خبرگزاری کار ایران

رییس انجمن علمی حقوق مالکیت فکری:

فرهنگ حمایت از حقوق مالکیت فکری در کشور رواج پیدا نکرده است

کد خبر : ۱۶۲۷۷۶

آمار ثبت اختراعات در کشور بالا رفته است اما بسیاری از آنان به مرحله تجاری نرسیده است حال آنکه در بحثتوسعه اقتصادی می توانند مثمرثمر باشند.

رییس انجمن علمی حقوق مالکیت فکری خواستار توجه بیشتر مردم و مسئولان نسبت به حقوق پدیدآورندگان آثار ادبی و تجاری شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسین صفایی پیش از ظهر امروز طی سخنانی در همایش ملی حقوق مالکیت معنوی و نقش آن در توسعه اقتصادی، گفت: ‌ راجع به اهمیت مالکیت فکری در توسعه اقتصادی هیچ شکی نیست. از قرن هجدهم این موضوع از سوی بسیاری از اقتصاددانان و اندیشمندان مطرح شده است. کشورهایی که امروز به عنوان توسعه یافته شناخته می شوند به شاخه‌های مختلف مالکیت فکری اهمیت می دهند و از پدیدآورندگان آثار ادبی و تجاری حمایت جدی می کنند و برای حمایت قانونی نیز سازوکارهای لازم را ایجاد کرده اند، اما در کشورهای کمتر توسعه یافته به این مسئله توجه شایان نمی شود و از این رو مالکیت فکری در این کشورها رتبه مطلوبی ندارد.

رییس انجمن علمی حقوق مالکیت فکری تجاری سازی اختراعات را تبدیل فکر به دارایی عنوان کرد و گفت: ‌خوشبختانه در سال گذشته با همکاری سازمان حمایت از حقوق مالکیت فکری همایش تجاری سازی را برگزار کردیم. مالکیت فکری در کشور ما رشد و تحول چشمگیری داشته است.

این استاد دانشگاه به نوسازی قوانین حوزه مالکیت فکری اشاره کرد و افزود: ما نمی توانیم آنچه که در کشورهای پیشرفته تدوین شده را برای اجرا در کشور خودمان کپی کنیم، بلکه باید با نیازسنجی و شرایط داخلی به تدوین مقررات پرداخت که خوشبختانه در این حوزه نیز توانسته‌ایم با همکاری سازمان جهانی حمایت از حقوق مالکیت فکری تحول بنیادینی در تدوین قوانین این حوزه بوجود آوریم.

وی با ابراز تاسف از عدم توجه کافی به تجاری سازی اختراعات در کشور، ‌خاطرنشان کرد: ‌ از دهه ۵۰ که به عنوان هیات علمی وارد دانشگاه تهران شدم دفتر ارتباط با صنعت بود اما آنطور که باید از خلاقیت‌های علمی در صنعت استفاده نمی‌شد. آمار ثبت اختراعات در کشور بالا رفته است اما بسیاری از آنان به مرحله تجاری نرسیده است، حال آنکه در بحثتوسعه اقتصادی می توانند مثمرثمر باشند. در حال حاضر شرکت‌های دانش بنیان و پارک های فناوری تاسیس شده اما کافی نیست و باید تلاش بیشتری کرد.

صفایی اقتصاد رقابتی را از عوامل توسعه کشور دانست و گفت: ‌برای اینکه اقتصاد کشور رقابتی شود باید اقتصاد ما دانش بنیان باشد و از خلاقیت های فکری استفاده کرد در غیراینصورت نمی توان در عرصه اقتصاد رقابت کرد. از این رو باید نسبت به این مقوله اهمیت بیشتری داد و زمینه را برای استفاده از خلاقیت های فکری در توسعه اقتصادی بهره جست.

این حقوقدان با انتقاد از عدم توجه شایسته و بایسته به قوانین مالکیت فکری گفت: ‌متاسفانه فرهنگ حمایت از مالکیت فکری در کشور ایجاد نشده است. باید در میان مردم، حقوقدانان، قضات و مسئولان مربوطه اعتقاد به حقوق پدیدآورندگان مالکیت فکری رواج پیدا کند تا تجاوز به حقوق افراد و میزان پرونده ها کمتر شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز