خبرگزاری کار ایران

آیت‌الله عرب در خطبه‌های نماز عید فطر کاشان:

انسداد سیاسی عامل اصلی فسادهای اقتصادی سال‌های گذشته است

asdasd
کد خبر : ۱۹۰۶۸۸

آقای خاتمی از هر نظر پاک ترین فرد دستگاه اجرایی بوده اند زیرا، اگر مخالفان ایشان مدرکی از تخلف و فساد ایشان در اختیار داشتند امروز آن را به عرش اعلا رسانده بودند / در کشور ما متأسفانه حرف های امام خمینی(ره) توسط رسانه های حاکمیت مصادره به مطلوب می‌شود

عضو ارشد مجمع روحانیون کاشان با بیان اینکه منتقدان دلسوز جامعه با برچسب های عامل بیگانه بودن، مورد اهانت و تهمت قرار می گیرند، گفت: علت اصلی فسادهای اقتصادی، انسداد سیاسی بود که بر جامعه حاکم شده بود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نماز عید فطر در صبح روز سه شنبه هفتم مردادماه و با حضور با شکوه نمازگزاران در مسجد حوضخانه کاشان و به امامت آیت الله حاج شیخ حسین عرب استاد سطوح عالی حوزه های علمیه کاشان و عضو ارشد مجمع روحانیون مبارز کاشان برگزار شد.

در خطبه نخست آیت‌الله عرب به طرح مباحثدینی پرداخت و با اشاره به فراز «الذّی جَعَلتَهُ لِلمُسلِمینَ عیداً» از دعای قنوت نماز عید فطر، آرزو کرد که روزگاری برسد که این دعا تحقق عملی پیدا کند و عید فطر در تمام کشورهای مسلمان همزمان و در یک روز برپا شود و این اختلاف بین کشورهای مختلف از بین برود.

وی تنها راه تحقق این امر را تکیه بر نظر فقهی مرحوم آیت الله العظمی خوئی در این رابطه عنوان کرد که اگر در هر کدام از کشورهای اسلامی، ماه شوّال رؤیت شد، در تمام کشورهای دیگر که با آن کشور در شب مساوی هستند، حتی اگر اول شب یکی، آخر شب دیگری باشد، نیز عید فطر اعلام شود.

استاد سطوح عالی حوزه های علمیه کاشان در ادامه با تأکید بر این نکته که ماه رمضان ماه قرب الهی، تمرین خودسازی و درک مبدأ و معاد برای انسان هاست، دعاها و نیایش های این ماه را در همین راستا دانست و حاصل تربیت معنوی این ماه را بازگشت به فطرت پاک انسانی برشمرد که مسلمانان آن را به عنوان عید فطر جشن می گیرند.

آیت الله حاج شیخ حسین عرب در خطبه دوم به طرح برخی مسائل سیاسی پرداخت. استاد حوزه علمیه کاشان با اشاره به اوضاع این روزهای فلسطین و غزه، «عدالت» و «ظلم» را دارای حسن و قبح ذاتی دانست و اشاره کرد که ظلم و جنایت و بی عدالتی چون بر خلاف فطرت پاک انسانی است، در هر کجای دنیا که انجام شود از نظر عقلی مردود و مذموم است و بنابراین، حملات و جنایات اسرائیل به غزه، نه فقط از نظر اسلامی، بلکه از نظر انسانی و عقلی نیز مذموم است و همه باید به هر شکلی که می توانند آن را محکوم کنند.

وی در ادامه بحثبه گروه‌های تندرو و تروریستی در برخی کشورهای خاورمیانه اشاره کرد و گفت: گروه افراطی داعش که اعمال آن ها با آن که به اسم اسلام و ظاهراً برای رضای خدا و پیامبر انجام می شود، ظالمانه است.

عضو ارشد مجمع روحانیون کاشان «جهل» را عامل اصلی چنین تحرک های افراطی دانست و اظهار کرد: برای حل ریشه ای چنین مشکلاتی، باید بزرگان هر دو مذهب بزرگ اسلامی یعنی شیعه و سنی بنشینند و باهم گفتگو و مذاکره کنند.

آیت الله عرب در بخش دیگری دیگری از خطبه دوم با تأکید بر این نکته که همچنان به «جمهوری اسلامی» و «قانون اساسی» اعتقاد قلبی دارد، اظهار کرد: همچنان این مدل حکومت را بهترین شیوه حکمرانی می دانم و حکمرانان باید به همان اصولی که به خاطر آن ها این انقلاب انجام شد پای بند و آن را پررنگ تر کنند. اگرچه در کشور ما متأسفانه حرف های امام خمینی(ره) توسط رسانه های حاکمیت مصادره به مطلوب می‌شود، اما حضرت امام خمینی(ره)، به صراحت اظهار داشته بودند که در جمهوری اسلامی کمونیست ها هم در اظهار نظر آزاد هستند. امروز متأسفانه چنین رویه‌ای در حاکمیت کمتر مشاهده می شود. امروز منتقدان دلسوز جامعه با برچسب های عامل بیگانه بودن، مورد اهانت و تهمت قرار می گیرند. متأسفانه فضای سیاسی کشور سال هاست که دچار انسداد شده و این فضای بسته می تواند عامل فسادهای دیگر شود.

وی افزود: رسانه ها، کارشناسان و خطیبان نماز جمعه در قضایایی مانند اختلاس های چند هزار میلیاردی دولت گذشته، همواره به برخورد با این موارد تأکید می کردند ولی هیچ کدام اشاره ای به علت های آن نمی کردند. به نظر من، علت اصلی این فسادها، انسداد سیاسی بود که بر جامعه حاکم شده بود. در غیبت رسانه های منتقد، و در روزگار برخورد با منتقدان، سوء استفاده کنندگان از فضا استفاده می کنند و چنین فسادهای اقتصادی را ایجاد می کنند.

عضو ارشد مجمع روحانیون مبارز کاشان در ادامه با انتقاد از اقدام برخی از نمایندگان برای ایجاد محدودیت برای سید محمد خاتمی رییس دولت اصلاحات گفت: آقای خاتمی آبروی ایران در عرصه بین الملل و از محبوب ترین چهره های سیاسی ایران است. ایشان از هر نظر پاک ترین فرد دستگاه اجرایی بوده اند زیرا، اگر مخالفان آقای خاتمی مدرکی از تخلف و فساد ایشان در اختیار داشتند امروز آن را به عرش اعلا رسانده بودند! در حالی که پرونده قضائی تخلفات رئیس جمهور قبل هنوز در جریان است.

آیت الله عرب، علت اصلی این طور مخالفت ها با آقای خاتمی را «حسادت» دانست و تأکید کرد که در جمهوری اسلامی باید اصلاح گرایان اجازه داشته باشند که سیاست های اشتباه را نقد کنند.

وی به مسئله عدالت رسانه‌ای اشاره کرد و گفت: متأسفانه رسانه ملی چنین عدالتی را در سیاست های مدیریتی خود ندارد. در مسائل حساس سیاسی، یک طرف جریانات، آزادانه اجازه دارند که هر تحلیل، حرف، تهمت و برچسبی بزنند و طرف های مقابل هیچ تریبونی برای دفاع از خود ندارند. مثلاً چند ماه قبل بود که یکی از خطیبان نماز جمعه تهران در تریبون نمازجمعه که میلیون ها بیننده زنده و غیرزنده دارد، حکم محاربه برای دو نفر از فعالان سیاسی کشور را صادر کردند در حالی که بنده مطمئن هستم، صدها مجتهد مسلّم هستند که با این حکم مخالف هستند و آن را باطل می شمارند ولی هیچ تریبون و رسانه ای برای بیان حرف های خود ندارند.

آیت الله عرب در صحبت های پایانی خود، با حمایت از دولت آقای روحانی، آقایان موسوی و کروبی را از دلسوزان انقلاب برشمرد و خواستار آن شدند که مسئله حصر به شکلی با تدبیر مسئولان عالی نظام و همکاری حاکمیت پایان یابد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز