خبرگزاری کار ایران

رییس قوه‌قضاییه:

حفظ منبر منافاتی با بهره‌گیری از تکنیک‌های جدید ندارد

asdasd
کد خبر : ۱۷۴۵۲۸

در کنار فهم دین و شناخت عمیق و همه جانبه آن، تبلیغ و انتشار آنچه داریم و پاسخ دادن به شبهات نیز بسیار مهم و نشانگر اهمیت مرحله بعدی کار عظیم حوزه‌های علمیه، یعنی تبلیغ است.

رئیس قوه قضاییه با تاکید براینکه «منبرها باید حفظ شود» گفت: در مقام تبلیغ دین باید در کنار منابر، از سایر روش‌ها و ابزارهای نوین اطلاع رسانی و تبلیغ نیز استفاده کرد

به گزارش ایلنا، آیت‌الله صادق آملی لاریجانی در جمع طلاب و روحانیون حوزه علمیه امام خمینی(ره) تهران، محیط حوزه‌های علمیه را از خالص‌ترین محیط‌ها توصیف کرد و گفت: حوزه‌های علمیه همواره منشاء برکات بوده و هستند و نورانیتی دارند که آن را به خالص‌ترین محیط‌ها‌ تبدیل کرده است.

رئیس قوه قضاییه توجه جدی به ضرورت‌های امروز حوزه‌های علمیه را خواستار شد و افزود: در شرایط فعلی فهم دین، تبلیغ دین و آمادگی برای حضور و تلاش در حوزه‌های اجرایی و مدیریتی از سوی روحانیون سه وظیفه و نیاز اصلی حوزه‌های علمیه است.

لاریجانی فهم دین را مرحله‌ای اساسی دانست و گفت: قرآن و روایات معصومین منبع اصلی فهم دین است که برای فهم آن نیاز به ابزار داریم، البته توجه به ابزار شناخت و فهم دین نباید روحانیون و علما را از منبع اصلی که همان قرآن است غافل کند، برخی از گرایش‌های روشنفکری تلاش می‌کنند فهم دین را چنان محتاط به فهم بشری و تابع آن بدانند که از منبع بودن قرآن و سنت چیزی باقی نگذارند این در واقع تلاش برای ستاندن نگاه دینی از جامعه است.

وی تاکید کرد: روحانی امروز با روحانی قرن سوم و چهارم هجری فرق می‌کند و امروز کار در حوزه مشکلات خاصی دارد و تلاش بیشتری را می‌طلبد.

رئیس قوه قضاییه افزود: طلاب و روحانیون امروز، نمی‌توانند به مسائل موجود در دنیا بی‌اعتنا باشند. فهم دین و تبلیغ آن درزمان ما اقتضائات خاص خودش را دارد و این کار نیازمند شناخت دقیق شرایط، شناخت فلسفه و نگاه جدید و روز به مسائل و تسلط به داشته‌های بزرگان حوزه علمیه از گذشته تاکنون است.

لاریجانی با تاکید بر اینکه «طلاب و روحانیون از متن کتاب و سنت باید سخنی برای گفتن داشته باشند» تصریح کرد: در کنار فهم دین و شناخت عمیق و همه جانبه آن، تبلیغ و انتشار آنچه داریم و پاسخ دادن به شبهات نیز بسیار مهم و نشانگر اهمیت مرحله بعدی کار عظیم حوزه‌های علمیه، یعنی تبلیغ است.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به اینکه «منبرها باید حفظ شود» از منافات نداشتن این امر با بهره‌گیری از ابزار و تکنیک‌های جدید برای تبلیغ دین نیز سخن گفت و تاکید کرد: در مقام تبلیغ دین باید در کنار منابر، از سایر روش‌ها و ابزارهای نوین اطلاع رسانی و تبلیغ نیز استفاده کرد و طلاب مستعد و توانمند با مد یریت صحیح مدیران حوزه‌های علمیه در فعالیت‌های رسانه‌ای، فرهنگی و هنری در حوزه سینما و تلویزیون حاضر شوند و از ابزاری مانند فیلم هم استفاده کنند چرا که گاهی آثاری که یک فیلم سینمایی یا تلویزیونی دارد یک منبر ندارد.

لاریجانی توجه به روش‌های تحقیق در حوزه‌های علمیه را ضرورت دیگر حوزه‌های علمیه برشمرد و به طلاب حوزه علمیه سفارش کرد: در حوزه‌های علمیه و در مقام طلبگی باید تلاش فراوانی صورت گیرد و در مقام فهم و تبلیغ دین کارهای زیادی هست که باید انجام شود، از جمله توجه عمیق به روش‌های تحقیق است.

رئیس قوه قضاییه «نگاه بدبینانه» به حوزه‌های علمیه در بعد علمی را غیرقابل قبول دانست و افزود: در حوزه‌های علمیه استعدادهای بسیاری همچون گوهرهای تابناکی حضور دارند که لازم است به خوبی و در ابعاد مختلف مدیریت و ساماندهی شوند تا آثار درخشان ایشان به درستی دیده شود.

رئیس دستگاه قضا آمادگی طلاب جوان برای ورود به امور اجرایی در حکومت اسلامی را مرحله دیگری از تلاش و کوشش طلبگی خواند و گفت: در جمهوری اسلامی مناصبی وجود دارد که نیازمند حضور روحانیون عالم و دانشمند است از جمله در قوه قضاییه، شورای نگهبان، مجلس خبرگان رهبری و سایر حوزه‌های نظام اسلامی که نیاز به مدیرانی دارند تا امور اجرایی را به خوبی اداره کنند.

وی با تقدیر از تلاش‌های گسترده حوزه‌های علمیه از گذشته تا امروز و با تاکید بر ضرورت شناخت، بررسی و مطالعه دقیق و عمیق آثار بزرگان حوزه‌های علمیه از قرون گذشته تا حال بر «تخصص گرایی نوین» در حوزه های علمیه نیز تاکید کرد وگفت: چه خوب است که در حوزه‌های علمیه با تقسیم کار و ترسیم افق‌ها، در گرایش‌های مختلف و متناسب با نیازهای جامعه امروز و حتی مناصب و مسئولیت‌های اجرایی، طلاب پرورش یابند و تقسیم‌بندی مناسبی همراه با تاکید بر دروس خاص برای پرورش مجتهد و یا مبلغ دین و البته روحانی آشنا به مباحثو مسائل روز صورت گیرد.

رئیس قوه قضاییه در پایان توجه به امور معنوی و اخلاقی را زیر بنای تمام امور دانست و تاکید کرد: مجتهد و مبلغ دینی باید با توجه عمیق به امور معنوی و عمل به دانسته‌های خود و مداومت بر مکارم اخلاق و توجه به آخرت و عوالم دیگری که در مسیر زندگی انسانی است، تقوای لازم را برای نجات خویش و نیز نجات جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کند و بلکه جوامع دیگر، تحصیل کند و تلاش کند همه امورش در چارچوب موازین الهی صورت گیرد

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز