خبرگزاری کار ایران

عارف در دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی:

باید از چماق‌هایی که در سال‌های گذشته بالای سر اساتید بود، پرهیز شود

asdasd
کد خبر : ۱۶۳۶۰۷

باید به دانشجو اجازه دهیم که در خانه خود خطا کند نه در خانه بیگانه لذا دانشجویان نیازمند راهنمایی هستند و باید آنها را راهنمایی کرد. نه اینکه آنها را به کمیته انظباطی معرفی کنیم چراکه پاک کردن صورت مسئله راه حل مشکل نیست.

رئیس بنیاد امید ایرانیان گفت: باید از برخی چماق‌هایی که متاسفانه در سال‌های گذشته با عناوینی همچون بازنشستگی زودهنگام، بالای سر اساتید بود، پرهیز شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدرضا عارف امروز در دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی در مراسمی به مناسبت بزرگداشت روز معلم، ضمن تسلیت شهادت استاد مطهری روز معلم و روز کارگر تبریک گفت.

رئیس بنیاد امید ایرانیان ضمن ارائه نکاتی در خصوص فعالیت‌های این دانشگاه ابراز امیدواری کرد که در فضای جدید برای همه دانشجویان مجالی فراهم شود تا بتوانند در کنار درس و تحصیل با فعالیت‌های اجتماعی خود تاثیرگذاری بیشتری در جامعه داشته باشند.

وی با بیان اینکه تعامل خوب دانشگاه با وزارت علوم و سایر دستگاه‌های اجرایی یک منبع ذخیره ارزشمند است، خاطرنشان کرد: روز معلم یک فرصتی است که بر اساس آن از یک طرف هم می‌توان عملکرد علمی و آموزشی کشور را ارزیابی کرد و از طرف دیگر بهانه‌ای برای تقدیر از جایگاه والای معلمین است.

عارف انقلاب اسلامی ایران را انقلابی فرهنگی توصیف کرد که به علم و دانش نگاه ویژه دارد و با اشاره به جایگاه معلمین در جامعه تاکید کرد: اینکه معلمان در جامعه ما از جایگاه ارزشمند و والایی برخوردارند نشان‌دهنده این واقعیت است که مردم ما قدر معلمین را به خوبی می‌دانند.

وی با بیان اینکه نرخ باسوادی در کشور نسبت به سال‌های قبل از انقلاب به دو برابر رسیده است، گفت: علت این رشد فقط و فقط نتیجه تلاش معلمان عزیز ما بوده است و امیدواریم در مسیری که معلمان ما در خصوص تعلیم و تربیت طی کرده‌اند، بتوانیم در آینده‌ای نزدیک ریشه‌کن کردن بی‌سوادی در سراسر کشور را شاهد باشیم.

رئیس بنیاد امید ایرانیان معلمین را کم‌توقع‌ترین قشر اجتماع دانست و با تشکر از همراهی این قشر با انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: با وجود اینکه معلمین با مشکلات اقتصادی و معیشتی فراوانی روبرو هستند و صورت خود را با سیلی سرخ نگه می‌دارند، اما هیچ‌گاه از اهمیت شغل خود غافل نشده اند.

وی با تاکید بر اجرای دو سند مهم ابلاغ شده در خصوص معلمان گفت: «فلسفه تعلیم و تربیت در اسلام» و «تحول بنیادی در آموزش و پرورش» دو سند مهمی است که تحقق آن در گرو تلاش معلمین دلسوز است.

عارف در ادامه این مطلب افزود: معلمین برای اینکه بتوانند این دو سند مهم را در جامعه پیاده کنند، باید بدون دغدغه و در فضایی آرام و با انگیزه بالا خدمت کنند و لذا ضروری است که مشکلاتی که معلمین در جامعه با آن روبرو هستند به صورت جدی پیگیری شود.

وی ارتقای شاخص‌های عمومی کشور را مرهون تلاش اساتید دانشگاه‌‌ها و مراکز آموزشی دانست و خاطرنشان کرد: ما اکنون در بسیاری از بخش‌های کشور از جمله بخش‌های صنعتی و دفاعی به خودکفایی رسیده‌ایم.

رئیس بنیاد امید ایرانیان همچنین خطاب به دانشجویان گفت: انتظار ما از همکاران جوان و دانشجویان این است که از اساتید پیشکسوت کشور الگوگیری کنند، چراکه این‌ها بهترین الگو برای جوانان ما هستند.

عارف همچنین با مروری بر مسائل آموزش کشور دانشگاه را به مثابه اتاق فکر کشور عنوان کرد و با بیان اینکه ما اکنون از ۱۷۵ هزار دانشجو به ۴ میلیون و ۳۶۸ هزار دانشجو رسیده‌ایم، گفت: چنانچه به مهمترین شاخص در این زمینه توجه کنیم، می‌بینیم که نسبت دانشجو به استاد یک به ۶۳ است. یعنی به ازای هر ۶۳ هزار نفر دانشجو یک استاد داریم.

وی با تاکید بر اینکه تولید علم در کشور باید به ثروت ملی تبدیل شود، خاطرنشان کرد: ما نوشتن مقاله و تولید علم را لازم می‌دانیم، اما باید علمی تولید کنیم که باعثافزایش رفاه و آسایش و ثروت ملی در کشور شود.

رئیس بنیاد امید ایرانیان در ادامه با تاکید بر اصلاح هرم هیات علمی در دانشگاه‌ها و وزارت علوم گفت: باید بررسی شود که چرا یک استادیار باید بیش از ۵ سال در مقطع استادیاری توقف داشته باشد؟

عارف در ادامه این مطلب افزود: بخشی از این مشکلات متوجه خود استادان و بخشی نیز متوجه دغدغه‌ها و شرایط کاری آنهاست، اما به هر حال این شاخص‌ها به هیچ‌وجه پاسخگوی وضعیت ما نیست.

وی همچنین تاکید کرد: نگاه کمی که بر آموزش عالی حاکم شده باید جای خود را به نگاه کیفی بدهد.

رئیس امید ایرانیان در ادامه با بیان اینکه در دولت گذشته به دلیل حاکم شدن یک فضای خاص در جامعه متاسفانه مسئولیت‌ها کنار گذاشته شده است، افزود: انتظار می‌رود که در فضای جدید مسئولیت‌پذیری بیشتری داشته باشیم.

وی همچنین گفت: در ارتباط با اجرای مرحله دوم هدفمند کردن یارانه‌ها چنانچه وظیفه خود را به درستی انجام داده بودیم درصد انصرافی‌ها بی گمان بیشتر بود. اما وقتی درصد انصرافی ها به رقمی ناچیز می‌رسد دولت چه کاری می‌تواند انجام دهد؟

عارف ادامه داد: خواهش من از همکاران عزیزمان در روز معلم این است که بیشتر از گذشته به مسئولیت‌های اجتماعی و غیرعلمی خود بپردازند و تلاش شود که زمینه مشارکت جدی اساتید در همه زمینه‌های کشور فراهم شود.

رئیس بنیاد امید ایرانیان با تاکید بر اینکه باید فضای مناسب برای نقش آفرینی اساتید در دانشگاه‌ها فراهم شود، گفت: باید تامین تجهیزات و امکانات و حل مشکلات معیشت و مسکن اساتید و دانشجویان در اولویت قرار گیرد.

وی در ادامه تاکید کرد: باید از برخی چماق‌هایی که متاسفانه در سال‌های گذشته با عناوینی همچون بازنشستگی زودهنگام اساتید، بالای سر اساتید وجود داشت پرهیز شود.

عارف گفت: تا وقتی که ما در یک نظام الهی هستیم، یک استاد باید بتواند تا زمانی که توان ارائه خدمت در جهت علم‌آموزی و توسعه کشور را دارد به جامعه خدمت کند و داشتن نگاه اداری در این خصوص جایز نیست.

رئیس بنیاد امید ایرانیان با تاکید بر ضرورت ایجاد تشکل‌های مردمی خاطرنشان کرد: دانشجویان برای اینکه آموزش ببینند و با فعالیت‌های اجتماعی و مدنی آشنا شوند، هیچ راهی جز فعالیت در تشکل‌هایی که در چارچوب قانون وجود دارد، ندارند.

عارف در ادامه افزود: باید به دانشجو اجازه دهیم که در خانه خود خطا کند نه در خانه بیگانه لذا دانشجویان نیازمند راهنمایی هستند و باید آنها را راهنمایی کرد. نه اینکه آنها را به کمیته انظباطی معرفی کنیم، چراکه پاک کردن صورت مسئله راه حل مشکل نیست.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز