خبرگزاری کار ایران

سید طه هاشمی در گفت‌وگو با ایلنا:

وجود نهادهای مدنی؛ عامل کاهش افراطی‌گری است

asdasd
کد خبر : ۱۵۲۳۶۴

مخالفت با نهادهای مدنی در تضاد و مغایر با دموکراسی است و وقتی خود را نظامی مردم‌سالار می‌دانیم پس باید به قواعد آن نیز تن بدهیم.

یک فعال سیاسی وجود احزاب و نهادهای مدنی را عامل کاهش افراطی‌گری دانست و اظهار داشت: ‌ احزاب و نهادهای مدنی در ایران ضعیف است و ما نیازمندیم که احزاب فراگیر و شناسنامه‌دار در کشورمان فعالیت داشته باشند.

سید طه هاشمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در خصوص افراطی‌گری‌های صورت گرفته از سوی جناح‌های سیاسی گفت: اگر بحثافراط در هر موضوعی مطرح می‌شود، ‌ناظر به عدم قاعده‌مندی است یعنی اگر فعالیت‌های سیاسی‌مان بر اساس اصول و قاعده صورت بگیرد شاهد چیزی به نام افراط نخواهیم بود.

وی با بیان اینکه نظام ما یک نظام دموکراتیک است پس التزام به یک شیء نیازمند قواعدش نیز هست، خاطرنشان کرد: یکی از قواعد نظام دموکراتیک احزاب هستند که در قالب آن گردش نخبگان صورت می‌گیرد و در انتخابات نیز رای مردم را اخذ می کنند.

این فعال سیاسی با تاکید بر اینکه مشکل این است که احزاب و نهادهای مدنی در ایران ضعیف است، ابراز کرد: نیازمندیم که احزاب فراگیر و شناسنامه‌دار در کشورمان فعالیت داشته باشند.

معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: اگر در گذشته دو یا سه حزب فراگیر، قوی و شناسنامه‌دار در ایران وجود داشتند و به فعالیت می‌پرداختند شاهد افراطی‌گری سیاسی هم نبودیم و دیگر این جناح‌بازی‌ها وجود نداشت.

هاشمی با بیان اینکه در یک نظام مردم‌سالار نمی‌شود با نهادهای مدنی مخالفت کرد، ‌افزود: مخالفت با نهادهای مدنی در تضاد و مغایر با دموکراسی است و وقتی خود را نظامی مردم‌سالار می‌دانیم پس باید به قواعد آن نیز تن بدهیم.

وی در پاسخ به این سوال که دولت تدبیر و امید چگونه می‌تواند افراطی‌گری‌ها را در میان جناح‌های سیاسی کاهش دهد، بیان کرد: دولت در کوتاه‌مدت باید تلاش کند تا مهمترین افراد جناح‌های سیاسی را به هم‌گرایی دعوت کند. در گذشته‌ای نه چندان دور نهادی به نام خانه احزاب داشتیم که این نهاد می‌توانست این همگرایی را تقویت کند، اما دولت قبل آن را تعطیل کرد.

این فعال سیاسی ادامه داد: تقویت احزاب و تشکل‌های مدنی و فراهم کردن زمینه‌ها برای تشکیل احزاب فراگیر از دیگر اقداماتی است که دولت می‌تواند به کاهش افراطی‌گری کمک کند.

معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی در پایان تاکید کرد: تشکیل احزاب فراگیر ضروری است و باید برای کاهش عدم انسجام و پایان بخشیدن به افراطی‌گری به این رویکرد روی بیاوریم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز