خبرگزاری کار ایران

آیت‌الله آملی لاریجانی در سی و یکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم: / تکرار /

شرف امت رسول اکرم(ص) حاملان قرآن و شب زنده‌داران هستند

asdasd
کد خبر : ۱۷۱۲۴۷

برای استفاده از قرآن و رسیدن به مراتب آن باید نگاه خود را قرآنی کنیم و نگاه‌مان به دنیای مادی قرآنی باشد.

رئیس قوه قضاییه تاکید کرد: طبق روایت پیامبر اسلام(ص) اشراف امت، سلاطین و ثروتمندان نیستند بلکه حاملان قرآن و شب زنده‌داران شرف امت محسوب می‌شوند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، آیت‌الله صادق آملی لاریجانی در مراسم افتتاحیه سی و یکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم که عصر امروز در سالن اجلاس سران برگزار شد، با اشاره به عظمت قرآن گفت: زمانی که به آیات قرآن توجه می‌شود، عظمت حاملان قرآن مشخص می‌شود و نیازی به بحثو گفت‌وگوی بیشتر در این ارتباط نیست.

وی با اشاره به روایتی از پیامبر اکرم(ص) اظهار داشت: طبق روایت پیامبر اسلام(ص) اشراف امت، سلاطین و ثروتمندان نیستند بلکه حاملان قرآن و شب زنده‌داران شرف امت محسوب می‌شوند و همین که شرف امت به حاملان قرآن اختصاص داده شده است، نشان می‌دهد که ملاک اسلام برای عزت و شرافت مال نبوده بلکه حاملان قرآن هستند.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه برای درک اشراف امت ابتدا باید دید که قرآن چیست تا بعد از آن خصوصیات حاملان قرآن را درک کرد، یادآور شد: قرآن یک حقیقت دارای مدارج است که یکی از لایه‌های آن، معنای قرآن است که از جمع آیات حاصل می‌شود. ما در سوره حمد مکرر " اهدنا الصراط المستقیم " می‌گوییم، این صراط المستقیم چیست؟ آیه‌ای در سوره یاسین این صراط مستقیم را بیان کرده و بیان داشته که عبودیت صراط مستقیم است.

آملی لاریجانی مرتبه دیگری از قرآن را رسیدن به حقایق شهودی آن عنوان کرد و افزود: قرآن یک حقیقت عظیمی در دل خود دارد که اولیاء خدا به آن دست می‌یابند.

رئیس دستگاه قضا ادامه داد: مرتبه عظیم‌تر استجماع تمام حقایق قرآنی است که آن از اختصاصات ائمه اهل بیت(ع) است و اگر کسی ادعا کند که تمام قرآن را آنطور که نازل شده در بر دارد، طبق روایات کذاب بوده چرا که هیچ کس مگر اهل بیت و ائمه اطهار(ع) به این درجه دست پیدا نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه حاملان قرآن نیز مانند قرآن دارای ذو مراتب هستند، ابراز داشت: مرتبه‌ای از حاملان قرآن قرائت آن است که طبق روایات در خانه‌ای که قرآن تلاوت می‌شود، این خانه برای اهل سماوات به همانقدر می‌درخشند که ستارگان برای اهل زمین می‌درخشند.

رئیس قوه قضاییه درک معانی و مفاهیم قرآن را از دیگر مراتب حاملان قرآن دانست و خاطرنشان کرد: کسی که برای فهم لایه‌های معانی قرآن می‌کوشد به مرتبه‌ای بالا از حاملان قرآن دست پیدا می‌کند که در این مرتبه مورد رحمت خاص خداوند قرار گرفته و به قرب‌عندالهی می‌رسد. آنها تحت ولایت خدا درآمده و هرکس که با آنها دشمنی کند، دشمن خداست.

آملی لاریجانی با تاکید بر اینکه حاملان قرآن با معانی قرآنی پیوند وسیعی دارند، تصریح کرد: برای اینکه مقامات عظیم حاملان قرآن باورمان شود باید به تفاسیر آیات و روایات ائمه(ع) مراجعه کرد. ائمه اطهار(ع) ظهور حق تعالی هستند کما اینکه قرآن نیز ظهور حق است. بر همین اساس است که حاملان قرآن ذومراتب بوده و با باطن قرآن پیوند داشته و مورد رحمت خداوند قرار دارند.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه قرآن برای اصحاب کهف حساب جداگانه‌ای باز می‌کند، یادآور شد: کسانی که بیداری شب را در پیش می‌گیرند به مقام محمود می‌رسند. خدا در توصیف پیامبر(ص) و پیروان او می‌گوید که بیش از دوسوم شب را بیدار هستند.

آملی لاریجانی در پایان تاکید کرد: برای استفاده از قرآن و رسیدن به مراتب آن باید نگاه خود را قرآنی کنیم و نگاه‌مان به دنیای مادی قرآنی باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز