خبرگزاری کار ایران

بازدید سه ساعته آیت الله هاشمی رفسنجانی از مرکز همکاری‌های فناوری و نوآوری ریاست جمهوری

کد خبر : ۱۰۴۲۶۲

امروز شاهد تحقق آرزوهایم که گام‌های ابتدایی آن در دوران سازندگی برداشته شد و پیشرفت‌های عظیم علمی و فناوری است، بودم و این امر نیز برای رسیدن به خودکفایی و عدم وابستگی به کشورهای خارجی با توجه به فضای تحریم بسیار حیاتی است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با حضور در مرکز همکاری‌های فناوری و نوآوری ریاست جمهوری، پس از بازدید سه ساعته از نمایشگاه دائمی، با رئیس، معاونان و محققان این مرکز گفت‌وگو کرد.

به گزارش ایلنا، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در این بازدید، با ابراز خرسندی از پیشرفت‌های ایران در عرصه علوم و فناوری‌های زیستی، صنعتی، انرژی هسته‌ای، هوا و فضا و محصولات نانویی، توجه بیشتر به این دانش و صنعت را مقدمه قرارگرفتن ایران در کنار کشورهای مطرح صنعتی جهان دانست و گفت: خوشبختانه دانشمندان و نخبگان کشور، از همان دهه اول انقلاب راه مستقلی را در راه سرعت، پیشرفت و توسعه علم و فناوری در پیش گرفتند.

وی با اشاره به سرعت دنیا برای پیشرفت در زمینه‌های علمی و صنعتی، تاکید کرد: برای پیشگام شدن در همه عرصه‌ها، نیازمند همت بیشتر مراکز دانشگاهی، بویژه نخبگان و اندیشمندان هستیم.

هاشمی رفسنجانی همچنین گفت: پیشرفت علم و فناوری‌های نوین موجب افزایش قدرت در سایر حوزه‌ها خواهد شد به طوری که محصولات موجود در این نمایشگاه می‌تواند علاوه بر بازارهای داخلی، به خارج از کشور نیز صادر شود و جالب اینکه بخشی از محصولات آن به روسیه صادر می‌شود که ما دانش آن را از روس‌ها گرفتیم ولی در فناوری جلو افتادیم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام از جمله راه‌های تحقق شعار استقلال و خودکفایی را دستیابی به دانش و تولید فناوری‌های روز دنیا و انتقال آن به جهان دانست و افزود: این مرکز می‌تواند با توسعه ارتباط بین صنعت و دانشگاه‌های داخل و خارج با ارائه مدل‌های کارآمد و پویای نیازهای داخلی را در اسرع وقت تأمین کند.

وی با قدردانی از دانشمندان و نخبگان علمی کشور بخاطر پایه‌گذاری تحقیقات علمی، ضرورت توسعه ارتباط این مرکز با مراکز پژوهشی و تحقیقاتی از جمله دانشگاه آزاد اسلامی تأکید و ابراز امیدواری کرد که در آینده‌ای نزدیک شاهد همکاری و تقویت این روابط و شکل‌گیری پارک‌های علمی و فناوری گسترده متخصصان دانشگاهی و شرکت‌های دانش‌بنیان باشیم.

این عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه اظهار کرد: دانشگاه آزاد اسلامی با بیش از ۴۰ هزار عضو هیات علمی تمام وقت و پاره وقت ۲۰ میلیون مترمربع زیربنای علمی - آموزشی و پژوهشی و بیش از ۴۰۰ واحد در سراسر کشور، پتانسیل عظیمی است که می‌تواند از این حرکت علمی و تکنولوژیکی حمایت کند و ما در نظر داریم مشابه چنین اقدامی را در سراسر کشور برای توسعه فناوری انجام دهیم.

هاشمی رفسنجانی در بازدید از بخش‌های بیوتکنولوژی، دارویی، تجهیزات پزشکی، فناوری‌های کشاورزی، آب، نانو فناوری، هوا فضا، ICT، مدیریت بحران و ژئوفیزیک، فناوری‌های مرتبط با حوزه‌های نفت، گاز و پتروشیمی و برق و نیرو که در هریک از بخش‌ها کارشناسان مربوطه گزارشی را ارائه می‌دادند، گفت: دانش بیوتکنولوژی بیانگر سرآغاز این بخش بوده و دستاوردهای موجود بیانگر مأموریتی است که به تناسب نوع پروژه و شرایط کشور و حساسیت‌های آن نقش‌آفرینی داشته است.

وی عبور از تحریم‌های بین‌المللی در دستیابی متخصصان ایرانی به دانش فنی طراحی و ساخت آزمایشگاهی را بسیار مهم ارزیابی کرد و افزود: امروز شاهد تحقق آرزوهایم که گام‌های ابتدایی آن در دوران سازندگی برداشته شد و پیشرفت‌های عظیم علمی و فناوری است، بودم و این امر نیز برای رسیدن به خودکفایی و عدم وابستگی به کشورهای خارجی با توجه به فضای تحریم بسیار حیاتی است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در بازدید از نمایشگاه دستاوردهای فناوری‌های پیشرفته کشور از جمله داروهای با فناوری برتر، سامانه جراحی هوشمند، دستگاه شنوایی‌سنجی نوزادان، تشخیص مواد مخدر، کودهای بیولوژیک و کشت بافت گیاهی، انرژی‌های نو و تجدیدپذیر و فناوری‌های هوا، فضا، حمایت همه‌جانبه از عملیاتی شدن این دستاوردها را ضروری و آن را تحول مهمی در رقابت با محصولات مشابه تولید شده توسط شرکت‌های مطرح دانست.

هاشمی رفسنجانی از زحمات و خدمات مهندس سجادی، دکتر میرزاده و مهندس امیری‌نیا در حمایت از توسعه علوم و فناوری‌های تحقیقاتی تشکر کرد.

بر اساس این گزارش، در طول بازدید آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از نمایشگاه، دکتر معنوی توضیحاتی درباره تأمین دارو و تولید واکسن و رتبه مقالات علمی ایران در مقایسه با سایر کشورها، دکتر مهبودی درباره تولید داروهای بیماری‌های صعب‌العلاج و داروهای بیوسیمیلار، دکتر مدنی در مورد تولید داروها از جمله زخم پای دیابتی، دکتر سرکار در زمینه دستگاه تشخیص سرطان سینه و تیروئید و سامانه راهبری جراحی و سهم انتشارات مرتبط با نانو و دکتر سعیدی درباره محصولات باغی توضیحاتی ارائه کردند.

در ابتدای این دیدار، میرزاده دبیر هیأت امناء مؤسسه توسعه فن‌آوری نخبگان با اشاره به اینکه امروز نهال کوچک فناوری علمی که در دوران دولت سازندگی کاشته شد تبدیل به درخت تنومندی گشته است، گفت: موفقیت‌های امروز نشان دهنده اقتدار علمی جمهوری اسلامی ایران و دستیابی به زوایای پیچیده فناوری‌های پیشرفته به عنوان یک رویکرد مهم و راهبردی برای برون‌رفت کشور از تحریم‌های تحمیلی و مشکلات اقتصادی، بیکاری و خروج کشور از اقتصاد تک‌محصولی است.

امیری‌نیا نیز با ارائه گزارش مبسوطی از آخرین وضعیت فناورهای پیشرفته در کشور اظهار کرد: امروز ۷۵ درصد از اقتصاد دنیا متأثر از فناوری‌های پیشرفته است که تا سال ۲۰۳۰ به ۹۰ درصد خواهد رسید.

وی با اشاره به تأثیر فناوری‌های نوین بر اقتصاد کشور تأکید کرد و افزود: دیپلماسی فناوری براساس تعامل با کشورهای دنیا بویژه کشورهای اسلامی است و در همین راستا در بخش تولید علم نانو تکنولوژی رتبه هشتم در جهان و در بیوتکنولوژی رتبه اول را در کشورهای منطقه بدست آورده‌ایم و چشم‌انداز آتی نظام فتح سنگرهای کلیدی فناورانه در دنیاست.

امیری‌نیا با اشاره به اینکه سنگ بنای این حرکت فناوری با آوردن دانش و اجرای پروژه واکسن هپاتیت B در دولت سازندگی گذاشته شد، گفت: برخی دستاوردهای موجود در این نمایشگاه نمونه مشابهی در دنیا نداشته و مالکیت انحصاری آن به نام جمهوری اسلامی ایران در مراجع بین‌المللی به ثبت رسیده است و شرکت‌های دانش‌بنیان مجری این پروژه‌ها نیازمند حمایت‌های عملی دولت از این دستاوردهای فناورانه برای توسعه و صادرات آن هستند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز