خبرگزاری کار ایران

مولایی در گفت‌وگو با ایلنا:

مباحثفنی توافقنامه ژنو بیش از مباحثحقوقی است

asdasd
کد خبر : ۱۴۵۴۹۰

آقای روحانی فکر می‌کند شرایط آماده است و این دانشگاهیان هستند که وارد میدان نمی‌شوند و حرف نمی‌زنند، اما برای اظهارنظر عمومی استادان دانشگاه باید شرایط ابراز بیان و امنیت را برای آنان فراهم کرد.

یک استاد حقوق بین‌الملل، مباحثفنی توافقنامه ژنو را بیش از مباحثحقوقی آن دانست و ابراز داشت: اگر کسی به مباحثفنی تسلط نداشته باشد، نمی‌تواند تفسیری درستی از این توافق داشته باشد.

یوسف مولایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در خصوص دعوت رئیس‌جمهور از حقوقدانان برای نقد و بررسی توافقنامه ژنو، درباره این توافقنامه گفت: توافق ژنو یک متن منحصر به‌ فرد از نظر شکلی و محتوایی است و قابلیت انعطاف‌پذیری بالایی دارد.

وی ادامه داد: در این توافق، تعهدات نهایی نیامده، بلکه توافق در مسیر ۲ روند طراحی شده است؛ یک روند، بازرسی از مراکز هسته‌ای ایران و شفاف‌سازی کشورمان درباره فعالیت‌های هسته‌اش است و روند دیگر، آزادی و رفع تحریم‌هاست که این روند باید در یک پروسه صورت بگیرد.

این حقوقدان با بیان اینکه مباحثفنی این توافقنامه بیش از مباحثحقوقی آن است، اذعان داشت: همانطور که گفتم روندهای توافقنامه ژنو در یک پروسه صورت می‌پذیرد. مثلا برای غنی‌سازی بیش از غلظت ۵ درصد باید طی مذاکراتی مشخص شود که برای فعالیت هسته‌ای صلح‌آمیز، تا چه سطحی می‌توان غنی‌سازی کرد که خود بحثفنی است که خود راه را برای مذاکرات بعدی باز می‌کند و اگر کسی به مباحثفنی تسلط نداشته باشد، نمی‌تواند تفسیری درستی از این توافق داشته باشد.

مولایی درباره چرایی دعوت رئیس جمهور از استادان دانشگاه و حقوقدانان برای اظهارنظر درباره توافقنامه ژنو اظهار داشت: باید دید در گذشته چه رخدادی صورت گرفته است که سکوت بر فضای دانشگاه‌ها حاکم شده و استقلال این نهاد علمی نهادینه نشده است.

وی در ادامه افزود: دانشگاه محل تولید علم است و یکی از وظایفش نقد و بررسی علمی است، اما هزینه‌های بسیار سنگینی را در ۸ سال گذشته پرداخته اند.

این استاد دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: آقای روحانی فکر می‌کند شرایط آماده است و این دانشگاهیان هستند که وارد میدان نمی‌شوند و حرف نمی‌زنند، اما برای اظهارنظر عمومی استادان دانشگاه باید شرایط ابراز بیان و امنیت را برای آنان فراهم کرد.

این حقوقدان با بیان اینکه دولت باید نظر خویش را درباره استادان دانشگاه مشخص سازد، تاکید کرد: در دولت گذشته بسیاری از افراد خارج از ضابطه‌های علمی و اداری حذب هیات‌های علمی شدند و بسیاری از استادان مستقل و آزاداندیش نیز از ادامه کار دانشگاه‌ها بازماندند که این خود از ضربات جدی‌ای بوده است که به دانشگاه‌ها وارد شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز