خبرگزاری کار ایران

مشاور رئیس جمهور در امور مطبوعات و رسانه در دولت اصلاحات:

کاهش سرمایه های اجتماعی به خاطر ضعف در مدنیت است

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۰۲۶

در فهم گفت‌وگویی باید توان گفت‌وگویی را بالا ببریم نه تنها توانایی زبان ارتباطی بلکه باید قدرت فرهنگی و اخلاق گقت‌وگویی نه به معنای بردباری و این‌که دیگران را فقط تحمل کنیم بلکه با دیگران کار کنیم را نیز گسترش دهیم.

ایلنا: مشاور رئیس جمهور در امور مطبوعات و رسانه در دولت اصلاحات گفت: معتقد نیستم پایین بودن سرمایه اجتماعی یک چیز ذاتی است و امکان ترمیم آن وجود ندارد؛ کما این‌که در دوران اصلاحات بهبود یافت و امیدواریم در این دوران نیز بهبود یابد همان‌گونه که انتخابات امسال این امید را در اذهان به وجود آورد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اصفهان؛ هادی خانیکی در سومین نشست از سلسله جلسات شورای هماهنگی جبهه اصلاحات اصفهان با موضوع «جامعه مدنی» با اشاره ضعف مدنیت در ایران و کاهش گفت‌و‌گو بین مردم و اثرات نامطلوب آن در جامعه اظهار کرد: نهادهای مدنی در ایران گسسته است و بین سیاست، دانشگاه و فرهنگ گسستگی به وجود آمده است.

وی افزود: امروز باید نقاط تلاقی سیاست، علم و فرهنگ را بیابیم و به یک مرز که هیچ جا نیست و همه جا هست برسیم.

وی افزود: امروزه علمی بودن برابر است با سیاسی نبودن و در شرایطی هستیم که یک شاعر باید به دانشگاه ورود پیدا کند تا شناخته شود و یک سیاستمدار و مدیر اجرایی نیز باید به دانشگاه راه یابد. این نشان می‌دهد که در سال‌های اخیر بین سیاست و فرهنگ گسل بزرگی ایجاد شده است و برای ارتقا در دانشگاه از قدرت سیاسی استفاده بسیار شده است متاسفانه در ۸ سال گذشته فراوان دیدیم.

معاون وزیر علوم در سال‌های ۷۶ تا ۸۳گفت: در زمان قاجار زمینه‌های سنتی شکل‌گیری جامعه مدنی در ایران به وجود آمد ولی در زمان تجدد رضاشاه این زمینه‌ها نابود شد و حتی زمینه‌های خوبی برای تجدد هم شکل نگرفت و تداوم این امر در طول سالهای متمادی باعثاز ضعیف شدن جامعه مدنی در ایران شد.

وی ضعف نهادهای مدنی را باعثضعف در گفت‌وگو و کاهش اعتماد بین مردم، کاهش مهارت دانش دانست و افزود: در فهم گفت‌وگویی باید توان گفت‌وگویی را بالا ببریم نه تنها توانایی زبان ارتباطی بلکه باید قدرت فرهنگی و اخلاق گقت‌وگویی نه به معنای بردباری و این‌که دیگران را فقط تحمل کنیم بلکه با دیگران کار کنیم را نیز گسترش دهیم.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه برای کاهش این ضعف باید فرهنگ گفت‌و‌گو را بین مردم افزایش دهیم، اظهار داشت: جامعه ایران جامعه‌ای است که دچار اختلال گفت‌وگویی شده است به گونه‌ای که حرف یکدیگر را به خوبی نمی‌فهمیم و از این رو نرخ طلاق بالاست و این موضوع در حوزه سیاست و فرهنگ هم دیده می‌شود؛ اگرچه ایران کشوری بود که خود گفت‌وگوی تمدن‌ها را مطرح کرد، اما به جرأت می‌توان گفت که جزء پنج کشوری هستیم که گفت‌وگوی تمدن‌ها را جدی نگرفتیم.

خانیکی اظهار کرد: روابط اجتماعی با حرکت از سطح خانواده به سطح ملی کمتر می‌شود، به گونه‌ای که می‌توان گفت سرمایه اجتماعی درون گروهی(قدیمی) بیشتر از سرمایه اجتماعی بین گروهی(جدید) است. این موضوع منجر به خلا سرمایه اجتماعی و نهادهای مدنی شده است.

این استاد دانشگاه گفت: پایین بودن سرمایه اجتماعی یک چیز ذاتی نیست و امکان ترمیم آن وجود دارد، کما این‌که در دوران اصلاحات بهبود یافت و امیدواریم در این دوران نیز بهبود یابد همان‌گونه که انتخابات امسال این امید را در اذهان به وجود آورد.

وی افزایش فردیت در جامعه امروزی خطرناک دانست و افزود: این تغییرات در خانواده‌ها مشهود است زیرا افزایش شبکه‌های مجازی ارتباط‌های حضوری را از بین برده و باعثتشدید ضعف نهاد‌های اجتماعی شده است پس توجه به قدرتمند شدن نهادهای مدنی یک اقدام سیاسی نیست، بلکه یک اقدام فرهنگی و اجتماعی و حتی دینی است که نیاز به تمرین مهارت و بینش دارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز