خبرگزاری کار ایران

آیت الله هاشمی رفسنجانی:

انتظار ملت‌ها از آمریکا پرهیز از پیمان شکنی است

asdasd
کد خبر : ۱۲۹۸۷۰

شتاب در اشغال کشور‌ها و عدم توجه به اهداف انسانی سقوط دیکتاتور‌ها و بی‌برنامگی‌ برای دوران پس از اشغال، باعثتعمیق وحشت مردم از تروریست‌ها و میدان‌داری گروه‌های افراطی شده است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به سوابق ایران در پایبندی به تعهدات بین‌المللی و دیپلماتیک، گفت: انتظار ملت‌هایی که تفاهمات حاکمان خود را می‌بینند، پرهیز از پیمان‌شکنی و تضاد در رفتار و گفتار است که از مسئولان آمریکایی بروز کرد.

به گزارش ایلنا‏، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی صبح امروز(۲۶ آذر) در دیدار نخست وزیر و امورخارجه اسبق ایتالیا، افکار عمومی جهانی را در سایه انفجار اطلاعات، رو به رشد و هوشیارانه خواند و گفت: ملت‌ها، بویژه در آفریقا و خاورمیانه، وقتی آگاه شدند، تاریخ‌ساز می‌شوند.

وی به موفقیت‌های علمی ایران در شرایط تحریم و نیز تدبیر سیاسی مردم برای انتخاب مسیر اجرایی کشور اشاره کرد و گفت: در دانش، موجود زنده به فضا می‌فرستند و در مسایل سیاسی، مسؤولان را با انتخاب تفکر اعتدالی، به سوی تعامل سازنده با ملت‌ها و دولت‌ها سوق می‌دهند.

این عضو مجلس خبرگان رهبری با ارائه تحلیلی از رقابت‌های اقتصادی قدرت‌های سیاسی، به افزایش تدریجی حضور چین در عرصه‌های مختلف اشاره کرد و افزود: سرمایه‌گذاری کشور‌ها در قاره آفریقا، شرایط مناسبی را برای آینده آن‌ها فراهم می‌کند.

وی آینده سیاسی چین، شوروی، آمریکا و مجموعه اروپا را در گروی نگاه احترام‌آمیز به دیگر ملت‌ها دانست و اظهار کرد: دوران شیوه‌های استعماری گذشته است و ملت‌ها و حتی بسیاری از حکومت‌ها، مثل جمهوری اسلامی بیدار شدند.

هاشمی‌رفسنجانی همچنین با ارائه تحلیلی از نتایج رفتار غرب و آمریکا در عراق، افغانستان، لیبی و سوریه، گفت: شتاب در اشغال کشور‌ها و عدم توجه به اهداف انسانی سقوط دیکتاتور‌ها و بی‌برنامگی‌ برای دوران پس از اشغال، باعثتعمیق وحشت مردم از تروریست‌ها و میدان‌داری گروه‌های افراطی شده است.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، صداقت را شرط اول هر گفتار و رفتار سیاسی دانست و با بیان نمونه‌هایی از بی‌صداقتی غرب و آمریکا در منطقه خاورمیانه و عدم توجه به افکار عمومی، تصریح کرد: تکنولوژی و سلاح قدرت نمی‌آورد و حاکمان کشورهای بزرگ باید بپذیرند که افکار عمومی ملت‌های منطقه پذیرای صهیونیست‌ها نیست و می‌بینید که لابی آن‌ها چگونه شیطنت می‌کند تا فضای همکاری جهانی را دوباره آلوده کنند.

ماسیمو دالما - نخست وزیر و امور خارجه اسبق ایتالیا - نیز در این دیدار، سفرش را در راستای سفر هیأت‌های اروپایی به ایران دانست و گفت: مذاکرات دیپلماتیک در هر سطحی منتج به تفاهمات اساسی‌تر می‌شود.

وی با تشریح کارهای فرهنگی خود در بنیاد فرهنگی پیشروان اروپایی، گفت: مسئولیت ما بررسی آینده اروپاست و می‌دانیم دورنمای خوب اروپا در گروی همکاری با دیگر کشورهای جهان و بویژه ایران است.

نخست وزیر و امور‌خارجه اسبق ایتالیا به دستاوردهای سیاسی جمهوری اسلامی در شرایط کنونی اشاره کرد و افزود: بسیاری هستند که نمی‌خواهند توانایی‌های ایران به منصه ظهور برسد، اما عقلای اروپا جزو این گروه نیستند و خود را شریک اصلی ایران در مسیر حرکت به سوی دانش و شکوفایی اقتصاد می‌دانند.

وی نقش ایتالیا برای مسایل ایران را در اروپا برجسته خواند و اظهار کرد: به خاطر این نقش است که ما در تحریم‌های علیه ایران، بیشتر از دیگران متضرر شدیم.

ماسیمودالما به چرایی و چگونگی مذاکرات ژنو، دستاوردهای سیاسی آن برای کشور ۱ + ۵ و دورنمای آن در شش ماه آینده اشاره کرد و گفت: متأسفانه برخی دولت‌ها تحت تأثیر تندرو‌ها نقض پیمان کرده‌اند و تصمیمات دیروز شورای اروپا را مثبت ارزیابی می‌کنیم تا اعتماد متقابل، پایه و اساس مذاکرات آینده باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز