خبرگزاری کار ایران

آیت‌الله هاشمی در دیدار وزیرخارجه زلاندنو؛

تکفیری‌ها در عراق به اختلافات داخلی رنگ خون داده‌اند

asdasd
کد خبر : ۱۷۹۳۱۰

نمی‌خواهیم در امور داخلی کشورها دخالت کنیم و امیدواریم میانجی خوبی برای خاموش کردن این آتش باشیم / منفعت جهان و ملت‌ها به خاطر منابع غنی انرژی منطقه، در پرهیز از منازعات سیاسی و تأکید بر همکاری‌های متقابل است.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با پیچیده خواندن اوضاع عراق گفت: اختلافات مذهبی رنگ خون گرفته است و تلاقی تکفیری‌ها به عنوان بدترین گروهک تروریستی در تاریخ، با بقایای حزب بعثو مباحثتفرقه‌انگیز، شرایط را برای مردم عادی که اکثریت مظلوم هستند، دشوار کرده است.

به گزارش ایلنا، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی صبح امروز در دیدار وزیر امور خارجه زلاندنو، جدیت ایران را در مذاکرات هسته‌ای، سیاست همه مسئولان در جمهوری اسلامی دانست و گفت: در فرهنگ اسلامی و انسانی ما استفاده از انرژی هسته‌ای به عنوان سلاح کشتار جمعی حرام است.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، موانع دو طرف مذاکرات را برای حل مسائل، جدی خواند و گفت: منفعت جهان و ملت‌ها به خاطر منابع غنی انرژی منطقه، در پرهیز از منازعات سیاسی و تأکید بر همکاری‌های متقابل است.
وی با ابراز نگرانی از اتفاقات منطقه خاورمیانه، گفت: در چنین شرایطی کشوری مستعد مانند ایران نمی‌تواند از همه ظرفیت‌ها در جهت گسترش صلح و ثبات منطقه‌‌ای استفاده کند.
آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با ارائه تحلیلی از حوادثعراق و افغانستان در سال‌های گذشته، گفت: میلیون‌ها آواره جنگ و درگیری‌های داخلی، میهمان ایران شدند که هنوز هم بسیاری از آنها در ایران حضور دارند.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با پیچیده خواندن اوضاع عراق گفت: اختلافات مذهبی رنگ خون گرفته است و تلاقی تکفیری‌ها به عنوان بدترین گروهک تروریستی در تاریخ، با بقایای حزب بعثو مباحثتفرقه‌انگیز، شرایط را برای مردم عادی که اکثریت مظلوم هستند، دشوار کرده است.
وی افزود: نمی‌خواهیم در امور داخلی کشورها دخالت کنیم و امیدواریم میانجی خوبی برای خاموش کردن این آتش باشیم.
آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، گسترش همکاری با زلاندنو را به نفع هر دو کشور دانست و گفت: تجربه خوبی از سال‌های پس از جنگ داریم که با سیاست تنش‌زدایی، شاهد گسترش روابط بودیم که بازگشایی سفارت زلاندنو در تهران مصداق آن است.
آقای موری مک کالی نیز در این دیدار با تأکید بر نقش ایران در معادلات جهانی، گفت: علی‌رغم بعد مسافت دو کشور، علاقمند به گسترش روابط هستیم.
وزیر امور خارجه زلاندنو با ارائه گزارشی از دیدار خویش با وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، گفت: توافق کردیم که پس از حل مسائل مربوط به تحریم‌ها، برای تبادل همکاری‌ها، به ویژه محصولات کشاورزی برنامه‌ریزی کنیم.
وی با اشاره به اتفاقات اخیر عراق گفت: دولت‌ها و ملت‌ها از ایران انتظار دارند که برای جلوگیری از دامنه اختلافات از ظرفیت‌هایش استفاده نماید.
آقای موری مک کالی خواستار گسترش روابط با جمهوری اسلامی شد و گفت: گستردگی سطح همکاری‌ها ما را به تحکیم روابط در آینده امیدوار می‌کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز