خبرگزاری کار ایران

عارف در جمع اساتید دانشگاه‌های یزد:

با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، نشاط اجتماعی به جامعه برگشت

asdasd
کد خبر : ۱۷۸۳۹۷

انقلاب با دو بعد جمهوریت و اسلامیت به پیروزی رسید / سفرهای استانی که تاکنون انجام داده‌ام با هدف سیاسی نبوده / ایجاد منطقه آزاد علم و فنآوری، بهترین راهکار برای شناسایی نخبگان کشور و استفاده بهینه از توانمندی‌های ارزنده آنان است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد: دو جناح اصلاح‌طلب و اصولگرا در کشور، در اصول و اعتقادات با هم اختلافی ندارند و اگر اختلافی هست در تاکتیک‌هاست.

به گزارش ایلنا، محمدرضا عارف در جمع اساتید دانشگاه‌های یزد گفت: نباید فراموش کرد که انقلاب با دو بعد جمهوریت و اسلامیت به پیروزی رسید و لذا این روند باید حفظ شود. نقد گذشته لازم است، ولی مچ‌گیری‌ها می‌تواند زمان را از ما بگیرد و نتیجه‌ای در بر نداشته باشد؛ بنابراین باید با نگاه به آینده حرکت کنیم، ضمن اینکه اختلاف نظر برای پیشرفت لازم است.

وی با بیان اینکه نباید اصول را رها کنیم، افزود: سفرهای استانی که تاکنون انجام داده‌ام با هدف سیاسی نبوده و این جلسه هم یک جلسه دانشگاهی است. در همه دانشگاه‌ها که تاکنون حضور داشتم مشاهده می‌شود دغدغه‌های دانشگاهی عمدتا یکسان است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: در یک بازه زمانی نیاز به افزایش کمی تعداد مقالات بود و برنامه‌ریزی‌ها هم در همین راستا انجام شد، ولی به خوبی مهار نشد و امروز کیفیت مقالات ما نگران‌کننده است.

وی افزود: جهت‌گیری‌ها به سمت توسعه علم و فناوری تغییر کرده و در صورتی که با این جهت‌گیری به پیش برویم شاخص‌های اقتصادی ما نیز تعدیل خواهند شد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه دولت تدبیر و امید با ۲۰ هزار میلیارد بدهی دولت گذشته به بخش خصوصی، کار خود را آغاز کرد خاطرنشان کرد: با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، نشاط اجتماعی به جامعه برگشت.

عارف ادامه داد: برای اینکه این فضا حفظ و ارتقا پیدا کند باید تلاش کنیم و همت ما در بنیاد امید ایرانیان، هم همین موضوع است؛ و دانشگاه‌ها هم باید بدانند که توسعه علم در فضای بسته ممکن نیست.

وی با تاکید بر همفکری جریانات مختلف ابراز داشت: در این همفکری‌ها ممکن است آرای مخالف هم وجود داشته باشد لذا باید با ایجاد محیطی امن از خودسانسوری پرهیز و استقلال به دانشگاه ها برگردد.

عارف در ادامه یادآور شد: به اشتباه فکر می‌شد مزیت کشور ما نفت است در حالی که ارزش روز تمام ظرفیت‌های زیرزمینی کشور سه میلیارد بشکه نفت است که از تولید ناخالص برخی کشورها کمتر است و این بخوبی نشانگر آن است که ما از مزیت اصلی که نیروی انسانی است غافل بودیم. سند چشم‌انداز ایران نیز مبتنی بر همین نگاه و بر اساس توسعه علم و فناوری شکل گرفت.

وی با بیان اینکه یکی از موارد چالشی، وضعیت تولید مقالات ISI در کشور است که با افزایش کمی، و رکود کیفی روبه‌رو است، با طرح این سوال که این افزایش آمار در تولید مقالات علمی چقدر از واردات را کاهش داده و چقدر از آن باعثافزایش صادرات و افزایش ثروت ملی شده؟ اظهار داشت: به نظر می‌رسد روند، وضعیت مطلوبی نداشته، و باید در این زمینه مهم توسط مراکز آموزش عالی و دانشگاهیان اقدام لازم بعمل آید.

رئیس بنیاد امید ایرانیان راه ارتقای شاخص‌ها و بهبود کیفیت در تمامی عرصه‌ها در سطح کشور را توجه به نیروی انسانی نخبه کشور دانست و خاطرنشان کرد: ایجاد منطقه آزاد علم و فنآوری، بهترین راهکار برای شناسایی نخبگان کشور و استفاده بهینه از توانمندی‌های ارزنده آنان است.

عارف با اشاره به برنامه‌ریزی انجام گرفته برای راه اندازی منطقه آزاد علم و فناوری در دو استان یزد و سمنان گفت: بدون هیچگونه تعصب، یزد در این منطقه ویژه دیده شده، چون یزد دارای توانمندی است و پیشرفت سریع دانشگاهی به ویژه رشته‌های پزشکی در این استان نشاندهنده توانمندی و ظرفیت بالای آن است.

وی همچنین با اشاره به اینکه شرایط جدید کشور توقعات و سرمایه‌های اجتماعی جدید را خلق کرده، اظهار کرد: دولت و نخبگان وظیفه دارند این سرمایه جدید ایجاد شده را حفظ کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز