خبرگزاری کار ایران

گزارش ایلنا از ۱۳۲ جلسه مجلس در سال ۹۲؛

از کشف فساد گسترده در تامین اجتماعی تا ۷۵۴۹ تذکر به وزرای روحانی

asdasd
کد خبر : ۱۵۶۹۰۷

در سال ۹۲ مجلس در ۱۳۲ جلسه علنی در ۱۱۴ روز کاری، ۴۹۰ جلسه کمیسیون ها با ۱۴۱۲ ساعت کاری و همچنین ۶۵ جلسه کمیسیون تلفیق با ۲۶۰ ساعت برگزار کردند که این حضور آنها شامل مصوبات و حواشی زیادی بود.

بهارستان در سالی که گذشت توامان با هم روزهای آرام و پر حاشیه‌ای را پشت سر گذاشت. از دادن رای اعتماد به وزرای روحانی تا مشخص شدن نتایج تحقیق و تفحص از تامین اجتماعی و فساد گسترده در این سازمان از مهمترین اتفاقات سال ۹۲ مجلس شورای اسلامی یود.

به گزارش خبرنگار ایلنا‏، در سال ۹۲ مجلس در ۱۳۲ جلسه علنی در ۱۱۴ روز کاری، ۴۹۰ جلسه کمیسیون ها با ۱۴۱۲ ساعت کاری و همچنین ۶۵ جلسه کمیسیون تلفیق با ۲۶۰ ساعت برگزار کردند که این حضور آنها شامل مصوبات و حواشی زیادی بود.

پس روی کار آمدن دولت یازدهم برخی نمایندگان بازگشت اصلاح طلبان را به قدرت برنتافتند و با گذشت ۱۸۰ روز از کار دولت ۴۳۰ سوال به هیات رییسه مجلس اعلام وصول شد و ۶ نفر از وزرا هم اکنون به استیضاح تهدید شده اند.

بهار ۹۲؛ سایه سنگین انتخابات ریاست جمهوری بر سر مجلس

۲۰ فروردین ماهسید جلال یحیی زاده نماینده فقید مردم تفت و میبد به دلیل سکته مغزی در بیمارستان فیروزگر تهران بستری شده بود پس از تحمل یک ماه بیماری درگذشت.

*مصطفی نجار در پی احضار نمایندگان مجلس برای پاسخگویی به علت مرگ ستار بهشتی(وبلاگ نویس) به صحن علنی آمد و پس از دفاعیات خود نماینده سوال کننده که علی مطهری بود قانع نشد‏، اما رای نمایندگان نشان از قانع شدن بیشتر نمایندگان داشت.

۲۷ فروردین ماهکلیات بودجه سال ۹۲ تصویب شد. بودجه سال ۹۲ می بایست آذر ماه ۹۲ به مجلس تقدیم می شد اما با تاخیر ۸۴ روزه به پارلمان رفت و پس بررسی یک ماهه کمیسیون تلفیق در صحن علنی تصویب شد.

** قانون اصلاح موادی از قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران تصویب شد.

۲۸ فروردین ماهمحمد قسیم عثمانی نماینده بوکان در نطق خود از وضع معیشتی مردم و کاندیدانوری مشایی انتقاد کرد که در این هنگام برخی نمانیدگان همچون حسینیان، کوچک‌زاده، رسایی و کریمی قدوسی با فریاد خود به سخنان عثمانی معترض شدند و در مجلس تنش ایجاد شد.

*قانون معاهده استرداد مجرمین بین جمهوری اسلامی ایران وجمهوری قزاقستان به تصویب نمایندگان مجلس رسید.

۳۰ فروردین ماهتعدادی از نمایندگان مجلس برای کاندید شدن انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام آمادگی کردند که محمدرضا باهنر و محمدحسن ابوترابی‌فرد نواب رییس مجلس، غلامعلی حدادعادل، علیرضا زاکانی، ارسلان فتحی‌پور، صفر نعیمی‌رز، سیدمحمد بیاتیان، عباسعلی منصوری آرانی و مسعود پزشکیان از شناخته ترین آنها بودند که شورای نگهبان علیرضا زاکانی، مسعود پزشکیان را رد صلاحیت کرد و ما بقی نمایندگان نیز از تصمیم خود کناره گیری کردند.

۱ اردیبهشت ماهقانون مجازات اسلامی به تصویب نمایندگان رسید.

۳ اردیبهشت ماهقانون تفسیرجزء(۱) بند(ب) تبصره(۲) ماده(۷۶) قانون تامین اجتماعی تصویب شد.

* قانون اصلاح قانون عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در مجمع بین‌المللی انرژی به تصویب نمایندگان مجلس رسید.

۱۵ اردیبهشت ماهپس از استیضاح شیخ السلام و حواشی خاص آن جلسه اسدالله عباسی پس از ۳ ماه برای وزارت تعاون، کار، رفاه و امرو اجتماعی به مجلس معرفی شد که نمایندگان به او رای اعتماد دادند.

۲۸ اردیبهشت ماهگزارش حادثه ۲۲ بهمن قم درباره اخلال در سخنرانی رییس مجلس در حرم حضرت معصومه(س) در اختیار نمایندگان گذاشته شد و در پانزدهم مرداد ماه مورد بررسی قرار دادند. این گزارش به اعلام تقصیرات استاندار، سپاه، اداره اطلاعات قم و فرماندهی انتظامی این شهر پرداخته بود.

۲۹ اردیبهشت ماه۲۱۴ نماینده پس از هشت سال سکوت خواستار احیای سازمان برنامه و بودجه شدند و دو روز پس از انتخابات ریاست جمهوری طرح تصویب یک فوریتی احیای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در دستور کار نمایندگان قرار گرفت.

۷ خرداد ماهنمایندگان پرونده بودجه سال ۹۲ کشور را در صحن علنی مجلس به پایان رساندند تا پس از گذشت ۳ ماه از آغاز سال تکلیف بودجه کشور مشخص شود.

** در دومین سال از فعالیت مجلس نهم علی لاریجانی مجددا به ریاست مجلس انتخاب شد و ترکیب هیات رییسه نیز تنها با یک تغییر ثابت ماند و احمدرضا دستغیب بجای جواد جهانگیرزاده نماینده آذربایجان غربی به جمع هیات رییسه پرداخت.

۸ خرداد ماهقانون تامین کالاهای اساسی برای اقشار آسیب‌پذیر تصویب شد.

* قانون اصلاح موادی از آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی تصویب شد.

۱۹ خرداد ماهقانون تسریع در بازسازی مناطق آسیب‌دیده در اثر حوادثغیرمترقبه تصویب شد. قانون اصلاح قانون تجمیع انتخابات دوره پنجم شوراهای اسلامی با دوره یازدهم ریاست جمهوری تصویب شد.

۲۰ خرداد ماهقانون تمدید مهلت اجرای آزمایشی قانون ثبت اختراعات، طرح‌های صنعتی و علائم تجاری تصویب شد.

* قانون اصلاح ماده(۱۹) قانون انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران تصویب شد.

*قانون اصلاح قوانین تنظیم جمعیت و خانواده به تصویب نمایندگان رسید.

۲۵ خرداد ماهانتخابات اولین میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی برگزار شد و در حوزه انتخابیه دماوند و فیروزکوه حمیدرضا مشهدی‌عباسی، در حوزه انتخابیه تنکابن رامسر و عباس‌آباد شمس‌الله شریعت‌نژاد، در حوزه انتخابیه تویسرکان محمد مهدی مفتح و در حوزه انتخابیه ایلام، ایوان، شیروان، چرداول، مهران و ملک‌شاهی عمران علی‌محمدی راهی بهارستان شدند و در روز ۲۳ تیرماه در جلسه علنی مجلس سوگند یاد کردند و رسما به ترکیب مجلس اضافه شدند.

تابستان ۹۲؛ اعتماد مجلس به کابینه روحانی

۵ تیرماهقانون اجازه افزایش سهام جمهوری اسلامی در بانک بین‌المللی ترمیم و توسعه(IBRD) به تصویب نمایندگان مجلس رسید.

۶ تیرماهپرونده شکایت از مشایی از سوی کمیسیون اصل ۹۰ به وزارت اطلاعات ارسال شد، این پرونده که در خصوص اظهارات اسفندیار رحیم مشایی در مورد مکتب ایرانی، انبیا، مدیریت داوود نبی و حضرت مسیح و رژیم صهیونیستی در کمیسیون اصل نود مورد بررسی قرار گرفت و برای رسیدگی به وزارت اطلاعات فرستاده شد.

۲۲ تیر ماهدستگاه شنود در دفتر علی مطهری کشف شد. پس از پیگیری‌های نماینده تهران و برگزاری جلسه با وزیر اطلاعات در ۲۳ آذز ماه مشخص شد که معاون وزیر اطلاعات در دولت دهم این کار را انجام داده و معاون و مدیر‌کل او هر دو از کار برکنار شدند.

۲۳ تیر ماهحسن روحانی پس از انتخابات در مجلس حاضر شد و در ضیافت افطار اعلام کرد که دولت به فکر تقابل با مجلس نیست و مجلس را عصاره فضایل ملت می‌داند. او مجلس و دولت را مکمل یکدیگر برای حل معضلات کشور دانست و گفت که دولت مجری قوانین مصوب مجلس است.

۱۳ مرداد ماهحسن روحانی همزمان با روز تحلیف، با ارسال نامه‌ای به مجلس، اسامی وزیران پیشنهادی را اعلام کرد. این در حالی است که براساس قانون رییس جمهور تا دو هفته پس از مراسم تحلیف برای معرفی وزرا مهلت داشت.

۲۱ مرداد ماهبررسی صلاحیت وزرا در مجلس با حضور حسن روحانی آغاز شد. در جلسات مجلس سایه سنگین حوادثپس از انتخابات سال ۸۸ به وضوح دیده می شد. پس از ۴ روز مباحثه و رای گیری ۱۵ نفر از وزرا وارد کابینه شدند و محمد علی نجفی، جعفر میلی منفرد و مسعود سلطانی‌فر رای اعتماد نگرفتند.

۹ شهریور ماهمجید انصاری معاون پارلمانی رییس جمهور شد. انصاری که با حکم روحانی انتصاب شد سابقه معاون پارلمانی در دولت خاتمی نیز دارد و دبیر اجرایی مجمع روحانیون مبارز و از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

۱۰ شهریور ماهقانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور تصویب شد.

* قانون پیگیری حقوقی - سیاسی نقش و دخالت آمریکا و انگلیس در کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ علیه دولت ملی ایران به تصویب نمایندگان رسید.

۱۲ شهریور ماهقانون اصلاح نظام صنفی کشور به تصویب نمایندگان مجلس رسید.

۱۸ شهریور ماهدادستان کشور از محکومیت ۲ نمانیده مجلس و تبرئه یک نماینده در خصوص پرونده اختلاس ۳ هزار میلیاردی خبر داد.

۲۰ شهریور ماهمجلس برای بررسی بدهی ۲میلیارد دلاری بابک زنجانی به وزارت نفت کمیته ویژه تشکیل داد.

۲۸ شهریور ماهرییس کمیسیون اصل نود مجلس از زمین خواری ۲۰۰ هکتاری در ۲ ماه پایانی دولت دهم خبر داد.

۳۱ شهریور ماهمجلس با اعمال اصلاحاتی پرونده لایحه اصلاح قانون حمایت از کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست را بست؛ لایحه‌ای که با تایید آن توسط شورای نگهبان در روز دهم مهرماه جنجال‌های زیادی را در کشور برانگیخت. در این قانون پیش‌بینی شده بود ازدواج فرزندخوانده با سرپرست ممنوع است مگر اینکه دادگاه صالح این امر را به مصلحت فرزندخوانده تشخیص دهد. البته نمایندگان معتقد بودند که ممنوعیت ازدواج فرزندخوانده با سرپرست پیش از این از سوی شورای نگهبان رد شده بود و مجلس برای رفع ایراد شورای نگهبان ناچار بود قیدی را برای موارد غیرمعمول به این مصوبه اضافه کند.

پاییز ۹۲؛ کشف فساد گسترده از سازمان تامین اجتماعی در تحقیق و تفحص مجلس

۲ مهر‌ماهقانون تمدید مهلت اجرای آزمایشی قانون اصلاح قانون بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی در مقابل شخص ثالثتصویب شد.

۳ مهر ماهقانون اصلاح تبصره(۲) ماده(۳۹) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران تصویب شد.

۸ مهر ماه۱۷۰ نماینده به خاطر مواضع روحانی در سازمان ملل از وی تقدیر کردند. در بیانیه‌ای نمایندگان ضمن حمایت از مواضع رییس جمهور از برخی بداخلاقی‌هایی که علیه رییس جهور و هیات همراه شد گله کردند.

۱۰ مهر ماهقانون اصلاح بند(۳) ماده واحده قانون برقراری عدالت آموزشی در پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی و تخصصی تصویب شد.

۱۴ مهرماهقانون تفسیر قانون الحاق دو تبصره به ماده(۱۷) قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمین حق التدریسی و آموزشیاران نهضت سواد آموزی در وزارت آموزش و پرورش تصویب شد.

۱۷ مهر ماهقانون تفسیر بند(ب) ماده(۴۴) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران تصویب شد.

* قانون تعیین تکلیف تامین اجتماعی برای اشخاصی که ده سال و کمتر حق بیمه پرداخت کرده‌اند تصویب شد.

۲۸ مهر ماهنامه معرفی فرجی‌دانا، فانی و صالحی امیری به عنوان وزرای پیشنهادی علوم، آموزش و پرورش و ورزش و جوانان در مجلس اعلام وصول شد و مجلس نیز در روز پنجم آبان رای اعتماد به این سه وزیر پیشنهادی را مورد بررسی قرار داد و با اعطای مقام وزارت به فانی و فرجی دانا موافقت کرد اما صالحی امیری موفق به کسب رای اعتماد از مجلس نشد.

۳۰ مهر‌ماهقانون الحاق یک تبصره به ماده(۳) قانون وظایف و اختیارات رئیس قوه‌قضاییه تصویب شد.

۱ آبان ماهقانون موافقتنامه همکاری بین وزارت کشور جمهوری اسلامی ایران و وزارت کشور فدراسیون روسیه به تصویب نمایندگان رسید.

۱۲ آبان ماهقانون اساسنامه کمیسیون دامپزشکی سازمان همکاری‌های اقتصادی(اکو) به تصویب نمایندگان رسید.

۱۴ آبان ماهقانون تمدید مدت اجرای آزمایشی قانون مدیریت خدمات کشوری به تصویب نمایندگان رسید.

۱۹ آبان ماهسومین وزیر پیشنهادی وزارت ورزش و جوانان رای اعتماد نگرفت. نمایندگان مجلس در جلسه علنی نوزدهم آبان ماه هم رای اعتماد به نصرالله سجادی به عنوان سومین وزیر پیشنهادی دولت یازدهم برای وزارتخانه ورزش و جوانان را مورد بررسی قرار دادند اما سجادی نیز مانند سلطانی‌فر و صالحی امیری برای مجلس مقبول نیفتاد. همان‌ روز رییس‌جمهور محمود گودرزی را به عنوان چهارمین وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان به پارلمان معرفی کرد که در روز ۲۶ آبان ماه بالاخره مجلس به او رای اعتماد داد و در آستانه ۱۰۰ روزگی دولت، کابینه یازدهم تکمیل شد.

* قانون اجازه تعیین و وصول حق امتیاز فعالیت بخش غیردولتی در زمینه پست و مخابرات به تصویب نمایندگان رسید.

۳ آذرماهپس از توافق هسته ای ایران در ژنو با کشورهای عضو گروه ۱ + ۵ برخی از نمایندگان با اعتراض به توافق انجام شده مدعی شدند که باید متن توافقنامه در مجلس تصویب شود اما با حضور محمد جواد ظریف در صحن علنی از تب و تاب مخالفان کاساته شد و پس از آن برخی نمایندگان درخواست حضور یک نماینده مجلس در تیم مذاکرات هسته ای را ارائه کردند که روحانی با آن موافقت نکرد.

۵ آذر ماهقانون اصلاح قانون بودجه سال ۱۳۹۲ کل کشور به تصویب نمایندگان رسید.

۱۰ آذر ماهمهدی سنایی چمدان مسکو را بست. نمایندگان مجلس شورای اسلامی با استعفای نماینده نهاوند از سمت نمایندگی برای احراز پست سفیری روسیه موافقت کردند.

۱۳ آذر ماهگزارش هیات تحقیق و تفحص مجلس از سازمان تامین اجتماعی قرائت شد. ۳۷ نماینده مجلس، برخی مقامات دولت دهم ازجمله محمدرضا رحیمی، عبدالرضا شیخ الاسلامی و اسد الله عباسی(سرپرست وقت وزارت تعاون) از سعید مرتضوی، مدیرعامل وقت سازمان هدیه گرفته‌اند.

- در گزارش مجلس آمده است که تفاهم نامه جنجالی میان تامین اجتماعی و شرکت هلدینگ سورینت قشم، متعلق به بابک زنجانی، مبنی بر انتقال سهام تأمین اجتماعی در ۱۳۸ شرکت ایرانی در ازای دریافت مبلغی بیش از ۴ میلیارد یورو(۱۷ هزار میلیارد تومان)، دارای اشکالات عدیده حقوقی بوده و قوانین در آن رعایت نشده است.

- نام شرکت‌های بزرگی همچون هواپیمایی جمهوری اسلامی، فولاد خوزستان، فولاد مبارکه اصفهان، مس شهید باهنر کرمان، کشتیرانی جمهوری اسلامی و هتل های هما، در فهرست شرکت هایی است که قرار بود سهام سازمان تأمین اجتماعی در آنها به شرکت سورینت منتقل شود.

- هیات امنای سازمان تامین اجتماعی در روز ۲۱ مرداد ۱۳۹۲(حدود یک هفته پس از مراسم تحلیف حسن روحانی) پیشنهاد هیات مدیره را در مورد پرداخت بیش از ۶ میلیارد تومان پاداش به مدیران تصویب کرده است.

- بر اساس گزارش هیات تحقیق و تفحص، فرایند استخدام ۵۰۰ نفر با مصوبه هیات امنای سازمان در ایام پایانی دولت دهم و تحت نظارت «وزیر وقت تعاون کار و امور اجتماعی» آغاز شده است. آنچه در لیست اولیه استخدام شدگان جالب توجه است بکارگیری ۹۴ نفر در استان گیلان(زادگاه وزیر وقت)، ۷۶ نفر در استان یزد(زادگاه مدیرعامل سازمان) و ۲۶نفر در استان مازندران است. ضمن اینکه ۱۰۴ نیرو از سوی ۶۶ نفر از نمایندگان مجلس، ۳ نفر از سوی آقای شیخ الاسلامی و ۲ نفر از سوی آقای مشایی جهت استخدام معرفی شده بودند.

۱۷ آذر ماهلایحه بودجه در موعد مقرر تقدیم مجلس شد. حسن روحانی پس از ۸ سال تاخیر و عدم رعایت قانون لایحه بودجه را به موقع به مجلس برد. در ۸ سال ریاست احمدی نژاد هیچگاه بودجه به موقع به مجلس نرفت و بودجه ۹۲ با ۸۴ روز تاخیر به مجلس ارائه شد و در خرداد ۹۲ بودجه ی همان سال مشخص شد.

۱۴ آذر ماهقانون اصلاح موادی از قانون معادن و اصلاحات بعدی آن تصویب شد.

۱۷ آذر ماه* مجلس نخستین کارت زردش را به وزیر اقتصاد نشان داد. در پی احضار وزیر اقتصاد در خصوص سوال یکی از نمایندگان در مورد علت اظهارات رییس کل بانک مرکزی در مورد تضعیف ارزش پول ملی به وی کارت زرد دادند. این در حالی بود که انتصاب و عزل رییس بانک مرکزی برعهده رییس جمهور است و وزیر اقتصاد بر بانک مرکزی نظارت ندارد.

۱۹ آذرماه* نمایندگان استان خوزستان در اعتراض به اعتبارات عمرانی در بودجه و نحوه تخصیص این اعتبارات در لایحه به شکل نمادین دسته جمعی استعفا دادند و نمایندگان برخی استان‌های دیگر نیز تهدید به استعفا کردند.

۳۰ آذر ماه* هیات پارلمانی اروپا پس از حضور در ایران با نسرین ستوده و جعفر پناهی وکیل و فیلمسازی که در حوادثپس از انتخابات سال ۸۸ دوره محکومیتی را گذرانده‌اند دیدار کردند که حواشی زیادی را به همراه داشت و کاظم جلالی نیز در جلسه علنی مجلس اظهار کرد که محمدجواد لاریجانی، مشاور بین‌الملل رییس قوه قضاییه، با این ملاقات موافقت کرده است.

زمستان ۹۲؛ ادامه روند صعودی سوال و تذکر نمایندگان به وزرا

۳ دی ماه* قانون تفسیر جزء(۱-۵) قوانین بودجه سال‌های ۱۳۹۱ و ۱۳۹۲ کل کشور تصویب شد.

*قانون مبارزه با قاچاق کالا وارز به تصویب نمایندگان رسید.

۸ دی‌ماهتنها راه پایان یافتن به فتنه سال ۸۸ محاکمه علنی و همزمان احمدی نژاد، کروبی و موسوی است. علی مطهری در نطق جنجالی در جلسه علنی مجلس گفت جرم تاجزاده و بهزاد نبوی غیر از انتقاد به نظام چه بوده است. مطهری حل مسئله فتنه را مستلزم وجود یک قوه قضائیه مستقل دانست و گفت: قوه قضائیه نباید از دستگاههای اطلاعاتی و امنیتی تاثیر بپذیرد و قوه قضائیه مستقل قوایی است که بتواند همه مقامات کشور را بدون استثنا در موارد لازم به دادگاه بکشاند و حکم عادلانه صادر کند. پس از نطق مطهری دادستانی علیه وی اعلام جرم کرد.

*فرجی دانا دتومین کارت زرد دولت یازدهم را از مجلس گرفت. وزیر علوم به دلیل انتصابات خود در وزارت علوم که برخی نمایندگان معتقد بودند افرادی منتسب به حوادثپس از انتخابات ۸۸ و ناآرامی‌های دانشگاه در سال ۷۸ هستند از مجلس کارت زرد گرفت و توضیحاتش نتوانست نمایندگان مجلس را قانع کند.

۱۵ دی ماهقانون تفسیر درخصوص موضوع مواد(۶۳) و(۶۴) قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی تصویب شد.

۱۷ دی ماهجک استراو و هیات پارلمانی انگلیس در مجلس حضور یافتند. استراو وزیر پیشین امور خارجه انگلیس که این بار در قد و قامت رییس گروه دوستی پارلمانی ایران و انگلیس در پارلمان این کشور به ایران سفر کرده بود در مجلس حضور پیدا کردند.

*علی جنتی سومین کارت زرد دولت یازدهم را ازآن خود کرد! پس از حضور جنتی در مجلس برای پاسخ به سوال رسایی و بیان دفاعیات خود، نمایندگان از پاسخ های وزیر ارشاد قانع نشدند و سومین کارت زرد را به جنتی دادند. وزیر ارشاد در دفاعیات خود گفت بنده نظر برخی از علما را مطرح کردم به طوری که در فتاوای موجود قید این است که تک خوانی و جمع‌خوانی هیچ فرقی ندارد. مهم این است که مفسده‌انگیز نباشد. وی همچنین در خصوص مقاله روزنامه بهار گفت: مقاله‌ای در روزنامه بهار در آستانه روز عید غدیر منتشر شد که به هیچ وجه این مقاله قابل دفاع نیست، چون آنچه در مقاله آمده مخالف مذهب رسمی کشور است و هیات نظارت بر مطبوعات به عنوان مرجع تصمیم‌گیری اشد مجازات یعنی توقیف را برای این روزنامه در نظر گرفت.

۱۴ بهمن ماهبارش برف سنگین در استان‌های شمالی کشور و آغاز توزیع سبد کالا، دولت یازدهم آماج انتقادات منتقدین درباره نواقص نحوه توزیع سبد کالا، ارائه برنج خارجی به جای برنج ایرانی در این سبد و مشکلات مردم استان‌های شمالی در پی بارش برف قرار گرفت.

۲۰ بهمن ماهمجلسی‌ها لایحه بودجه سال ۹۳ را به تصویب رساندند، البته با اعلام ایرادات شورای نگهبان و رفع این ایرادات پرونده بودجه نهایتا در روز بیست و هشتم بهمن ماه بسته شد. درآمد ۴۸ هزار میلیاردی از محل افزایش قیمت حامل‌های انرژی، تعیین سقف درآمدی برای یارانه‌بگیران در سال ۹۳، اعطای یارانه نقدی تنها به نیازمندان و جریمه سه برابری ثروتمندان یارانه‌بگیر از مهم‌ترین ویژگی‌های بودجه ۹۳ بود.

۲۹ بهمن ماهنهمین اجلاس اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی برگزار شد. این اجلاس با حضور ۲۸ رییس مجلس و هیات های پارلمانی از ۴۷ کشور در سالن اجلاس سران در تهران برگزار شد.

۳۰ بهمن ماهقانون اصلاح تبصره(۵) بند الف ماده(۳) قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی و الحاق دو تبصره به آن تصویب شد.

۱۱ اسفند ماهروند صعودی تعداد سوال و تذکر نمایندگان به وزرا و کابینه دولت یازدهم همچنان ادامه دارد و پس از گذشت ۱۸۰ روز ۷۵۴۹ تذکر به وزرا، ۳۱۹ تذکر به رییس جمهور و ۴۳۰سوال نیز اعلام وصول شده است.

* قانون تمدید مهلت اجرای آزمایشی قانون تاسیس مدارس غیر انتفاعی تصویب شد.

گزارش: رضا رشتیانی

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز