خبرگزاری کار ایران

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی دیدار با جمعی از نخبگان:

برخی حرکتهای سالهای گذشته طریق معکوس را طی می‌کرد

asdasd
کد خبر : ۱۵۹۴۰۳

جوانان محقق با درک اهمیت پژوهش، آگاهانه وارد این میدان شده‌اند / در تاریخ بشریت، ملت­هایی موفق بوده­‌اند که به سوی دانش رفته­‌اند / مسلمانان نمی‌توانند برای تقویت بنیه­ های علمی جوامع خویش، کوشش نکنند؛ چون تأکید قرآن و سفارش پیامبر(ص) و ائمه(ع) است.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با بیان آماری از تولید ناخالص ملی و درصد بهره‌وری در کارهای علمی و تحقیقاتی کشور، تاکید کرد: حرکت جامعه در سالهای گذشته نه تنها به سوی تحقق سیاست­های کلی نبود، بلکه در بعضی از زمینه­‌ها، طریق معکوس بود.

به گزارش ایلنا، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، در دیدار جمعی از نخبگان و اعضای باشگاه پژوهشگران و نخبگان، جوانان محقق را سرمایه­‌های بزرگی برای اسلام، انقلاب اسلامی و ایران دانست و گفت: جوانان محقق با درک اهمیت پژوهش، آگاهانه وارد این میدان شده‌اند.

وی در ادامه دانش را محور چشم‌انداز ۲۰ ساله خواند و با تأکید بر نقش مؤثر محققان برای اجرای سیاست­های کلی آن گفت: در تاریخ بشریت، ملت­‌هایی موفق بوده­‌اند که به سوی دانش رفته­‌اند.

هاشمی با عنوان مصادیقی از کشورهایی که با توجه و اتکا به علم، دانش و تکنولوژی به پیشرفت و توسعه دست یافته­‌اند، گفت: بهره­‌وری‌ای که متکی به دانش است، در سایه توجه به دانشمندان ارتقا می­‌یابد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه با استناد به آیات قرآنی و تمدن اسلام، گفت: مسلمانان نمی‌توانند برای تقویت بنیه­ های علمی جوامع خویش، کوشش نکنند؛ چون تأکید قرآن و سفارش پیامبر(ص) و ائمه(ع) است.

رئیس هیأت مؤسس و هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی، در ادامه با بیان سابقة تاریخی دانشگاه جندی‌شاپور و نقش آن در گسترش علم در ممالک اسلامی، گفت: این دانشگاه پناهگاه دانشمندان از اقصی نقاط جهان بود که بعدها با نهضت ترجمه ارتباط دو سویه­‌ای بین دانشمندان مسلمان و غیرمسلمان ایجاد کرد.

هاشمی رفسنجانی همچنین با تأکید بر جایگاه نخبگان و پژوهشگران در فرهنگ و تمدن ایران اسلامی، به موفقیت­‌های تحقیقاتی باشگاه پژوهشگران جوان اشاره کرد و با سرمایه خواندن ریاست دکتر میرزاده در دانشگاه آزاد اسلامی گفت: ایشان از دانشمندانی است که سابقه‌ای درخشان در انجام کارهای تحقیقاتی و تأسیس مراکز مربوط به پژوهش دارند.

هاشمی رفسنجانی در ادامه با اشاره به تعهدات دکتر میرزاده نسبت به پژوهشگران، گفت: پژوهشگران جوان می­‌توانند در بخش­‌های آموزشی و تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی مشغول شوند و دانشگاه نیز برای تأمین نیازهای مالی محققان، خود را متعهد می­‌داند.

رئیس هیأت مؤسس و هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی، همچنین راه­‌اندازی نهضت اجرایی کردن تحقیقات را ضروری و از برنامه­‌های این دانشگاه دانست و گفت: این کار یک تلاش مقدس شرعی و ملی است که شرایط سربلندی ایران اسلامی در آینده را فراهم می­‌کند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بازخوانی اهداف تأسیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، گفت: طرح­‌های بزرگی در کشور داریم که حضور عالمانه دانشمندان جوان را می­‌طلبد.

وی توجه به تأمین آب برای آیندگان را از زمینه­‌های ضروری کارهای علمی دانست و گفت: نمونه‌هایی از طرح­های آبخوان­داری در فسا وجود دارد که قابل اجرا در اکثر مناطق کشور است و این کار هم جلوی مهاجرت روستاییان را می­‌گیرد و هم مهاجرت­‌ها را معکوس می­‌کند.

آیت­‌الله هاشمی رفسنجانی با تأکید بر ارادت به نیروهای نخبه افزود: امیدواریم باشگاه پژوهشگران، پلی برای مطالعات علمی و اجرایی باشد که از ضرورت­های پیوند تحقیق و اجراست.

بر اساس این گزارش در آغاز این دیدار، ابتدا دکتر کریم زارع، رئیس باشگاه پژوهشگران جوان گزارشی از برنامه­‌ها و فعالیت­های آن ارائه کرد و سپس امید مرادی، سرکار خانم ­هانا حقیقت فرد، صادق میرزا محمدی و فرهاد عابدینی به عنوان پژوهشگر به بیان دیدگاه­های خویش برای ارتباط بیشتر پژوهشگران با مسؤولان و مردم در جامعه پرداختند و ضمن تشکر از آیت­‌الله هاشمی رفسنجانی برای توجه به زیرساخت­های علمی، خواستار تقویت این نگاه در بین مسؤولان شدند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز