خبرگزاری کار ایران

همکاری های قضایی ایران و عراق توسعه می یابد

کد خبر : ۱۵۸۶۷۶

براساس تفاهم به عمل آمده طرفین در اولین زمان ممکن کمیته ای مشترک را به منظور بررسی وضعیت زندانیان دو کشور تشکیل داده و زمینه انتقال ایشان را فراهم می کنند.

وزیران دادگستری جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق بر لزوم توسعه هرچه بیشتر مناسبات قضایی و دادگستری تاکید کردند.

به گزارش ایلنا به نقل از از روابط عمومی وزارت دادگستری، حجت الاسلام مصطفی پورمحمدی که به دعوت همتای عراقی خود حسن الشمری در آن کشور به سر می برد، با وی دیدار و درمورد برخی مسائل مورد علاقه دو طرف در حوزه های مختلف قضایی و حقوقی گفتگو کرد.

در این دیدار طرفین با تاکید بر توسعه هرچه بیشتر مناسبات قضایی و دادگستری، تفاهم نامه ای را با هدف اجرای موافقتنامه انتقال محکومین به حبس که اخیرا در مجلس عراق به تصویب رسیده است امضا کردند.

بنابراین گزارش، تا کنون چهارموافقتنامه معاضدت قضایی در امور مدنی و احوال شخصیه، معاضدت قضایی در امور کیفری، استرداد مجرمین و انتقال محکومین به حبس میان جمهوری اسلامی ایران و عراق به امضا رسیده است؛ که به جز موافقتنامه انتقال محکومین، بقیه در سال گذشته اجرایی شده اند.

براساس تفاهم به عمل آمده طرفین در اولین زمان ممکن کمیته ای مشترک را به منظور بررسی وضعیت زندانیان دو کشور تشکیل داده و زمینه انتقال ایشان را فراهم می کنند.

موافقتنامه انتقال محکومین، در نوع خود اولین موافقتنامه ای است که میان جمهوری عراق با دیگر کشورها اجرایی می شود.

وزیر دادگستری جمهوری اسلامی ایران در این دیدارها با اشاره به آمار سه میلیون نفری تردد اتباع دو کشور در سال گذشته، مسایلی نظیر چگونگی توسعه همکاری های قضایی، سامان دهی ترددهای مرزی و استفاده از ظرفیت کلانتران مرزی در مقابله با ترددهای غیر مجاز، تعیین تکلیف افراد بازداشت شده و غیر محکوم و نیز توسعه ظرفیت های اقتصادی، گردشگری و زیارتی میان دوکشور را با طرف های عراقی مورد بحثو گفتگو قرار داد.

وی همچنین از طرف روحانی، رییس جمهوری آمادگی کشورمان را برای شروع مذاکرات مربوط به لایروبی اروند رود به عنوان محور توسعه اقتصادی حوزه این رودخانه پر آب در دو کشور اعلام کرد.

در این دیدارها مقامات عراقی نیز از نقش آفرینی مثبت جمهوری اسلامی ایران در تأمین ثبات و امنیت عراق و حمایت کشورمان از دموکراسی در آن کشور قدردانی کرده و بویژه با استقبال از شروع مذاکرات مربوط به نحوه توسعه ظرفیت های اقتصادی اروند رود، آمادگی خود را برای توسعه هرچه بیشتر روابط دو کشور در تمامی حوزه های حقوقی، اقتصادی، بازرگانی و گردشگری اعلام کردند.

پورمحمدی در این سفر همچنین با نوری المالکی نخست وزیر، خضیر الخزایی کفیل ریاست جمهوری، اسامه نجیفی رییس پارلمان عراق، مدحت محمود رییس شورای عالی قضایی و برخی دیگر از شخصیت های برجسته سیاسی و مذهبی عراق دیدار می کند.

وزیر دادگستری جمهوری اسلامی ایران در این دیدارها ضمن ابلاغ پیام مقامات عالی رتبه جمهوری اسلامی ایران، اعلام می کند جمهوری اسلامی ایران همانند گذشته در کنار ملت و دولت عراق قرار داشته و از روند مردم سالاری و اراده دولت و ملت این کشور در تثبیت صلح و امنیت و مقابله با تروریسم و افراطی گری حمایت می کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز