خبرگزاری کار ایران

آیت الله هاشمی رفسنجانی:

دولت در تشکیل کابینه و چینش آن‌ موفق عمل کرده است / در مذاکرات امتیازی نداده‌ایم

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۹۵۴

اگر انسجام ملی در این مذاکرات وجود داشته باشد، زودتر به نتیجه خواهیم رسید / کسانی که ادعا می‌کنند امتیاز داده‌ایم اشتباه می‌کنند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه دیپلمات‌های ما نمی‌توانند جزئیات مذاکرات را مطرح کنند، گفت: با اطمینان می‌گویم که کشور ما گام اول را خوب برداشته و کسانی که ادعا می‌کنند امتیاز داده‌ایم اشتباه می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، آیت الله علی اکبر هاشمی رفسنجانی در نخستین کنگره ملی " حماسه اقتصادی و نقش متخصصین در دولت جمهوری اسلامی " با بیان اینکه حماسه سیاسی که مقام معظم رهبری آن را مطرح کرده بود انتخاباتی بود که مردم نقش اول را در آن داشته و به خوبی نقش خود را ایفا کردند، گفت: حماسه سیاسی به عهده مردم بود و مردم بسیار خوب آن را خلق کردند. مردم همچنان در صحنه هستند و برای برنامه‌های نظام آماده اقدامند ضمن اینکه باید گفت دنیا قبول دارد که در انتخابات خللی وجود نداشته است.

وی تحقق حماسه اقتصادی را ظرف مدت کوتاه میسر ندانست و گفت: حماسه اقتصادی نیاز به ابزار و انسان‌های شایسته دارد که کشور ما به لحاظ وجود منابع انسانی کمبودی ندارد و از مجموعه متخصصین در تمامی زمینه‌ها برخوردار است. ضمن اینکه متخصصین خارج از کشور را نیز داریم و اگر ابزار و برنامه هم فراهم باشد، باید به خلق حماسه اقتصادی امیدوار باشیم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با ابراز امیدواری از اینکه حماسه اقتصادی بهتر از حماسه سیاسی تحقق یابد، گفت: کشور ما از لحاظ اسناد بالادستی نقصانی ندارد چرا که سند چشم انداز که سند ابلاغی مقام معظم رهبری است را در دست دارد.

آیت الله هاشمی رفسنجانی با اشاره به اینکه معیار حرکت ما دانش محوری است توضیح داد یعنی بنیان کار این است که از راه دانش جلو برویم البته ابزار‌ها و سیاست‌ها و برنامه‌هایی نیاز داریم که دولت و مجلس متصدی فراهم آوری آن هستند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام مشکل واقعی برای تحقق حماسه اقتصادی را تحریم‌ها و مشکلاتی که از قبل مدیریت نامناسب به وجود آمد دانست و اظهار داشت: اگر شعاری صحبت نکنیم حل مشکل تحریم مقدمه لازم برای تحقق هدف حماسه اقتصادی است که خوشبختانه دولت اولین قدم را با موفقیت برداشته گرچه انتقاداتی نیز در داخل صورت می‌گیرد اما نباید از نظر دور داشت که گام‌های دولت کوچک نبوده است.

وی با اشاره به مذاکرات اخیر ایران و ۱ + ۵ گفت: مواجهه با ۱ + ۵ باید توسط یک دولت انجام شود. این مذاکرات سخت، فنی، پیچیده و چندوجهی است که مذاکره‌کنندگان باید احساس پشت‌گرمی کنند. لذا این امر یعنی مواجهه با قدرت‌های بزرگ و ۱ + ۵ نیازمند حضور متخصصین و دیپلمات‌های کارکشته‌ای بود که دولت تعیین کرد و مقام معظم رهبری نیز حمایت کردند. اگر مذاکره کنندگان احساس پشتگرمی کنند به راحتی موانع تحقق حماسه اقتصادی را برخواهند داشت.

آیت الله هاشمی رفسنجانی در ادامه به کارشکنی‌های مجلس سنا در تصویب مجدد تحریم‌ها علیه کشورمان اشاره و تصریح کرد: کاخ سفید و اوباما نیز فهمیده‌اند که تحریم ایران به نفع آن‌ها، منطقه، اقتصاد و امنیت جهانی نیست لذا مقابل سنا ایستادند و با این برداشت ما وارد مذاکره شدیم.

وی با بیان اینکه " اگر انسجام ملی در این مذاکرات وجود داشته باشد، زودتر به نتیجه خواهیم رسید "، تصریح کرد: امیدواریم در مذاکراتی که دولت زمینه آن را فراهم کرده منافع جمهوری اسلامی ایران به باد نرود.

آیت الله هاشمی رفسنجانی اظهار داشت: شرط مهم این است که انسجام داخلی وجود داشته باشد. غرب با مشاهده اختلاف در کشور، فشارها را بیشتر خواهد کرد؛ البته حزب جمهوریخواه در آمریکا هم نمی‌خواهد دموکرات‌ها موفق شوند زیرا در آمریکا انتخابات در پیش است و جمهوریخواهان نمی‌خواهند دموکرات‌ها این مساله پیچیده جهانی را حل کنند.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: ایران وزنه بزرگی است که اگر دنیا مانع تلاشش نشود می‌تواند لنگر قابل اعتمادی در حفظ امنیت منطقه باشد و تحقق این امر به عهده گروه نخبگان دیپلماسی است.

وی با بیان اینکه دیپلمات‌های ما نمی‌توانند جزئیات مذاکرات را مطرح کنند ادامه داد: با اطمینان می‌گویم که کشور ما گام اول را خوب برداشته و کسانی که ادعا می‌کنند امتیاز داده‌ایم اشتباه می‌کنند.

آیت الله هاشمی رفسنجانی با اشاره به اینکه باید مراقبت کنیم که مذاکرات راه را برای تحقق حماسه اقتصادی باز کند، تأکید کرد: باید پشتیبانی لازم را از جانب داخل کشور داشته باشیم تا اهدافمان در حماسه اقتصادی به سرانجام برسد. ضمن اینکه باید گفت ما هیچ امتیازی نداده‌ایم چرا که اسرائیل برعکس آنچه که در داخل می‌گویند ادعا داشته که ایران همه کشورهای ۱ + ۵ را دست انداخته است.

وی خاطرنشان کرد: کشور ما قدم اول را خوب برداشته است بنابراین امیدواریم غرب بی‌اعتمادی نشان ندهد چرا که اگر بگذارد ایران نقش خود را به درستی ایفا کند منطقه آرام خواهد بود.

آیت الله هاشمی رفسنجانی با اشاره به اینکه متخصصین نقطه اصلی حماسه اقتصادی هستند، گفت: سند چشم انداز که جزو اهداف اصلی ما و میدانگاه رسیدن به حماسه اقتصادی است دانش بنیان است و نیروهای متخصص که لازمه رسیدن به اهداف سند چشم انداز است باید در سرلوحه بکارگیری از سوی مدیران این کشور قرار گیرند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت گفت: معتقدم که مسئولیت متخصصان بسیار سنگین است و البته قبول دارم بودجه، میدان را برای متخصصان باز نمی‌کند. اکنون بانک‌ها در شرایطی نیستند که از پروژه‌ها به خوبی حمایت کنند و دست ما هم از منابع مالی دنیا کوتاه است اما دولت در این میدان به فکر راه حل است تا حماسه اقتصادی تحقق یابد.

وی با اشاره به اینکه در چند سال اخیر در زمینه تحقق سندچشم انداز جلو نرفته و در رتبه منطقه‌ای خود تنزل پیدا کرده‌ایم، خاطرنشان کرد: متخصصین قدرت بزرگی در زمینه حرکت به سمت حماسه اقتصادی هستند و اگر فضا باز باشد دولت نیز تلاش‌های خود را خواهد داشت.

آیت الله هاشمی رفسنجانی با اشاره به اینکه اگر غرب حسن نیت داشته باشد جمهوری اسلامی نیز خواست آن‌ها که‌‌ همان تحقق اعتماد سازی و شفاف سازی است برآورده خواهد کرد، گفت: آنها به ما می‌گویند که به ما اعتماد ندارند، در حالی که رهبر ما فتوا داده است که ما به دنبال ساخت بمب هسته‌ای نیستیم. آنها از ما شفاف‌سازی می‌خواهند که ما در این راستا هم عمل کرده‌ایم. ما اجازه بازدید از مکان‌های مورد نیاز آژانس را داده‌ایم اما آنها باید بدانند اگر هدفشان باج‌خواهی است، به هدف خود نخواهند رسید و ما نیز حق خود می‌دانیم که از خود دفاع کنیم. ضمن اینکه عملا در دوران تحریم هم توانستیم تکنولوژی لازم را بدست آوریم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: اگر غربی‌ها در این مدت ۶ ماهه به تعهد خود عمل نکنند ما نیز به ان‌ها اعتماد نمی‌کنیم. البته الآن هم اعتمادی نداریم چرا که به ما ظلم کردند و با بهانه‌های مختلف دست ملت ما را بستند.

آیت الله هاشمی رفسنجانی با تأکید براینکه مطمئنم دولت و رهبری ابایی از اعتماد سازی ندارند، توضیح داد: دلسوزان کشور تلاش می‌کنند که موانع را بردارند و کشور آماده جهش است و اگر تحریم‌ها برداشته شود با منابع زیادی که در خارج از کشور حبس شده طرح‌های زیادی که نیمه اجرا مانده اجرایی می‌شود. اگر منابع آزاد شود، ما به سرعت می‌توانیم برنامه‌های خود را تکمیل کنیم. راه درست این است که تلاش مضاعف کنیم و در کنار تلاش خود، هم شفاف‌سازی و هم اعتمادسازی کنیم.

به گفته این عضو مجلس خبرگان رهبری، اگر غرب بخواهد با انصاف رفتار کند، ما به هدف خود می‌رسیم و حماسه اقتصادی آغاز می‌شود.

آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت: در حال حاضر مدیریت کشور در دست دولتی است که تاکنون در تشکیل کابینه و چینش آن‌ها موفق عمل کرده است و قطعا برنامه ایده آلی نیز برای آینده طراحی می‌کند و اگر مذاکرات به نتیجه برسد و راه‌های دسترسی به منابع باز شود طرح‌های بزرگ کشور نیز اجرایی می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز