خبرگزاری کار ایران

رهامی در حسینه فاطمه الزهرا: / تکرار /

به مردانی نیازمندیم که دنیای عاری از جنگ و خشونت را بسازند

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۲۰۰

دشمنان بر روی نقاط اختلاف مسلمانان دست می‌گذارند تا جامعه اسلامی را به خشونت بکشانند پس مسلمانان باید این نقاط را شناسایی کرده و در جهت ایجاد صلح این اختلافات را کاهش دهند.

عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها با بیان اینکه امروز دنیای اسلام باید آمادگی نظامی خود را حفظ کند، اظهار کرد: با این وجود متفکران مسلمان باید راهکاری برای مدیریت صلح پیدا کنند، زیرا منطقه خاورمیانه از خشونت خسته شده است. ما به مردانی نیازمندیم که دنیای عاری از جنگ و خشونت را بسازند.

به گزارش ایلنا، حجت‌الاسلام و المسلمین محسن رهامی شب گذشته در حسینیه فاطمه‌الزهرا(س) با اشاره به خشونت‌های اخیر در منطقه خاورمیانه اظهار کرد: امروز دنیای اسلام به راهکارهای عملی و مؤثر برای ایجاد صلح نیازمند است. امروز خاورمیانه به فرماندهان صلح نیازمند است، نه فرماندگان جنگ ما مدیران صلح بسیار کم داریم.

وی در ادامه افزود: در سوره فتح خداوند به بزرگ‌ترین فتح پیامبر(ص) ومسلمانان اشاره می‌کند، اما فتح‌الفتوح پیامبر(ص) کدام فتح بوده است؟ عده‌ای بزرگ‌ترین فتح پیامبر(ص) را فتح مکه می‌دانند، اما علامه‌طباطبایی معتقد است هیچ جنگی فتح‌الفتوح پیامبر(ص) نبوده است و اثری که صلح حدیبیه داشت هیچ جنگی چنین اثری نداشت.

رهامی با بیان این‌که عده‌ای معتقدند که صلح با برخی کشور‌ها امکان‌پذیر نیست، اظهار کرد: اما پیامبر(ص) با کافران صلح حدیبیه را امضاء کرد. پیامبر(ص) در متن صلح حدیبیه نام الله و رسول خدا را به تقاضای طرف مقابل از متن خط زد تا صلح منعقد شود در واقع پیامبر(ص) در صلح حدیبیه امتیازاتی را به کفار داد و از آن‌ها امتیازاتی را دریافت کرد.

این عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها در همین ارتباط افزود: وقتی صلح حدیبیه امضاء شد، عده‌ای از مسلمانان ناراحت شدند در واقع آن‌ها تحمل صلح را نداشتند، ولی پیامبر(ص) از آن‌ها بیعت مجددی گرفت و به صلح حدیبیه پایبند ماندند و به مدینه بازگشت. در واقع در دید اهل مکه مسلمانان اهل جنگ بودند پس به آن‌ها بدبین شدند و فضای گفت‌وگو‌ فراهم نبود، اما بعد از این صلح دیدگاه آن‌ها عوض شد و در واقع سطح بلوغ پس از این صلح فراهم شد مسلمانان بعد از این صلح آزادی عمل به دست آوردند و توانستند اسلام را به راحتی تبلیغ کنند و از این طریق اسلام گسترش یافت.

این استاد دانشگاه همچنین ادامه داد: پیامبر(ص) پس از فتح مکه به جای انتقام‌گیری به مخالفان خود امان داد، در واقع فتح‌الفتوح پیامبر(ص) نه جنگ، بلکه صلح بود. در واقع یک انقلاب با صلح می‌تواند دستاوردهایی کسب کند که جنگ نمی‌تواند آن‌ها را به دست آورد. خداوند در سوره انفال می‌گوید مسلمانان باید همواره به سلاح مجهز باشند تا در معرض هجوم کفار قرار نگیرند، اما اگر مسلمانان با پیشنهاد صلح مواجه شدند نباید آن را رد کنند.

این فعال سیاسی در ادامه با بیان اینکه روش امام علی(ع) در ثقیفه بنی‌ساعده در جنگ صفین و خوارج بر مبنای صلح‌گرایی بود، اظهار کرد: امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در دوران زندگی معاویه به مفاد صلح با معاویه پایبند بودند تلاش امام حسین(ع) در جنگ هم جلوگیری از جنگ بود رویه دیگر ائمه هم صلح‌گرایی بوده است هرچند دیگران ائمه را اهل سازش‌کاری می‌دانستند.

وی همچنین گفت: تصور ما این است که صلح از عناصر اصلی دین نیست یا یک استثناست و ما باید با دنیا مناظره کنیم، اما با مطالعه قرآن و روش زندگی پیامبر و ائمه متوجه می‌شویم که صلح یک امر دائمی و جنگ یک امر تحمیلی و از روی جنگ بوده است.

این عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها با بیان این‌که صلح جایگاه مناسبی در میان مسلمانان ندارد، به پذیرش قطعنامه ۵۹۸ از سوی امام خمینی(ره) اشاره کرد و گفت: در آن دوره برای این‌که صلح پذیرفته شود و جنگ به پایان برسد، آیت‌الله هاشمی به امام می‌گوید که مسئولیت پذیرش صلح را به عهده می‌گیرد تا امام در بین افکار عمومی تخریب نشود. در واقع این مسأله نشان می‌دهد که صلح در اذهان عمومی جامعه به معنای سازش و عقب‌نشینی تلقی می‌شده است. رهامی در پایان با بیان این‌که باید از اقداماتی که موجب ایجاد نفرت می‌شود ممانعت کرد تا صلح دائمی برقرار شود، افزود: دشمنان بر روی نقاط اختلاف مسلمانان دست می‌گذارند تا جامعه اسلامی را به خشونت بکشانند پس مسلمانان باید این نقاط را شناسایی کرده و در جهت ایجاد صلح این اختلافات را کاهش دهند، باید آراء و عقاید یکدیگر را تحمل کنند و از اهانت به سایر مذاهب خودداری کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز