خبرگزاری کار ایران

قدیری‌ابیانه:

سفره‌های مردم جای نفت نیست

کد خبر : ۱۳۲۲۶۷

اشتباه کردند که فکر کردند پول نفت را باید بر سر سفره مردم بیاورند تا مردم آن را بخورند. باید این پول به ساخت زیر بناها و تولید ثروت و ایجاد اشتغال اختصاص می یافت

سفیر سابق ایران در مکزیک گفت: اشکال این است که چرا اصولا باید پول نفت بر سر سفره غذا قرار بگیرد و نه در توسعه و عمران و آبادانی کشور و ایجاد اشتغال و امثالهم.

قدیری ابیانیه در پاسخ به اظهارات رییس مجلس شورای اسلامی در خصوص آوردن پول نفت سر سفره شهروندان در نمابری که به ایلنا ارسال کرده است ‏، آورده است: رئیس محترم مجلس شورای اسلامی اخیرا اظهار کردند که " آیا پول نفت را بر سر سفره مردم آوردند؟ جواب آن است که بله آوردند و اشتباه کردند که فکر کردند که پول نفت را باید بر سر سفره مردم بیاورند تا مردم آن را بخورند. باید این پول به ساخت زیر بناها و تولید ثروت و ایجاد اشتغال اختصاص می یافت و اگر اشکالی وجود داشته باشد این نیست که چرا پول نفت را بر سر سفره مردم نیاوردند. بلکه اشکال این است که چرا اصولا باید پول نفت بر سر سفره غذا قرار بگیرد و نه در توسعه و عمران و آبادانی کشور و ایجاد اشتغال و امثالهم.

وی افزود: ضمن اینکه چنین اظهاراتی در شرایطی مطرح می شود که مردم تصور غلطی از درآمد نفت دارند و تصورشان از میزان این درآمد دهها، صدها و البته گاه هزاران برابر واقعیت است.

وی با بیان اینکه میزان صادرات نفت قبل از تحریم در بودجه مصوب ۲۳۰۰۰۰۰ بشکه در نظر گرفته شده بود، اضافه کرد: این در آمد در بودجه سال ۹۱ که از هر یک سال های قبلی بیشتر بود رقمی بیش از ۶۱ هزار میلیارد تومان را تشکیل می داد که می شود به ازای هر نفر در هرماه فقط حدود ۶۷ هزار تومان.

قدیری ابیانه ادامه داد: این در حالی است که در بودجه سال ۹۲ و ۹۳ به ۱۳۰۰۰۰۰ بشکه کاهش یافته است یعنی از صادرات نفت به ازای هر نفر در هر ماه ۹ دهم(۰/۹) بشکه به نیم بشکه کاهش یافته است. آیا باید این ثروت عمومی را بر سر سفره های غذا خورد یا باید آن را در جای بهتری هزینه کرد. جایی مثل ایجاد اشتغال و سرمایه گذاری در منابع مشترک نفت با سایر کشورها تا کشورهایی مثل قطر سهم نفت ملت ما را نخورند؟!

عضو و دبیر کارگروه شورای هم اندیشی جهاد اقتصادی در دولت محمود احمدی نژاد ادامه داد: بهتر است مردم را عادت دهیم که برای تامین معیشت خویش باید کار کنند و از دسترنج خویش معیشت خود را تامین کنند و اجازه دهند سرمایه های طبیعی کشور به نحوی هزینه شوند که بر عمران و آبادانی کشور افزوده شود و زمینه های بیشتر اشتغال فراهم گردد.

سفیر سابق ایران در مکزیک در پایان گفت: در این صورت است که سفره های مردم نیز به نحو غیر مستقیم و البته پایدار رنگین تر خواهد شد. چینی ها می‌گویند؛ منابع طبیعی چیزی نیست که از گذشتگان برای ما به ارثرسیده باشد بلکه عاریتی است از آیندگان نزد ما.، باید با نفت بهتر عمل کنیم. قطعا شعار " نفت بر سر سفره‌ها " شعاری غلط و پوپولیستی بوده و قطعا انتقاد از اینکه " نفت را بر سر سفره مردم نیاوردند " نیز به همان اندازه غلط است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز