خبرگزاری کار ایران

سید حسن خمینی:

مبارزه با فساد راهی جز به رسمیت شناختن رسانه ها ندارد

asdasd
کد خبر : ۱۷۲۴۰۲

مؤثرترین راه کنترل در درون یک جامعه، کنترل غیررسمی است و رسانه ها مهم ترین ابزار برای انجام این کنترل هستند، چرا که به وطن هایی می مانند که جامعه را از تندباد محافظت می کنند. رسانه ها به دلیل ارتباط با افکار عمومی که خود اصلی ترین مرجع کنترل غیر رسمی هستند در جلوگیری از شکل گیری خطا در جامعه بسیار مؤثرند.

حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی گفت: مقابله با فقر، تبعیض، فساد و ناهنجاری راهی جز به رسمیت شناختن رسانه ها به عنوان ابزار افکار عمومی ندارد.

به گزارش ایلنا، یادگار امام در دیدار با معاونت مطبوعاتی، مدیران کل مطبوعات داخلی و خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیران مسئول و سردبیران رسانه ها که ظهر امروز برگزار شد، درباره اهمیت نظارت و کنترل بر جامعه اظهار داشت: اساسا جامعه بدون نظارت و کنترل، آسیب پذیر است و حتی اگر در حال حاضر درگیر معضلات نباشد، بستر مناسبی برای فروغلتیدن به سختی ها و نابسامانی ها در آن وجود دارد.

وی ادامه داد: در جامعه شناسی کنترل بر جامعه به دو گونه رسمی و غیر رسمی بازشناخته شده است. کنترل رسمی به معنای کنترل نهادها و افرادی است که دارای جایگاه قانونی اند و برای کنترل تأسیس شده اند که مهم ترین آنها نهادهای نظارتی است.

سید حسن خمینی در ادامه با تأکید بر اهمیت کنترل غیر رسمی در برابر کنترل رسمی گفت: کنترل غیررسمی، کنترل اجزای یک سیستم نسبت به خودشان است و در همه گروه های اجتماعی نیز وجود دارد. کنترل غیر رسمی در یک خانواده زمانی رخ می دهد که برای مثال در صورت سرزدن ناهنجاری از یکی از اعضا، نگاه های اعضای دیگر نسبت به او سنگین می شود و همین موضوع او را نسبت به کرده خود پشیمان می کند.

یادگار امام افزود: فضای سنگینی که در جامعه نسبت به فرد خاطی شکل می گیرد، بزرگترین مانع در برابر کشیده شدن افراد آن جامعه به سمت ناهنجاری است. برای مثال اگر در جامعه ای دروغ امری ناپسندیده باشد، یک راه مقابله با دروغ گویی به دادگاه کشیدن فرد دروغ گوست اما راه دیگر این است که فضا به گونه ای شکل بگیرد که فرد بداند در صورت آشکار شدن دروغش باید هزینه سنگینی در مواجهه با سایر اعضای جامعه بپردازد. یکی از دلایل ظاهر مذهبی داشتن شهر های کوچک نیز همین مسئله است که افراد می دانند اگر ظاهر مذهبی خود را از دست دهند، مورد عتاب قرار می گیرند.

وی درباره اهمیت کنترل غیررسمی در روابط درون سازمانی تصریح کرد: اگر افراد درون سازمان بدانند که در صورت تأخیر در زمان ورود به سازمان، عنصری نامطلوب به حساب می آیند، تلاش می کنند تأخیر نداشته باشند. درست است که با کارتی کردن ساعت ورود و خروج می توان تا حدی از تأخیر کارمندان جلوگیری کرد، اما برخورد با اشخاص خاطی با عتاب و نگاه سنگین از هزار مؤاخذه موثرتر است.

سید حسن خمینی اظهار داشت: مؤثرترین راه کنترل در درون یک جامعه، کنترل غیررسمی است و رسانه ها مهم ترین ابزار برای انجام این کنترل هستند، چرا که به وطن هایی می مانند که جامعه را از تندباد محافظت می کنند. رسانه ها به دلیل ارتباط با افکار عمومی که خود اصلی ترین مرجع کنترل غیر رسمی هستند در جلوگیری از شکل گیری خطا در جامعه بسیار مؤثرند.

یادگار امام درباره تأکید آموزه های دینی بر نگاه افراد جامعه به یکدیگر گفت: یکی از نعمت های خداوند که منجر به خوب بودن افراد می شود، علاقه انسان به خوب دیده شدن در چشم دیگران است. این ویژگی البته مذموم نیست. در قرآن نیز آمده است که حضرت ابراهیم از خداوند تقاضا می کند «و اجعل لی لسان صدق فی الاخرین» تا نام نیکش باقی بماند. «نام نیکو گر بماند ز آدمی / به کزو ماند سرای زرنگار»

وی افزود: علاقه افراد جامعه به خوب جلوه کردن نزد سایرین به افکار عمومی قدرت می بخشد. قدرت افکار عمومی نیز به عنوان مهم ترین رکن در رسانه ها، نقش این ابزارهای ارتباطی در کنترل غیررسمی را افزایش می دهد.

سید حسن خمینی در ادامه تصریح کرد: تأکید بر فساد به عنوان مهم ترین معضل جامعه که در سخنان بزرگان و مقام معظم رهبری جایگاه ویژه ای دارد، از اهمیت بسیاری برخوردار است و همگان باید بدانند که مبارزه با فساد راهی جز به رسمیت شناختن رسانه ها ندارد. کنترل غیر رسمی چندین برابر کنترل رسمی در مبارزه با فساد موثر است.

یادگار امام درباره خطاکردن رسانه ها اظهار داشت: اشتباه و خطا در رسانه ها در شرایطی که مطالب به صورت روزانه تهیه و منتشر می شود، پذیرفتنی است. درست است که انسان ها حق خطاکردن ندارند اما حق بخشیده شدن به شرط معذرت خواهی پس از اشتباه و لغزش را دارا هستند.

وی در پایان گفت: در سالی که به نام سال فرهنگ نامیده شده است، ما برای مقابله با فقر، تبعیض، فساد و ناهنجاری راهی جز به رسمیت شناختن رسانه ها به عنوان ابزار افکار عمومی که خود مهم ترین وسیله برای کنترل غیررسمی در جامعه هستند، نداریم.

حسین انتظامی، معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در آغاز این جلسه اظهار داشت: امام خمینی(س) درس توجه به دین، بازگشت به معنویت و عزت و آزادگی را به ما و همه جهانیان دادند. رمز موفقیت ما استمرار نگاه آرمانی اوست.

وی ادامه داد: توجه به دیدگاه های آن بزرگوار درباره رسانه برای ما راهگشاست. امام راحل از یک سو بر حضور فعال و پرنشاط رسانه ها به عنوان نماینده افکار عمومی تاکید داشتند و نظارت آنها را بر حاکمیت جدی می دانستند و از سوی دیگر، به رسانه ها نهیب می زدند که تنها به امور تشریفاتی و ظاهری توجه نداشته باشند. امام رسانه های اخلاقی را می پسندیدند، این در حالی است که امروز اخلاق حرفه ای گمگشته رسانه های ماست. ما باید همت ویژه ای نسبت به این مسئله داشته باشیم.

محمود دعایی نیز در سخنان خود تصریح کرد: امام بزرگوار پیش از انقلاب به بنده به عنوان عنصری فعال در امور تبلیغاتی پرهیز از دروغ و ناسزا را تأکید داشتند. تأکید بر اصول اخلاقی پایه شخصیت و تحرک ما را تشکیل می داد. در دوران پیروزی انقلاب نیز با همین تأکید ما را دور هم جمع کردند و گفتند چرا در صفحه اول روزنامه ها همیشه از عکس من استفاده می کنید.

وی ادامه داد: امام در آن دیدار به ما فرمودند، از این به بعد سراغ مردم بروید. در آن زمان زحمتکشان و افراد گمنام به دلیل تأکید رسانه ها بر مقامات تحت الشعاع قرار می گرفتند. همین مسئله باعثشد امام به ما تذکر دهند که سراغ صنعتگری که زحمت می کشد، کشاورزی که منجر به خودکفایی می شود، مأمور زحمتکشی که مردم را راهنمایی می کند بروید.

مدیر مسئول روزنامه اطلاعات افزود: خطا و اشتباهی که در زمان حیات امام در روزنامه اطلاعات رخ داد و می توانست انعکاس متفاوتی در جامعه داشته باشد، مورد تذکر امام قرار گرفت. ایشان برای اینکه ثابت کنند با کسی عهد اخوت نبسته اند، با قاطعیت مرا تنبیه کردند که در تاریخ ماندگار شد. ایشان به گونه ای که حیثیت بنده مورد خدشه واقع نشود، فرمودند: «من لنین نیستم که با من معامله ای که استالین با لنین کرد، بکنید.» ایشان فرمودند من باید در جریان امور جامعه باشم و هستم.

وی در پایان تصریح کرد: فرهنگ و بینشی که در امام وجود داشت هم اکنون در یادگار امام نیز وجود دارد. ما باید قدردان این نعمت باشیم تا چراغ آن خانه خاموش نشود و راه امام که راه عزت و سربلندی است ادامه پیدا کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز