خبرگزاری کار ایران

خوش چهره در گفت‌وگو با ایلنا:

نقیصه عدم باور در مورد اقتصاد مقاومتی باید برطرف شود

asdasd
کد خبر : ۱۵۵۰۵۳

منظور وابستگی‌هایی است که مورد طمع جامعه جهانی قرار گیرد، که در رأس آن وابستگی به درآمد نفت یا وابستگی به کالاهای استراتژیک در سبد غذایی است / اقتصاد مقاومتی یک مقوله موقت و تاکتیکی نیست.

یک نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی یک بینش و نگرش است، تاکید کرد: نگرانی من با توجه به نامگذاری سال‌های مختلف یا فرمان مبارزه فساد رهبر معظم انقلاب ناشی از عدم باور حتی در سطح بعضی سران است که باید این نقیصه در مورد اقتصاد مقاومتی برطرف شود.

محمد خوش‌چهره در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، در خصوص تاکیدات مقام معظم رهبری درباره اقتصاد مقاومتی گفت: اقتصاد مقاومتی، مبنایی برای تغییر الگو، سیاستگذاری، تصمیم‌گیری‌ها، برنامه‌ریزی و در عین حال معرفت‌شناسی اقتصادی نظام جمهوری اسلامی ایران است.

استاد اقتصاد دانشگاه تهران با اشاره به صحبت‌های مقام معظم رهبری مبنی بر تفاوت اقتصاد مقاومتی با اقتصاد ریاضتی اظهار داشت: اقتصاد ریاضتی بیشتر، یک تاکتیک و اقدام مقطعی متناسب با شرایط نامساعد اقتصادی است، در حالی که اقتصاد مقاومتی یک بینش و نگرش است.

وی در خصوص تعریفش از اقتصاد مقاومتی تصریح کرد: از نظر من، اقتصاد مقاومتی عبارت است از پویایی در اقتصاد جهانی به همراه کاهش نقاط آسیب‌پذیری ناشی از وابستگی‌های تهدیدزا در دنیایی که از هر نقطه‌ ضعف یا آسیبی برای تضعیف نظام ما استفاده می‌کنند، لذا اقتصاد مقاومتی یعنی مقاوم‌سازی اقتصاد مبتنی بر چنین فضا و جوی که میان نظام سلطه است.

خوش‌چهره با بیان اینکه اگر از خودکفایی و خوداتکایی در جهت استقلال اقتصادی صحبت می‌شود، معنی آن، این نیست که ایران یک کشور منزوی مثل کره شمالی با اقتصاد بسته است و می‌خواهد تمام نیازهای خود را خود تأمین کند، خاطرنشان کرد: اساساً امروز هیچ کشوری قادر به این کار نیست و نمی‌تواند هم چنین ادعایی داشته باشد.

نماینده مردم تهران در مجلس هفتم در تشریح کاهش وابستگی‌های تهدیدزا در اقتصاد مقاومتی یادآور شد: منظور وابستگی‌هایی است که مورد طمع جامعه جهانی قرار گیرد، که در رأس آن وابستگی به درآمد نفت یا وابستگی به کالاهای استراتژیک در سبد غذایی است، در نتیجه خودکفایی در چنین کالاهایی منطق اقتصاد مقاومتی است و اقدامی شدنی است.

وی مهم‌ترین چالش اقتصاد مقاومتی را عدم درک صحیح مسئولان از آن دانست و ابراز داشت: نگرانی من با توجه به نامگذاری سال‌های مختلف یا فرمان مبارزه فساد رهبر معظم انقلاب ناشی از عدم باور حتی در سطح بعضی سران است که باید این نقیصه در مورد اقتصاد مقاومتی برطرف شود.

استاد اقتصاد دانشگاه تهران افزود: اقتصاد مقاومتی همراه با ورود مدبرانه و هوشمندانه به حوزه اقتصاد جهانی است و هم مردم و هم فعالان اقتصادی و هم نظام باید در درجه اول باید درک محیط را داشته باشد.

خوش‌چهره با تاکید بر اینکه اقتصاد مقاومتی یک مقوله موقت و تاکتیکی نیست، اذعان داشت: اقتصاد مقاومتی نسخه‌ای عملیاتی است، بنابراین هر سه دستگاه قانون‌گذاری، اجرایی و قضایی باید در تحقق اهداف میان مدت و بلند مدت آن دارای رسالت باشند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز