خبرگزاری کار ایران

آیت الله هاشمی شاهرودی:

داعش خوارج زمان است / ائمه اطهار برخورد خشن و حذفی نمی‌کردند

asdasd
کد خبر : ۱۸۵۵۹۲

در حال حاضر فکر خوارجی در حال زنده شدن است / حیف است ۳۵ سال از انقلاب گذشته ولی ما در خیلی از مسائل حقوقی نظریات جامع فقهی نداریم. هنوز بسیاری از مسائل حقوقی روز دنیا که در کشور ما مورد استفاده قرار گرفته است چکش فقهی نخورده است و باید در این حوزه اهتمام بیشتری کرد.

نائب رییس مجلس خبرگان رهبری از داعش به عنوان خوارج زمان یاد کرد و گفت: در حال حاضر نیز فکر خوارجی در حال زنده شدن است اما هنوز نشده است و علمای اهل سنت نیز به باطل بودن آنان حکم داده اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، آیت الله سید محمود هاشمی شاهرودی شب گذشته در مراسم شب میلاد امام حسن مجتبی(ع) هیات قضات مازندرانی‌های مقیم مرکز(شهید عدالت) با تاکید بر پیروی از اهل بیت و تمسک به حبل آنان، از امام حسن(ع) به عنوان یکی از انوار الهی یاد کرد و به تشریح سیره این حضرت پرداخت و گفت: شاید بتوان زندگی حضرت را به شش دوره تقسیم کرد. در دوره اول که مصادف با حضور در کنار پیامبر اکرم(ص) بود که تحت اشراف ایشان قرار داشت و این دوره هفت سال طول کشید.

نائب رییس مجلس خبرگان رهبری دوره دوم زندگی امام حسن(ع) را مربوط به ماجرای شورای سقفیه و برعهده گرفتن نقش های مهمی در کنار حضرت زهرا(س) عنوان کرد و در مورد دوره سوم زندگی حضرت نیز اظهار کرد: دوره سوم ایشان در کنار پدر مظلومش قبل از خلافت تا زمان خلافت حضرت علی(ع) قرار دارد که حدود ۲۵ سال طول کشید. حضرت در این دوره سه خلیفه را تجربه و به دستور پدرشان در بخشی از جنگ ها حضور و مشارکت داشتند و در مسئله قتل عثمان نیز در جلوگیری از خلیفه کشی نقش مهمی ایفا کردند.

عضو فقهای شورای نگهبان دوره چهارم زندگی امام حسن(ع) را مصادف با دوران خلافت حضرت علی(ع) و حضور در جنگ های مختلف از جمله جمل, ناکثین و مارقین عنوان کرد و در مورد دوره پنجم زندگی آن حضرت یادآور شد: دوره پنجم، دوره جانشینی ایشان بعد از حضرت علی(ع) است و تا انتهای صلح با معاویه که سخت ترین و بارزترین بخش زندگی این امام مظلوم بود.

وی از صلح امام حسن(ع) با معاویه به عنوان یکی از مهم ترین مسائل سیره آن حضرت یاد کرد و گفت: اصحاب ایشان در این رابطه دچار اختلاف نظر بودند و برخی خودی ها نیز شبهاتی را مطرح می کردند که حضرت با درایت بسیار حکیمانه ای که داشتند آن را مدیریت کردند. در آن دوران جامعه اسلامی در تردید قرار گرفته بود و نیزنگ های معاویه و عمروعاص، سوءاستفاده های قشری از مقدسات دینی و جعل حدیثودروغ علیه امیرالمونین و اهل بیت روز به روز بیشتر می شد و اینگونه وانمود شده بود که جنگ حضرت علی(ع) با معاویه نیز جنگ دو خاندان بنی هاشم و بنی امیه بوده است اما یکی از دلایل امام حسن(ع) برای صلح با معاویه افشاگری و بازکردن دست طرف مقابل برای شناساندن چهره خبیثآنان بود.

آیت الله هاشمی شاهرودی دوره ششم را بعد از صلح و از زمان انتقال امام حسن(ع) از کوفه به مدینه که حدود ۹ سال به طول انجامید، عنوان کرد و افزود: سیره ائمه و پیامبر همانند احادیثحجت است از این رو جا دارد ادوار مختلف زندگی حضرت را بررسی و تحقیق کرد چراکه زندگی امام برای تمام بشریت الگو است.

نائب رییس مجلس خبرگان رهبری بر سیره تحقیقی از ائمه تاکید کرد و ادامه داد: باید سیره آنان را تجزیه و تحلیل کرد تا هدف و فلسفه اقدام ائمه را بدست آورد چراکه این مسئله در الگو گیری و بهره بردن از زندگی ائمه بسیار مهم است.

وی ادامه داد: بحثامامت و ولایت علاوه بر بعد اعتقادی و نظری که مربوط به ولایت عظما آنان و معصومیتشان است, بعد عملی و رهبری جامعه را هم دارد که کمتر بدان توجه شده است. انبیاء و ائمه تمام وجود خود را در خدمت رهبری جامعه و هدایت آن هزینه می کردند و اینگونه نبوده که از نظر کلامی تنها افراد را هدایت کنند بلکه نقش عملی نیز داشتند که اگر این نقش آنان نبود حتی اسلام اهل سنت نیز محفوظ نمی ماند و اسلام مورد تحریف قرار می گرفت.

عضو فقهای شورای نگهبان با تاکید براینکه ائمه با هر تهاجمی که علیه اسلام شکل می گرفت مقابله می کردند و اجازه نمی دادند که در تحریف دین و شریعت الهی موفق شوند، ابراز کرد: نقطه مشترک سیره ائمه در رهبری بشریت، حفظ دین از دستبرد و تحریف است.

آیت الله هاشمی شاهرودی با بیان اینکه زندگی هر امام یا هر دو سه امام با مابقی ائمه تفاوت دارد، خاطرنشان کرد: این تفاوت در سیره موجب شده تا امام حسن(ع) صلح، امام حسین(ع) قیام، امام سجاد به ادعیه، امام باقر و امام صادق به نقل حدیث، امام کاظم و امام رضا به سیاست وارد شوند. این تفاوت در سیره مربوط به اختلاف هر مقطع به مقطع دیگر بابت نوع دشمنی و تهاجم به دین است. هرمقطعی از زمان ائمه اطهار در واقع یک سیره تحلیلی می طلبد که پرداختن به آن موجب نظریه پردازی و الگوگیری از ائمه در بخش های مختلف زندگی خواهد شد.

وی افزود: راه الگو دادن به دنیا همین است و باید از نقش و منش انبیا و ائمه در این ارتباط استفاده کرد. باید آنها را الگو قرار داد و در مسیر زندگی از آنان پیروی کرد. حتی در مباحثحقوقی، سیاسی، فقهی، اخلاقی و بحثی که مقام معظم رهبری چند سال پیش در مورد سبک زندگی مطرح کردند با این تجزیه و تحلیل از سیره ائمه و استفاده از کلمات نورانی آنها می توان بهره گرفت.

نائب رییس مجلس خبرگان رهبری در بخشی از سخنان خود از داعش به عنوان خوارج زمان یاد کرد و گفت: اگر امیرالمومنین در جنگ نهروان آن بیانات مهم را نداشتند ممکن بود که بسیاری از جوانان آن زمان جذب خوارج شوند و آنگاه اسلام مدنظر آنان اسلام خشک، اسلام خشونت طلب و ضد عقل می شد و حضرت توانست خطر انتشار فکر خوارجی را دفع کند. در حال حاضر نیز فکر خوارجی در حال زنده شدن است اما هنوز نشده است و علمای اهل سنت نیز به باطل بودن آنان حکم داده اند.

آیت الله هاشمی شاهرودی در ادامه به شیوه برخورد ائمه با مخالفان خود و کسانی که فریب دنیاپرستان را خورده بودند, اشاره کرد و افزود: ائمه با آنان برخورد خشن و حذفی نمی کردند بلکه با عاطفه و آموزش به دنبال این بودند که حقیقت را به آنها نشان دهند چرا که می دانستند آن افراد فریب خورده اند.

عضو فقهای شورای نگهبان از رفتار برخی افراد منتسب به شیعیان در توهین به اعتقادات اهل سنت انتقاد کرد و گفت: امروز برخی افراد منتسب به شیعه و با این تصور که در حال خدمت هستند به مقدسات اهل سنت توهین می کنند که برخلاف سیره اهل بیت است. ائمه به مقدسات اهل سنت و یا همسر پیامبر توهین نمی کرند. ما باید از از کلمات و سیره پیامبر و ائمه بهره بگیریم تا بتوانیم آنان را به سمت خود جذب کنیم. ائمه به مقدسات فحاشی، اهانت و سب نمی کردند و ما هم نباید این کار را انجام دهیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به هیات قضات مازندرانی مقیم مرکز و توانمندی های این جمع اشاره کرد و گفت: در مورد مسائل حقوقی و فقهی خلاهای زیادی وجود دارد و کارهای علمی صورت نگرفته بسیاری وجود دارد. حیف است ۳۵ سال از انقلاب گذشته ولی ما در خیلی از مسائل حقوقی نظریات جامع فقهی نداریم. هنوز بسیاری از مسائل حقوقی روز دنیا که در کشور ما مورد استفاده قرار گرفته است چکش فقهی نخورده است و باید در این حوزه اهتمام بیشتری کرد.

رییس سابق قوه قضاییه از قانون مجازات اسلامی به عنوان یکی از افتخارات قوه قضاییه یاد کرد و گفت: در این قانون کلیات از جزئیات جدا شده و هر یک به تفصیل توضیح داده شده است. در زمان تدوین آن بسیاری از حقوقدانان در معاونت حقوقی فعالیت می کردند تا قانون مجازات مبتنی بر فقه را تهیه و تدوین کنند. برای مسائل حقوقی در فقه به دنبال حکم می گشتند و اگر چیزی پیدا نمی کردند از مراجع استفتا می کردند. این امر موجب شد تا دانشجویان حقوق نیز با نگاه حقوق اسلامی رشد کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز