خبرگزاری کار ایران

رییس سازمان بازرسی کل کشور:

اقتصاد مقاومتی باید در زندگی روزمره آحاد جامعه جاری شود

asdasd
کد خبر : ۱۵۵۶۰۳

مقام معظم رهبری چهار دلیل عمده را به عنوان دلایل تدوین و ابلاغ سیاست­های اقتصاد مقاومتی بیان نمودند که شامل ظرفیت فراوان کشور، حل مشکلات دیرپای اقتصاد، مقابله با تحریم ها و کاهش تأثیرپذیری اقتصاد از بحران­های اقتصادی در جهان است.

رییس سازمان بازرسی کل کشور ضمن تبیین برنامه های این سازمان در سال ۹۳، اقتصاد مقاومتی را فرهنگی خواند که باید در زندگی روزمره تک تک آحاد جامعه و مجموعه کشور جاری شود.

به گزارش ایلنا، ناصر سراج گفت: اقتصاد ایران به گفته کارشناسان اقتصادی، تا پیش از کشف نفت، اگرچه با افت و خیزهایی همراه بود اما به هر حال از راه کشاورزی و تجارت به نوعی تعادل رسیده بود. کشف نفت و تزریق پول­های این رانت بزرگ به اقتصاد به تدریج اقتصاد را به این منبع خارج از خود وابسته کرد به گونه ای که امروز پس از گذشت سال­های فراوان، بخش اعظم اقتصاد، همچنان به این منبع وابسته است.

وی افزود: این وابستگی به تک منبع درآمدی، نه تنها به ضربه ­پذیر شدن اقتصاد در برابر جزر و مدهای قیمت نفت می انجامد بلکه به دلیل نبود تنوع در درآمدهای اثربخش، احتمال از هم پاشیدگی آن را نیز تقویت می­کند. بنابراین، تلاش برای رهایی اقتصاد از چنین وضعیتی، نه تنها امری مطلوب بلکه ضروری و حیاتی است.

رییس سازمان بازرسی کل کشور افزوده است: جمهوری اسلامی ایران در طی سه دهه گذشته، تلاش های زیادی را برای استحکام بخشی به اقتصاد خویش برداشته است، اما به دلیل نبود اصول کلی راهنما برای انجام این کار، اغلب اوقات چهره­ای مقطعی و موردی به خود می گرفت تا این که سرانجام در ماه­ های پایانی سال ۱۳۹۲، اصول سیاست هایی بومی و برآمده از فرهنگ انقلابی و اسلامی با عنوان سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی ابلاغ شد.

سراج گفت: این پدیده به عنوان گام نخست و پیش نیاز حرکتی است که ایران را در مسیر یکی از آرزوهای دیرین خود یعنی توانمندی و استقلال اقتصادی قرار خواهد داد.

وی افزود: مقام معظم رهبری چهار دلیل عمده را به عنوان دلایل تدوین و ابلاغ سیاست­های اقتصاد مقاومتی بیان نمودند که شامل ظرفیت فراوان کشور، حل مشکلات دیرپای اقتصاد، مقابله با تحریم ها و کاهش تأثیرپذیری اقتصاد از بحران­های اقتصادی در جهان است و عوامل چهارگانه فوق، نه تنها نشان دهنده ضرورت ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی است بلکه با توجه به حساسیت دوره ای که در آن قرار داریم، غفلت از آنها مساوی از دست رفتن فرصتی تاریخی است که مشکل بتوان آن را جبران کرد.

به گفته رییس سازمان بازرسی کل کشور، اقتصاد مقاومتی، یک دستورالعمل یا یک بخشنامه نیست. فرهنگی است که باید در زندگی روزمره تک تک آحاد جامعه و مجموعه کشور، جاری شود. بنابراین در دل آن، نه معنای ریاضت وجود دارد و نه زندگی مشقت بار بلکه برعکس، حاصل استفاده بهینه از منابع، افزایش میزان تولید و خلق ثروت و در نهایت، بهتر شدن زندگی افراد از نظر مادی خواهد بود.

سراج، رویکرد جهادی و فساد ستیزی را از عوامل قدرتمندی اقتصادی، رفاه اجتماعی و توسعه یافتگی فرهنگی کشور خواند و گفت: فساد ستیزی نهمین مؤلفه از مؤلفه های دهگانه اقتصاد مقاومتی است که از سوی مقام معظم رهبری برشمرده شده و به عنوان لازمه برخورداری از فعالیت های سالم و پر تحرکت اقتصادی، عنوان گردیده است.

وی می افزاید: بر این اساس، سازمان بازرسی کل کشور بر پایه وظیفه ذاتی خود در قانون اساسی که نظارت بر حسن جریان امور و اجرای صحیح قوانین است، فصلی جدید از فعالیت های خویش را به این امر اختصاص می دهد و سازمان باید در برنامه ریزی آتی خود، سرفصل اقتصاد مقاومتی و شاخص های آن که متناسب با وظایف هر دستگاه، تهیه خواهند شد را در سپهر نظارت بر حسن جریان امور، مورد پایش جدی و دایمی قرار دهد.

به گفته وی، صرف وقت و دقت بیشتر در کار بازرسی و نظارت در سال جدید، تلاش برای تهیه گزارش هایی متقن که حکایت ار پختگی رسیدگی ها و نظرات اعلام شده داشته باشد، تیزبینی و عدم اغماض در مواردی که شاید در نگاه اول، چندان مهم به نظر نیایند، استفاده مستمر از تجربه های داخلی و خارجی در مبارزه با فساد و به روز رسانی اطلاعات و داده های علمی، توانمندسازی کارکنان با آموزش های اثربخش و اطلاع رسانی های کارآمد و حساسیت بخشی به جامعه در مسایل مرتبط با فساد ستیزی از اولویت های مورد تأکید سازمان بازرسی در سال جدید است.

رییس سازمان بازرسی کل کشور افزود: انتظار از بازرسی های استان ها این است که ضمن اهتمام جدی تر و تیزبینانه تر به فعالیت هایی که تاکنون به انجام رسانده اند، یک مورد از فعالیت های نظارتی و بازرسی متناسب با محیط جغرافیایی، فضای فرهنگی و شرایط اقتصادی استان خویش را به شکلی شاخص همراه با روش های خلاقانه، مستند و علمی به انجام رسانند و در پایان سال، آن را به عنوان کاری شاخص از استان که با کارهای جاری و قبلی آنها تفاوت معنادار داشته، معرفی کنند تا در صورت برخورداری از ویژگی های برجسته، به عنوان تجربه استانی، معرفی و در اختیار دیگران قرار گیرد.

سراج اضافه کرد: فعال شدن ظرفیت های استانی، نه تنها موجب شکوفایی نظارت و بازرسی در نقاط دور و نزدیک کشور خواهد شد بلکه آن را به نظامی تبدیل می­کند که توان آن به شکل متوازن در همه جا یکسان پراکنده شده و ضریب بروز فساد را به دلایلی همچون دورافتادگی یا کوچک بودن یک منطقه به شکلی ملموس کاهش می ­دهد، زیرا چشمان سازمان در مناطق دوردست تیزبین ­تر است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز