خبرگزاری کار ایران

دبیر‌مجمع تشخیص مصلحت نظام:

ایران به سنجش میزان همکاری آمریکا نیاز دارد

asdasd
کد خبر : ۱۱۵۵۲۴

در حال حاضر موضوع اقتصاد و سیاست خارجی را برای عبور از تحریم‌ها و فشار بین‌المللی و فعال شدن سیاست خارجی باید بسیار مورد توجه قرار دهیم تا اقتصاد ملی کشور را به نحوی ساماندهی کنیم که آسیب‌ناپذیر باشد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: حداقل نتیجه مذاکرات ایران با ۱ + ۵ این است که میزان همکاری آمریکا با ایران را بسنجیم و ملت ایران این آزمایش را لازم دارد.
به گزارش ایلنا‏، محسن رضایی در جمع خبرنگاران‏، نظام با بیان این‌که مذاکرات اخیر آزمون خوبی برای مردم ایران است تا میزان همکاری آمریکا را بسنجند، افزود: همه باید صبر کنند تا نتایج مذاکرات مشخص شود و به دولت اعتماد کنیم، اما معطل نتایج نمانیم، بلکه اقتصاد مقاومتی را به صورت جدی در سراسر کشور شروع کنیم.
وی تاکید کرد: اقتصاد مقاومتی مکمل سیاست خارجی موثر با تکیه بر ایستادگی هدفمند، منطقی و مدبرانه بر روی منافع ملی و ارزش‌هاست.
دبیرکل مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به این‌که در مجمع تشخیص مصلحت نظام سه جلسه است که روی سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی بحثمی‌شود، توضیح داد: مساله اقتدار ملی کشور روی دو مساله اقتصاد و سیاست خارجی موثر است و در حال حاضر موضوع اقتصاد و سیاست خارجی را برای عبور از تحریم‌ها و فشار بین‌المللی و فعال شدن سیاست خارجی باید بسیار مورد توجه قرار دهیم تا اقتصاد ملی کشور را به نحوی ساماندهی کنیم که آسیب‌ناپذیر باشد.
رضایی افزود: اگر تحریم‌ها برطرف شد باید به نوعی عمل کنیم که اگر بیست سال آینده با تحریم دیگری روبرو شدیم، اقتصاد ایران شکننده نباشد، پس باید کاری کرد که اقتصاد ملی در برابر تحریم‌ها تاب آورد و در این راستا اگر وابستگی به نفت کم شود آسیب‌پذیری اقتصادمان کمتر خواهد شد پس باید کاری کرد که اقتصاد ایران تحریم‌ناپذیر و آسیب‌ناپذیر شود.
وی به توضیح اهداف اقتصاد مقاومتی پرداخت و گفت: هدف اول اقتصاد مقاومتی، آسیب‌ناپذیری اقتصاد کشور است. با بالا بردن انعطاف‌پذیری مقابل فشار‌ها در جهت خنثی کردن فشارهای بین‌المللی و هدف دوم این‌که بتوانیم از تحریم‌های اقتصادی فرصت بسازیم و در واقع یکی از موضوعات اصلی اقتصاد مقاومتی این است که چگونه از تحریم‌های اقتصادی برای توسعه کشور و شکوفایی اقتصاد ملی فرصت بسازیم همان‌طور که از جنگ تحمیلی برای احیای اقتدار ملی خود استفاده کردیم و امروز قدرت نظامی ما در خاورمیانه اول است.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این‌که یک سیاست خارجی موثر مکمل اقتصاد مقاومتی است و برعکس، افزود: اگر آمریکا و ۱ + ۵ پشت میز مذاکره بنشینند و ببینند که ایران با رشد اقتصادی روبرو است، آمادگی بیشتری برای همکاری خواهند داشت پس باید از سیاست خارجی مکمل اقتصاد مقاومتی استفاده کنیم.
وی با اشاره به این‌که در ۱۰۰ سال اخیر و یا حتی ۲۰۰ سال اخیر شاهد خوش‌بینی ایرانی در سیاست خارجی و سوء استفاده خارجی بوده‌ایم، تصریح کرد: این موضوع به ما اجازه نداده است که سیاست خارجی فعال داشته باشیم و تا قبل از انقلاب اسلامی، سیاست خارجی ایران خنثی، بی‌اثر و یکطرفه بود و اولین بار است که طی ۲۰۰ سال اخیر رابطه دو طرفه با دنیا تنظیم کرده‌ایم و همه دعوا این است که می‌گوییم باید حقوق و احترام متقابل باشد.
رضایی با تاکید بر این‌که در ایران اعمال سیاست خارجی یکطرفه پایان یافته است، تصریح کرد: نیاز به ایستادگی منطقی مدبرانه، ناظر به حفظ منافع ملی و ارزش‌های حیاتی کشور داریم.
دبیرکل مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این‌که اگر سیاست خارجی یکطرفه باشد چیزی گیر ما نمی‌آید، توضیح داد: اگر سیاست خارجی دو طرفه باشد و امتیازی بدهیم به طور قطع امتیازی هم خواهیم گرفت که از آن برای پیشرفت اقتصاد بهره می‌گیریم پس اقتصاد مقاومتی پشتوانه اقتصادی سیاست خارجی است تا طرف مقابل به ما توجه کند و بداند که از موضع ضعف پشت میز مذاکره ننشسته‌ایم.
وی با اشاره به برخی حرکت‌های آمریکا در دو سه ماه اخیر، گفت: نماینده آمریکا در مذاکرات ۱ + ۵ هنوز یاد نگرفته است که بداند نمی‌تواند با مردم ایران اینگونه صحبت کند پس از همه می‌خواهیم به همکاری خود با دولت ادامه دهند‏، چون حداقل نتیجه مذاکرات این است که میزان همکاری آمریکا با ایران را بسنجیم.
رضایی در ادامه به مصوبات جلسه امروز مجمع تشخیص مصلحت اشاره کرد و گفت: اصلاح هدفمندسازی یارانه‌ها در جهت استقرار نظام جامع تامین اجتماعی، سهم‌بری عادلانه عوامل تولید در زنجیره تولید، ضرورت توجه به ورود کالاهای اساسی و نیازهای ضروری و حیاتی کشور بخصوص در حوزه غذایی و دارویی و این‌که این اقدام تنها از یک بندر انجام نشود و منابع ورودی کالاهای اساسی متنوع شود، از جمله این مصوبات بود.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: سیاست دیگری که در جلسه امروز مجمع تصویب شد سیاست کلی اصلاح الگوی مصرف بود که در گذشته تصویب شده بود و در جلسه امروز بر این نکته تاکید شد که بیشتر در برنامه‌ریزی‌ها مورد توجه قرار گیرد.
وی با اشاره به اهمیت مصرف کالاهای داخلی، گفت: خیلی از کشور‌ها که پیشرفت کرده‌اند در ابتدای کار تولید کالاهای داخلیشان کیفیت خوبی نداشت مثل ژاپن در گذشته و کالاهای امروز چینی که در سال‌های بعد با افزایش کیفیت روبرو شده‌اند پس ممکن است ایران هم در مراحل اول تولید کالا ضعیف باشد، اما به زمانی خواهیم رسید که به سازنده بهترین کالاهای دنیا تبدیل شویم و در این راستا نیاز به همکاری عمومی است تا تولید داخلی را تقویت و تشویق کنیم البته تولیدکنندگان هم باید استاندارد‌ها را مورد توجه قرار دهند و امنیت جان مردم را مدنظر قرار دهند.
رضایی در ادامه این نشست در جواب سوالی در مورد مخالفت‌های شدید با روند مذاکرات ژنو و نصب بیلبوردهایی با این مضمون در سطح شهر، گفت: آزادی همین است و قبل از این‌که مذاکرات به نتیجه برسد نباید آمریکا احساس کند که یکطرفه امتیاز می‌دهیم.
دبیرمجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: بیان نظرات به صورت آزادانه امری طبیعی است و مخالفان و موافقان باید نظرات خود را مطرح کنند تا این تصور ایجاد نشود که فضای ایران کنترل شده و حکومتی است و از این شرایط سوء استفاده کنند.
وی تاکید کرد: باید همه گروه‌ها در ایران نظرات خود را با هدف همکاری با دولت مطرح کنند چون از این طریق باعثمی‌شود برداشت‌های واقعی از بحثمذاکرات صورت بگیرد.
رضایی با بیان این‌که افراط و تفریط خوب نیست، ادامه داد: هنوز نمی‌دانیم طرف مقابل چقدر با ما همراهی خواهد کرد، چرا از یک طرف از تحریم‌های جدید صحبت می‌کنند و از طرف دیگر از همکاری حرف می‌زنند، پس صدای واحدی شنیده نمی‌شود، پس اگر برخی امتیاز‌ها را بدهیم بدون اینکه مابه‌ازایی داشته باشد، عقلانی نیست و باید از خوش‌بینی زودروس پرهیز کنیم چون واقع‌بینی بهترین سیاست است.
دبیرکل مجمع تشخیص مصلحت نظام در جواب به سوال دیگری در مورد بررسی لایحه جرم سیاسی در مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: ما چیزی به نام جرم سیاسی را در مجمع بررسی نکردیم، بلکه موضوع انتخابات یکی از مسائل سیاسی است که در مجمع بررسی می‌شود و موضوع جرم سیاسی در مجلس باید به صورت قانون در بیاید و اگر با شورای نگهبان به اختلاف رسید ما می‌توانیم وارد شویم.
وی در جواب به سوالی مبنی بر این‌که آیا در راستای حمایت بانک‌ها از تولیدکنندگان مصوبه‌ای در جلسه امروز مجمع داشته‌اید؟ گفت: این موضوع جزو بندهای اقتصاد مقاومتی است که در آینده به آن خواهیم رسید و در صورتی که تصویب شود اعلام می‌شود.
رضایی همچنین درباره این‌که آیا در آیین‌نامه مجمع تشخیص مصلحت نظام در مورد حضور و شرکت اعضا در جلسات قانونی وجود دارد؟ گفت: آیین‌نامه انضباطی مجمع شبیه برخی نهادهای دیگر نیست چون اعضای شرکت‌کننده آن همه از شخصیت‌های کشور هستند، پس آن‌ها را آزاد گذاشته‌ایم و غالبا شرکت می‌کنند و خیلی کم به خاطر کهولت سن تاخیر دارند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز