خبرگزاری کار ایران

معاون مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست جمهوری در گفت‌وگو با ایلنا:

اوج سیاسی کاری در دانشگاه‌ها مربوط به هشت سال گذشته است

asdasd
کد خبر : ۱۹۴۳۷۹

اوج سیاسی کاری در دانشگاه‌ها مربوط به زمانی است که استادان را به دلایل سیاسی اخراج و درس‌های عده‌ای از آنها را لغو ‌کردند.

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست جمهوری افول علمی در دانشگاهها را ناشی از عملکرد دولت‌‌های نهم و دهم دانست که با یک جریان کمیت گرا و صدور مجوز استخدام‌های عجیب و غریب باعثسقوط کیفیت علمی دانشگاهها شدند.

محمد فاضلی در گفت و گو با خبرنگار ایلنا با اشاره به متهم شدن وزیر علوم به سیاسی کاری از سوی برخی از نماینگان مجلس و مطرح کردن ادعای پایین آمدن شأن علمی در دانشگاه ها، گفت: اوج سیاسی کاری در دانشگاهها مربوط به هشت سال گذشته است یعنی درست زمانی که استادان را به دلایل سیاسی اخراج و درس‌های عده‌ای از استادان را لغو ‌کردند.

این استاد جامعه‌شناسی دانشگاه مازندران با اشاره به تعیین شرط متقاضیان استیضاح وزیر علوم برای ایشان مبنی بر اخراج دانشجویان و اساتیدی که از دانشگاه اخراج شده بودند، اظهار داشت: این شرطی که نمایندگان برای وزیر علوم تعیین کرده اند اتفاقا بیشتر جنبه سیاسی دارد، لذا باید پرسید مگر همه اساتیدی که اخراج شدند به دلایل محکمه پسندی محکوم و برای آنها حکمی صادر شده است؟ به چه دلیل باید این اساتید و دانشجویان را اخراج می کردند؟

وی با بیان این که برخی از این اساتید و دانشجویان به دلایلی از جمله دلایل شخصی و یا پرونده سازی از دانشگاه اخراج شدند، افزود: بالاخره برای برگرداندن این افراد به دانشگاه حتما از مراجع امنیتی، اطلاعاتی و گزینشی استعلام و تاییدیه گرفته شده است بنابراین سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که مگر نمایندگان مجلس تعیین کننده صلاحیت افراد هستند که چنین بحثی را مطرح می کنند؟

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست جمهوری تاکید کرد: در کجای قانون برای نمایندگان مجلس حق تعیین صلاحیت برای استخدام اساتید دانشگاهها و یا ثبت نام دانشجویان در نظر گرفته شده است و اگر چنانچه استادی بدون صلاحیت علمی، سیاسی و یا امنیتی استخدام شده باشد نیز این مسئله باید از مرجع قانونی خود مورد پیگیری قرار گیرد.

فاضلی با تاکید بر این که اساسا مقوله رشد یا افول علمی یک کشور چیزی نیست که در مدت هفت یا هشت ماه اتفاق بیافتد، تصریح کرد: کسانی که ادعا می کنند؛ بعد از هشت ماه مدیریت آقای فرجی دانا، افول علمی در کشور اتفاق افتاده است منطق رشد علمی را درک نمی کنند.

این جامعه شناس با بیان این که وزیر علوم به دنبال احیای کیفیت علمی دانشگاهها است، ادامه داد: کل افرادی که در دوران وزارت آقای فرجی دانا وارد دانشگاهها شده اند مگر چند نفر هستند که بتوانند بر ساختار و رشد علمی دانشگاه ها تاثیر بگذارند؟ لذا این بحثهایی که مطرح می شود، دارای منطقی نیست.

وی افول علمی در دانشگاه ها را ناشی از عملکرد دولت نهم و دهم دانست که با یک جریان کمیت گرایی و صدور مجوز برای پر کردن دانشگاهها از استخدام های عجیب و غریب باعثسقوط کیفیت علمی دانشگاهها شدند، یادآوری کرد: کسانی که امروز منتقد وزیر علوم هستند در آن زمان هیچ اعتراضی نمی کردند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز