خبرگزاری کار ایران

ناطق نوری در همایش دانشجویان ایرانی خارج از کشور:

در انتخابات مجلس شرکت نمی‌کنم / متاسفانه دروغ درفرهنگ ایرانی درحال نهادینه شدن است

asdasd
کد خبر : ۱۹۱۴۹۵

من دلم برای خودم نمی‌سوزد، وقتی کسی وارد عرصه سیاسی می‌شود باید پی این مسائل را نیز به تنش بمالد. اگر بخواهد زیر بلیط کسی نرود این موضوع خرج دارد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت که قصدی برای شرکت در انتخابات مجلس دوره دهم ندارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت‌الاسلام علی اکبر ناطق نوری که در همایش اساتید و دانشجویان ایرانی خارج از کشور حضور یافته بود در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان شرکت کننده در این همایش مبنی بر اینکه آیا در انتخابات مجلس دهم حضور خواهید یافت، گفت: بنده بنای شرکت و حضور در انتخابات سال آینده را ندارم و تشخیص می‌دهم که تکلیفی در این زمینه بر گردن ندارم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به حضور خود در مجالس مختلف اشاره کرد و افزود: در برخی از کشور‌ها اتاق‌های فکری وجود دارد که سیاستمدارانی که سال‌ها در عرصه سیاسی حضور داشتند، تجربیات خود را در اختیار جوانانی که وارد عرصه سیاست شده‌اند قرار می‌دهند. بنده نیز پس از آنکه ریاستم در مجلس به پایان رسید بر این مسئله تاکید کرد.

وی ادامه داد: ۲۰ سال نماینده مجلس بودم و در تمام این سال‌ها پوستر‌های بنده در سطح دیوارهای شهر نصب می‌شد. دیگر این مسئله کفایت می‌کند چراکه اکنون ۷۱ سالم است و از نسل اول انقلاب محسوب می‌شوم و باید به نسل‌های دیگر نیز برای حضور در عرصه سیاسی کشور فرصت داد.

عضو جامعه روحانیت مبارز ابراز امیدواری کرد تا در انتخابات آینده مجلس نیز چنان مسائل ساماندهی شود و پیش رود که تمام نیروهای خدمت گذار بتوانند با انگیزه وارد این صحنه شوند و انتخابات به صورت مناسب برگزار شود.

ناطق نوری همچنین در مورد اتهاماتی که محمود احمدی‌نژاد در مناظره‌های انتخاباتی سال ۸۸ به وی و فرزندش وارد کرد نیز گفت: ایشان تشخیص دادند و مطالبی را مطرح کردند، ولی اشکال مسئله این است که چرا این مطالب پیگیری نشد. خواسته‌ی من اکنون نیز از قوه قضاییه این است که این نسبت‌هایی که داده شد را پیگیری کند تا مشخص شود راست است یا دروغ است. اگر امثال من بردند و خوردند دیگر صلاحیت این را ندارم که رئیس دفتر بازرسی مقام معظم رهبری باشم و یا در مجمع تشخیص مصلحت نظام حضور داشته باشه و یا برای شما حرف بزنم.

وی خاطرنشان کرد: ایشان یک نسبت‌هایی را به من دادند و من نیز دو سه بار تاکنون گفته‌ام که چرا به این مسائلی که مطرح شد، رسیدگی نمی‌شود. باید به نسبت‌هایی که به افراد داده می‌شود، بررسی لازم صورت گیرد.

ناطق نوری با اشاره به برده شدن نام پسرش توسط احمدی‌نژاد نیز اظهار کرد: همان موقع فرزندم از ایشان شکایت کرد ولی نقص قانونی و حقوقی مانع از ادامه پیگیری شد. در آن زمان وکیلی به ما گفت که این اندازه که ایشان گفته پیگیری‌ها راه به جایی پیدا نمی‌کند و خودتان را خسته نکنید. به همین بابت آن شکایت تبدیل به رنج نامه شد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه این مسائل ابتر ‌ماند و در ذهن مردم شبهات ایجاد کرد، یادآور شد: من دلم برای خودم نمی‌سوزد، وقتی کسی وارد عرصه سیاسی می‌شود باید پی این مسائل را نیز به تنش بمالد. اگر بخواهد زیر بلیط کسی نرود این موضوع خرج دارد. البته این مسئله به ضرر ما نشد و جامعه فهمید که چی به چی است اما من تاکید دارم که باید به این قضایا رسیدگی شود.

وی با تاکید براینکه ناطق نوری از بین برود و یا آبرویش برود چیزی نیست اما در در ارتباط با چنین مسائلی فرهنگ ما خراب می‌شود، افزود: متاسفانه بی‌اخلاقی، دروغ و تملق در فرهنگ ایرانی در حال نهادینه شدن است و این مسائل به فرهنگ ما ضربه وارد می‌کند از سویی دیگر جوانان ونسل جدید نسبت به مسئولان، روحانیت واسلام بدبین می‌شوند و این ضرر را نمی‌توان جبران کرد.

دانشجویی از ناطق نوری پرسید که ما نفهمیده‌ایم که شما عضو کدام جریان و جناح هستید که وی گفت: به این زودی‌ها نمی‌فهمید. من این جناح‌بندی‌هایی که به معنای کنونی در کشور وجود دارد، را قبول ندارم.

وی با بیان اینکه من معتقدم در کشور ما دموکراسی حاکم است و مراجعه به آرای مردم است، یادآ‎ور شد: ما در طول ۳۵ سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون نزدیک به ۳۶ الی ۳۵ انتخابات داشته‌ایم، مراجعه به آراء مردم داشته‌ایم ولی اشکال بر این موضوع است که دموکراسی آورده‌ایم، ولی ابزار آن را نیاورده‌ایم.

عضو هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر اینکه ابزار دموکراسی در دنیا حزب است ولی در کشور ما احزابی که فعالیت دارند، حزب نیستند، خاطرنشان کرد: به قول رهبری اینها قبیله هستند. پس یک مشکل همانطور که اشاره کردم این است که ما ابزار دموکراسی نداریم. از سویی دیگر قاعده بازی را هم بلد نیستیم. نه چپ و نه راست و نه اصلاح‌طلب و نه اصولگرا اکثرشان قاعده بازی را بلد نیستند.

ناطق نوری افزود: درکشورهای مختلف وقتی یک حزب پیروز می‌شود به صورت طبیعی رئیس جمهور یا نخست وزیر، وزرا و معاونین رئیس جمهور و حتی مشاوران از آن حزب انتخاب می‌شوند، ولی بدنه‌ کارشناسی حفظ می‌شود و رده‌های پایین دست نمی‌خورد یا به خاطر قانونی که دارند، این کار را نمی‌کنند و یا به خاطر فرهنگی که دارند. به هر حال بدنه‌ی کارشناسی را حفظ می‌کنند، ولی در کشور ما چپ سر کار می‌آید قلع و قمع می‌کند، حتی فراش فلان مدرسه در فلان جا را نیز عوض می‌کند. موقعی که راست می‌آید آن هم همین گونه عمل می‌کند. ما ۳۵ سال است که با سر کچل می‌خواهیم اوستا شویم. من این عملکرد را قبول ندارم.

این فعال سیاسی با اشاره به دوران وزارتش در دهه ۶۰ بیان کرد: من سال ۶۰ در عین حال که عضو حزب جمهوری بودم، وزیر کشور بودم و اکنون بعد از ۳۳ سال ماهی یک دفعه با استانداران زمان خودم جلسه دارم. شما تحقیق کنید که ترکیب استانداران من در سال ۶۰ چگونه بود و اینکه آنها اکنون در کجا مشغول به کار هستند. هم اصولگرا، هم اصلاح‌طلب و معتدل در بین آنها هستند.

رئیس مجلس چهارم و پنجم با اشاره به ریاست خود در مجلس و تعامل مجلس پنجم با دولت خاتمی تصریح کرد: درسال ۷۶ وقتی انتخابات برگزار شد، من هم کاندیدای شکست‌خورده انتخابات بودم و هم رئیس مجلس، ولی سعی کردم تعامل خوبی با قوه مجریه داشته باشم. از آقای خاتمی بپرسید که برخورد مجلس پنجم با دولت شما چگونه بود؟ ایشان تاکنون چندین بار گفته‌اند که مجلس پنجم بیشترین کمک را به دولتش کرده است.

وی اضافه کرد: فردای انتخابات دوم خرداد ۷۶ هنوز آراء به طور کامل شمرده نشده بود، من به ایشان تبریک گفتم. خبرنگاری بعدها از من پرسید که چرا بلافاصله تبریک گفتید و مثلا ۴۸ ساعت معطل نکردید. من به او گفتم که اگر صبر می‌کردم، معلوم نبود که چه اتفاقی بیافتد و باید آبی بر آتش ریخته می‌شد. در روز یک شنبه در همان موقع در مجلس گفتم که ما تا دیروز رقیب بودیم، ولی اکنون باید رفاقت داشته باشیم.

ناطق نوری در پاسخ به سوالی دیگر درباره اینکه به نظر شما نحوه‌ برخورد با فرقه‌های انحرافی در کشور باید چگونه باشد؟، ابراز داشت: ما باید بر اساس آنچه که اسلام و مکتب و سیره‌ی پیامبر اسلام(ص) می‌گوید و امام نیز بر اساس آن عمل کرد، رفتار کنیم. گاهی جریانات و گروه‌های انحرافی و فکری و اعتقادی هستند. باید با آنها بحثو مجادله کرد.

عضو هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به پیشنهادش برای تشکیل دفتر بارزسی دفتر مقتام معظم رهبری یادآور شد: یک زمانی در دفتر بازرسی پیشنهادی را خدمت مقام معظم رهبری دادم. البته با توجه به حکم مشاوره‌ای که دارم این پیشنهاد مشورتی را خدمت ایشان دادم که ایشان نیز در مقطعی بر روی آن دستور دادند و تاکید کردند که پییگری شود و بحثکرسی‌های آزاد اندیشی از آنجا منشاء گرفت.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه آنچه در کرسی‌های آزاد اندیشی مد نظر بوده، انجام نشده است، بیان کرد: در دانشگاه برخی از اساتید اعتقاداتی دارند ممکن است انحرافاتی داشته باشند و چون استاد است بر سر کلاس حرف خود را می‌زند و ممکن است روی دانشجواین حرف اثر بگذارد. پیشنهاد دادیم که دارالحکمه‌ای که همان کرسی‌های آزاد اندیشی است، تشکیل شود. در واقع جایی درست شود که افراد عقاید مختلف خود را بیان کنند.

وی ادامه داد: البته امنیت کسانی که می‌خواهند حضور پیدا کنند نیز حفظ شود، زیرا آنها عقیده‌های مختلفی دارند، حال ممکن است این عقیده الهادی، کمونیستی و غیردینی باشد و یا در مورد اسلام عقیده خاصی داشته باشد، ولی باید بتواند این عقیده خود را بیان کند و افرادی نیز برای مناظره با او حضور داشته باشند و مستمعان نیز اساتید و دانشجویان باشند و مذاکراتی را که صورت می‌گیرد نیز هیات روز بررسی کنند و سپس در مجله‌ای چاپ شود و در اختیار مستمعین گذاشته شود.

وی با یادآوری اینکه انحراف در مورد گروه‌های سیاسی نیز سازوکارهای خاص خود وجود دارد، تاکید کرد: اگر یک جریان انحرافی باشد، این مهم است که تشخیص این که یک جریان انحرافی است با چه کسی باشد و نباید این گونه باشد که یک نفر صبح از خواب بیدار شود و بگوید فلان جریان انحرافی است و یا فلانی منحرف است. این باعثمی‌شود که امنیت جامعه از بین برود. در واقع هر کسی نباید به خود حق دهد که یک گروه را متهم به انحرافی بودن کند و بگوید فلان جریان انحرافی است. البته مسئولان این مساله مشخص است. بررسی این قضایا و تشخیص این موضوع با شورای عالی امنیت ملی است.

ناطق نوری با بیان اینکه منافع ملی در شورای عالی امنیت بررسی می‌شود، گفت: این مباحثنیز در آنجا مطرح می‌شود که در راس این شورا رئیس جمهور است و مسئولان ذی‌ربط نیز از زیر مجموعه‌ی آنها هستند. و در واقع آنجاست که باید بررسی شود و تشخیص دهند که کدام جریان انحرافی است و اگر انحرافی است چگونه باید با آن برخورد شود یا برخورد نشود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز