خبرگزاری کار ایران

آیت الله هاشمی رفسنجانی در اختتامیه کنفرانس وحدت اسلامی:

آثار تخریبی نزاع در جهان اسلام، حالت جنون به خود گرفته است

asdasd
کد خبر : ۱۳۷۹۶۰

آنچه اهمیت دارد این است که ما بتوانیم جلوی نزاع را بگیریم و متاسفانه آنچه که امروز در جهان اسلام جلوه بیشتری پیدا می کند و خطرناک است تنازع میان مسلمین است.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: آثار تخریبی این نزاع در جهان اسلام کم کم حالت جنون به خود گرفته است و اگر فجایعی که در خبرها می بینیم، صحت داشته باشد باید به حال خود بگریم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، آیت الله هاشمی رفسنجانی در اختتامیه بیست و هفتمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی با بیان اینکه هیچ یک از دوره هایی که کنفرانس وحدت برگزار شده، قطعا بی نتیجه نبوده است، گفت: البته ما از آن نتیجه اساسی که از اول جز اهداف تاسیس این نهاد مقدس بوده فاصله زیادی داریم و برای رسیدن به این مهم نیازمند وحدت بین مسلمین هستیم تا به این هدف نزدیک شویم.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه افزود: متاسفانه شرایط کنونی جهان اسلام وضعیت خطرناکی به خودگرفته است و در راستای ضد دعوت پیامبر به پیش می رود.

وی همچنین وجود اختلاف نظر را در بین مذاهب مختلف را موضوعی طبیعی عنوان کرد و تاکید کرد: به طور طبیعی هر انسانی تفکری مستقل دارد و با عقل و فکر و معلومات خود راه معینی را انتخاب می کند و به عقیده من هیچ یک از تعالیم دینی هم دستوری خلاف این دستور ندارد.

آیت الله هاشمی رفسنجانی همچنین تصریح کرد: از اختلاف نظر ها اختلاف عقیده هم پیش می آید که این موضوع هم در قرآن و هم در سنت پذیرفته شده است وهم عقلانیت چنین چیزی را حکم می کند.

وی درادامه خاطرنشان کرد: آنچه اهمیت دارد این است که ما بتوانیم جلوی نزاع را بگیریم و متاسفانه آنچه که امروز در جهان اسلام جلوه بیشتری پیدا می کند و خطرناک است تنازع میان مسلمین است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: جنگ و خونریزی و وارد کردن خسارت بر اساس اختلاف عقیده و فکر به کلی نادرست است و تبعات بسیار سنگینی می تواند برای طرفین نزاع در پی داشته باشد.

وی بار دیگر بر ضرورت پید اکردن راهی جهت جلوگیری از نزاع در بین مسلمین تاکید کرد و گفت: آثار تخریبی این نزاع در جهان اسلام کم کم حالت جنون به خود گرفته است و اگر فجایعی که در خبرها می بینیم، صحت داشته باشد باید به حال خود بگریم.

هاشمی رفسنجانی همچنین گفت: شرایطی که امروز بر جوامع اسلامی بخصوص در منطقه خاورمیانه و تعداد زیادی از کشورهای عربی حاکم شده است به هیچ عنوان تناسبی با آنچه که معارف اسلام از ما خواسته است، ندارد.

وی تصریح کرد: چنانچه ما در این برنامه های وحدت بخش به سراغ جدی ترین مسائل برویم و مسائل مان را به صورت دسته جمعی مطرح کنیم و دولت های اسلامی هم پشت سر آن از این مباحثحمایت کنند، شاید بتوانیم جلوی این فجایع را بگیریم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، توهین کردن و درشت گویی و فحاشی را هم جزیی از مراتب نزاع عنوان کرد و گفت: اینگونه مسائل حقیقتا در عصر بیداری اسلامی تاسف بار است و باید در نظر بگیریم که دراین شرایط چنین مقوله هایی به نام اسلام چه تاثیری بر کسانی که خارج از اسلام قرار دارند، می گذارد.

هاشمی رفسنجانی گفت: دنیای اسلام اگر محکمات قرآن را رعایت کند، دنیای بینظیری خواهد بود. چنانچه امروز امت اسلامی دارای حدود ۶۰ کشور مستقل است و می تواند بزرگترین امت دنیا باشد.

وی همچنین تاکید کرد: ما باید به گونه ای با یکدیگر تعامل بکنیم که بتوانیم از امکانات عظیمی که در اختیار داریم به درستی استفاده کنیم، اما در شرایط کنونی بسیاری از امکانات به دلیل در گیریها و اختلافات موجود راکد و بدون استفاده مانده است.

وی همچنین گفت: ما در یکی یا دوسال گذشته خوشحال شدیم از اینکه بیداری اسلامی به وقوع پیوسته و دنیای اسلام بیدار می شود و مردم یک کشور با آرامش با هم جمع می شوند تا بتوانند هم استبداد و هم استکبار را شکست دهند، اما دیدیم که در داخل این جریانات جریانات دیگری رشد کردند و مسلمین به جان یکدیگر افتادند

وی با بیان اینکه برنامه عملی پیامبر اینگونه بود که ظرف مدت ده سال مدینه فاضله ای را خلق کردند، تاکید کرد: متاسفانه ما به سنت پیامبر عمل نمی کنیم و فعلا با هم درگیر هستیم که به هیچ وجه با روح اسلام سازگار نیست.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد تا با وجود نهادهایی همچون مجمع جهانی تقریب مذاهب بتوان در بین اسلام و مسلمین وحدتی پایدار ایجاد شود و یک امت واحده اسلامی شکل بگیرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز