خبرگزاری کار ایران

محمدجواد لاریجانی:

حقوق بشر تحمیلی از سوی غرب را نمی‌پذیریم

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۸۱۹

ما در زمینه حقوق بشر برنامه‌ریزی‌های وسیعی کرده‌ایم که تشکیل این ستاد با این ترکیب و وسعت گویای اهمیت آن برای جمهوری اسلامی ایران است.

هیات پارلمانی ایرلند که به دعوت کمیسیون امنیت‌ ملی مجلس شورای اسلامی به کشورمان سفر کرده است با محمدجواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق بشر دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش ایلنا، محمدجواد لاریجانی در این دیدار با بیان اینکه حقوق بشر نباید مبنای تحمیل از طرف کشورهای غربی به دیگر کشور‌ها باشد، گفت: علقه نظام اسلامی ایران نسبت به حقوق بشر، ریشه در مبانی اسلامی و فرهنگی آن دارد و ما حقوق بشر تحمیلی از سوی غرب را که بخواهد شیوه زندگی ما را تغییر دهد نمی‌پذیریم.

دبیر ستاد حقوق بشر ضمن استقبال از گسترش گفت‌وگوهای دوجانبه حقوق بشری با سایر کشور‌ها از جمله ایرلند، اظهار کرد: ما در زمینه حقوق بشر برنامه‌ریزی‌های وسیعی کرده‌ایم که تشکیل این ستاد با این ترکیب و وسعت گویای اهمیت آن برای جمهوری اسلامی ایران است.

لاریجانی سپس به درخواست هیات ایرلندی که علاقمند بود با قوانین قضایی جمهوری اسلامی ایران در خصوص مسائل مخلتف از جمله اعدام، قصاص، وضعیت زنان، اقلیت‌ها و… آشنا شود به تشریح سیستم قضایی کشورمان پرداخت و با ذکر چند نمونه، بیان کرد: با هرگونه تلاش از سوی کشورهای غربی برای القاء تفسیرهای یکجانبه از اسناد حقوق بشری مخالفیم و آن را نوعی سوء‌استفاده از مکانیزم‌های سازمان ملل می‌دانیم.

دبیر ستاد حقوق بشر در ادامه به تشریح دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران به عنوان تنها دموکراسی موفق خاورمیانه، در بخش‌های علمی، فناوری، زنان، آموزش، بهداشت و درمان، مبارزه با مواد مخدر و مبارزه با تروریسم پرداخت و دو مورد آخر را بستر مناسبی برای همکاری‌های مشترک ایران و اروپا دانست.

در ادامه رییس هیأت ایرلندی ضمن ابراز خوشوقتی از اینکه جزء اولین گروه‌هایی هستند که در دور تازه روابط ایران و اروپا به کشورمان سفر می‌کنند، ابراز امیدواری کرد سفارت ایرلند در تهران که صرفا به خاطر مسائل مالی تعطیل شده بود مجددا بازگشایی شود.

وی همچنین هدف از این دیدار را تلاش کشورش برای گسترش روابط با جمهوری اسلامی ایران در بخش‌های مختلف اقتصادی، سیاسی، پارلمانی، کشاورزی و حقوق بشری دانست و گفت: قطعا میان ما و شما تفاوت‌های فرهنگی وجود دارد، اما ما بسیار علاقمند هستیم با فرهنگ و قوانین شما در همه حوزه‌ها از جمله حوزه‌های قضایی، حقوقی و حقوق بشری بیشتر آشنا شویم.

هیات ایرلندی در ادامه با بیان اینکه دستاوردهای ایران در بسیاری از حوزه‌ها از جمله در بخش مشارکت زنان در مسائل اجتماعی، وضعیت آموزش و بهداشت و درمان بسیار خیره کننده و مثال زدنی است به علاقمندی کشورش مبنی بر گسترش روابط دو جانبه در همه زمینه‌ها با جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد و از دبیر ستاد حقوق بشر خواست تا گفت‌وگوهای دوجانبه حقوق بشری ایران و اروپا که چند سالی است متوقف شده، از سر گرفته شود و نیز گفت‌وگوهای حقوق بشری میان ایران و ایرلند نیز در دوبلین و تهران پایه‌گذاری شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز