خبرگزاری کار ایران

خباز در گفت‌وگو با ایلنا:

دغدغه بزرگان کشور کنار گذاشتن روش‌های متروکه است

asdasd
کد خبر : ۱۹۰۸۱۰

قبل از بسته شدن لیست‌ها باید برای هر مجموعه‌ای اعم از زنان و جوانان سهمی قائل شد / نخبگان باتجربه ما به دلیل سن بالا اهل ریسک‌پذیری و داغ کردن تنور انتخابات نیستند.

یک فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: دغدغه بزرگان کشور ما همچون آیت الله هاشمی و سیدمحمد خاتمی این است که روش‌های متروکه گذشته را کنار بگذاریم.

محمدرضا خباز در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به ضرورت وجود احزاب شناسنامه‌دار در انتخابات مجلس گفت: پارلمان و حزب همزاد یکدیگر هستند و این دو بدون یکدیگر معنایی نخواهند داشت. اگرچه در کشور تاکنون پارلمان‌های مختلفی را تجربه کرده‌ایم، اما حزب فعال، شناسنامه‌دار و پاسخگو بسیار انگشت‌شمار بوده است.

وی افزود: درکشور ما کار حزب را جناح‌های سیاسی انجام می‌دهند، به گونه‌ای که کاندیداها را برای انتخابات معرفی می‌کنند. اما پس از آن مسئولیتی برعهده نمی‌گیرند. خوشبختانه احزاب و مسئولان ما پس از سی و سه سال به این نتیجه رسیده‌اند که باید حتما حزب فعال داشته باشیم.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه با وجود احزاب فعال‌تر انتخاباتی سالم‌تر خواهیم داشت و افراد نخبه بیشتری به مراکز تصمیم‌گیری راه پیدا می‌کنند، تصریح کرد: اظهارات آیت الله هاشمی و سید محمد خاتمی در خصوص لزوم حضور احزاب شناسنامه‌دار اصلاح‌طلب در انتخابات مجلس آینده بر همین مبنا بیان شده است. اما باید اضافه کرد که در انتخابات مختلف احزاب شناسنامه دار و فراگیر باید حضور داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: در زمان باقی مانده به انتخابات مجلس دهم باید احزاب شناسنامه‌دار فعالیت‌های خود را سازماندهی کنند و احزاب کوچک‌تر نیز به هم‌افزایی خود با دیگر احزاب پرداخته و از پتانسیل یکدیگر استفاده کنند تا در زمان انتخابات بتوانیم روی لیست آنها حساب کنیم.

خباز ادامه داد: در انتخابات مجلس قبل شاهد بودیم که حتی از احزابی که بیش از ۵۰ سال سابقه در کشور دارند، شخصیت‌های مهمی در تهران لیست دادند اما نه تنها اعضای این حزب بلکه دبیرکل آن نیز رای نیاورد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با تاکید بر اینکه کار احزاب در مورد انتخابات باید منسجم، تشکیلاتی، قابل ارائه و پاسخگویی باشد، گفت: تنها در اینصورت است که می‌توانیم بگوییم انتخابات مجلس دهم از انتخابات‌های گذشته بهتر بوده است و با همین شرط است که مجلس دهم توانمندتر خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه در هر دو جریان سیاسی اصلاح‌طلب و اصولگرا عده‌ای تشکیلات‌پذیر نیستند و خود را فراتر از یک تشکل تصور می‌کنند، تصریح کرد: آنها با هر برنامه تشکیلاتی مخالفند چون آنها را محدود به خردجمعی و پاسخگویی می‌کند این آسیب برای کشور انکارناپذیر است و به حضور مردم، دموکراسی و استفاده از خردجمعی لطمه می‌زند.

خباز ادامه داد: دغدغه برخی از این آقایان این است که درفعالیت‌های سیاسی به شکل فصلی حضور داشته باشند و حتی۱۰ یا ۲۰ روز مانده به انتخابات انتظار قرار گرفتن در سر لیست‌ها را دارند درحالیکه این روش امروز جواب نمی‌دهد. دغدغه بزرگان کشور ما همچون آیت الله هاشمی و سیدمحمد خاتمی این است که روش‌های متروکه گذشته را کنار بگذاریم.

وی افزود: اگر می‌خواهیم در انتخابات حضور فعال داشته باشیم، باید در یکی از تشکیلات رسمی کشور به همراه تابلو و شناسنامه حضور پیداکنیم. افراد باید خود را درچارچوب احزاب معرفی کنند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب درخصوص زمینه‌سازی برای حضور جوانان در فعالیت‌های سیاسی جناح اصلاح‌طلب گفت: حضرت علی(ع) فرموده‌اند که در کارهای خود از مشورت افراد جا افتاده و با تجربه و از تحرک، پویایی و ریسک‌پذیری جوانان استفاده کنید. نخبگان باتجربه ما به دلیل سن بالا اهل ریسک‌پذیری و داغ کردن تنور انتخابات نیستند.

وی افزود: بنابراین باید مجموعه‌ای را انتخاب کرد که در آن طیف‌های مختلف حضور داشته باشند برای مثال می‌توان گفت باید برای ۳۰ نماینده تهران ۵ خانم، ۵ جوان و ۲۰ نفر با مشخصات دیگر باشند و از ابتدا باید این معیارها را قبل از بسته شدن لیست‌ها تعیین کرد و برای هر مجموعه سهمی قائل شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز