خبرگزاری کار ایران

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام:

موفقیت هسته ای ما را از مخمصه نجات داد

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۴۶۵

در داخل کشور گوشه کنایه‌ها و تهمت‌هایی به تیم مذاکره کننده از سوی برخی از افراد زده می‌شد و اگر دستور رهبری مبنی بر حمایت تیم هسته‌ای نبود آن‌ها دچار لکنت زبان می‌شدند و با این حمایت ایران توانست مسیر مذاکرات را به خوبی پیش ببرد.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام ضمن تشکر از دکتر روحانی و تیم مذاکره کننده خاطرنشان کرد: موفقیت امروز، ما را از مخمصه بزرگی نجات داد و اکنون مردم احساس راحتی می‌کنند هرچند که برای نهایی شدن قرارداد زمان زیادی باقی مانده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، آیت الله هاشمی رفسنجانی در مراسم تودیع و معارفه علی اکبر ولایتی بعنوان رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک گفت: زمانی که مسئولیت ریاست جمهوری را برعهده داشتم به این فکر می‌کردم که جای مرکزی که بعنوان یک مرکز ایجاد کننده مسائل راهبردی باشد خالی است تا با ایجاد و انجام مسائل تحقیقات راهبردی بتواند مسائل علمی و دانشگاهی را در خود جای دهد، لذا فکر کردیم که چنین موسسه‌ای را ایجاد کنیم.

وی در ادامه افزود: در زمانی که این مرکز را ایجاد کردیم برای انجام مسائل آن دو هدف را تبیین کردیم اولین اینکه زمانی دولتی عوض می‌شود و عده‌ای بر سرکار می‌روند این مرکز را داشته باشیم تا بتواند مشکلاتی را که وجود دارد به دولت بعد انتقال داده و از تجربه‌های مدیران قبلی استفاده کنند و آن‌ها تجربه‌هایشان را به نظام تقدیم کنند. از سوی دیگر با انجام کارهای تحقیقاتی به حل نیازهای نظام بپردازد.

رئیس مجلس تشخیص مصلحت نظام در ادامه با اشاره به خدمات دکتر روحانی در زمان تصدی وی در مرکز تحقیقات استراتژیک اظهار داشت: دکتر روحانی پیشرفت‌های زیادی را در این مرکز بوجود آورد که در جای خود چشم گیر بود و امیدواریم این موضوع در زمان ریاست آقای ولایتی نیز همینگونه دنبال شود.

آیت الله هاشمی رفسنجانی در ادامه با بیان اینکه برای جانشینی روحانی در این مرکز فکرهای زیادی شده بود، خاطرنشان کرد: بعد از آقای روحانی و با مشورت مقام معظم رهبری انتخاب آقای ولایتی رسیدیم که از نظر من انتخاب درستی بود و بنده چون با ایشان کار کرده‌ام و نسبت به تجربه کاری ایشان شناخت خوبی دارم از این انتخاب خوشحال هستم.

وی در ادامه گفت: بنده به طور واضح آقای ولایتی را در مذاکرات قطعنامه ۵۹۸ شناختم، معتقدم مذاکراتی که در قطعنامه ۵۹۸ انجام شد به مراتب سخت‌تر از مذاکرات ژنو بود. زیرا عده‌ای از نیروهای رزمنده و خانواده شهدا مخالف قطعنامه بودند و با توجه به بمباران شیمیایی حلبچه و کمک آمریکایی‌ها و دوئل غرب و عراق، رزمندگان مأیوس شده بودند لذا با انجام مذاکرات قطعنامه در آن شرایط بسیار حساس، آقای ولایتی توانستند از عهده آن برآیند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه با اشاره به هنرمندی تیم مذاکره کننده در زمان جنگ اظهار داشت: هنرمندی تیم مذاکره کننده در زمان جنگ این بود که قطع نامه‌ای را که علیه جمهوری اسلامی صادر شده بود تغییر داد و در آن عراق متجاوز اعلام شد و خسارت‌های برآمده از جنگ به پای آن‌ها نوشته شد و این درحالی بود که ما در سازمان ملل هیچ طرفداری نداشتیم.

آیت الله هاشمی رفسنجانی افزود: هم اینک وزیر امور خارجه‌مان و تیم همراه وی و شاگردان دکتر ولایتی بودند که حقیقتا مسئله هسته‌ای کار بسیار دشواری است، چرا که هم در داخل کشور گوشه کنایه‌ها و تهمت‌هایی به تیم مذاکره کننده از سوی برخی از افراد زده می‌شد و اگر دستور رهبری مبنی بر حمایت تیم هسته‌ای نبود آن‌ها دچار لکنت زبان می‌شدند و با این حمایت ایران توانست مسیر مذاکرات را به خوبی پیش ببرد.

وی با بیان اینکه وقتی پاسخ نامه تبریک رئیس جمهور از سوی مقام معظم رهبری را دیدم خوشحال شدم، اظهار داشت: جواب پیام تبریک از سوی مقام معظم رهبری بار دیگر نشانه‌ای از تدبیر بود و اگر حمایت‌های رهبری وجود نداشت بار دیگر اما و اگرهای زیادی ایجاد می‌شد و این از ویژگی‌های رهبری است که درلحظات حساس به داد مسئولان و مردم می‌رسند.

آیت الله هاشمی رفسنجانی انجام موفقیت آمیز مذاکرات هسته‌ای را آسان ندانست و گفت: اوباما برای تسلیت به اسرائیل مسئله را جور دیگری تعریف می‌کنند تا عصبانیت اسرائیل را فرونشاند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه تمامی مراکز هسته‌ای ما در حال فعالیت است و هیچکدام از آن‌ها تعطیل نمی‌شود، خاطرنشان کرد: ما الآن به ۲۰ درصد غنی سازی احتیاجی نداریم وفقط این میزان درصد اورانیوم غنی سازی شده را برای امیرآباد می‌خواستیم که الآن هم به میزان زیادی برای سالهای آینده داریم.

آیت الله هاشمی ضمن تشکر از دکتر روحانی و تیم مذاکره کننده خاطرنشان کرد: موفقیت امروز، ما را از مخمصه بزرگی نجات داد و اکنون مردم احساس راحتی می‌کنند هرچند که برای نهایی شدن قرارداد زمان زیادی باقی مانده است.

وی در ادامه گفت: در نتیجه این مذاکرات جایگاه ما و مناسبات بین المللی در دنیا به میزان قابل توجهی بهبود می‌یابد.

آیت الله هاشمی رفسنجانی از تأسیس دفتر تحقیقات استراتژیک مذهبی در قم خبر داد و اظهار داشت: اکنون در حال پیگیری تأسیس چنین دفتری هستیم تا بتوانیم مسائل بنیادین مذهبی را نیز در آنجا دنبال کنیم.

وی در پایان با اشاره به اینکه این مرکز برای تربیت نیروهای باتجربه و با صلابت است، خاطرنشان کرد: در مواردی که ما بیش از هزار سال به آن عادت کرده‌ایم و نیاز است تجدیدنظری صورت بگیرد و در این زمینه ما در مرکز قم کارهای بسیاری انجام خواهیم داد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز