خبرگزاری کار ایران

حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری:

مقام معظم رهبری از مجموع عملکرد قوه قضاییه رضایت دارند

asdasd
کد خبر : ۱۹۶۴۲۱

ایجاد ساز و کار مناسب برای دسترسی همگانی به عدالت، کوتاه کردن مسیر دادرسی و همچنین اصلاح قوانین و تهیه لوایح لازم نیز از سایر فرازهای مهم و مورد توجه ایشان بود که حاکی از مسوولیت و تکلیف ما در اجرایی کردن آن است.

رئیس دیوان عدالت اداری با بازخوانی مفاد حکم انتصاب مجدد آیت‌الله آملی لاریجانی از سوی مقام معظم رهبری، اجرایی شدن خواست‌ها و موضوعات مورد تاکید معظم له را تکلیف و وظیفه اصلی مسئولان قضایی و قضات دانست.

به گزارش ایلنا، حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری در جلسه بیست و هفتم مردادماه هیات عمومی اظهار کرد: امر قضا در جمهوری اسلامی از شئون ولی فقیه و مناصبی است که در اختیار حاکم اسلامی است و قاضی مسند قضاوت با یک واسطه از سوی ایشان نصب می‌شود.

وی گفت: اگرچه وظایف قاضی را قانون تعیین کرده، منصوب بودن از سوی حاکم شرع و ولی فقیه موجب می‌شود که اولویت‌های تعیین شده از سوی مقام معظم رهبری در نظر قضات اهمیت ویژه‌ای بیابد.

رئیس دیوان عدالت اداری انتصاب آیت الله آملی لاریجانی را برای یک دوره دیگر به عنوان رئیس قوه قضائیه نشانه رضایت معظم له از عملکرد قوه قضائیه طی دوره نخست ارزیابی کرد و افزود: به نظر می‌رسد مقام معظم رهبری از مجموع عملکرد قوه قضائیه رضایت دارند اما در عین حال نکاتی را در حکم انتصاب آورده‌اند که باید به منظور ارتقاء عملکرد این قوه مورد توجه و عمل قرار گیرد.

وی ضمن احصاء مفادی از مهم‌ترین فرازهای مطرح شده در حکم انتصاب دوره دوم آیت الله آملی لاریجانی گفت: مقام معظم رهبری علاوه بر ضرورت استفاده از تجارب دوره نخست مسئولیت و تعامل و همکاری با سایر قوا بر اهتمام به تحقق سیاست‌های کلی و رویکردهای اعلام شده نظام در امور قضائی تاکید کرده‌اند.

رییس دیوان عدالت اداری ادامه داد: ایجاد ساز و کار مناسب برای دسترسی همگانی به عدالت، کوتاه کردن مسیر دادرسی و همچنین اصلاح قوانین و تهیه لوایح لازم نیز از سایر فرازهای مهم و مورد توجه ایشان بود که حاکی از مسوولیت و تکلیف ما در اجرایی کردن آن است.

منتظری تصریح کرد: در این ارتباط یکی از وظایف اساسی ما در دیوان عدالت اداری این است که برای کوتاه کردن مسیر دادرسی اقدامی عاجل انجام دهیم.

وی گفت: گذشت یکسال از قانون جدید آیین دادرسی و تشکیلات دیوان عدالت اداری و تجربیاتی که از اجرای آن به دست آمده، فرصت خوبی است که آنچه در این قانون، مانع دسترسی سریع‌تر مردم به عدالت است، بررسی شود تا پس از طی مراحل کارشناسی و قانونی نسبت به اصلاح آن اقدام کنیم.

رییس دیوان عدالت اداری با اشاره به اینکه یکی از تاکیدات معظم‌له تامین سلامت ارکان قوه قضائیه با اعمال نظارت مناسب بوده است، خاطرنشان کرد: بی‌تردید در کار ما که مسئول اصلاح امور هستیم، نباید کمترین خلل و تخلفی باشد و اگر خدایی ناکرده در درون حوزه کاری ما مسایلی باشد، حتی اگر از مصادیق کوچک تخلف برشمرده شود، باید مورد توجه بخش‌های نظارتی قرار گیرد.

منتظری مبارزه اساسی با فساد و از همه مهم‌تر ایجاد امنیت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم را با معاضدت سایر دستگاه‌های مسئول از مطالبات و خواست‌های اساسی مقام معظم رهبری دانست که ایشان در حکم انتصاب رئیس قوه قضائیه مورد تاکید قرار دادند.

وی با بیان فرازی از سخن رهبر معظم انقلاب در حکم انتصاب آیت الله آملی‌لاریجانی مبنی بر «شکوفایی و جهش در قوه قضاییه» این تعبیر را یکی از کلیدواژه‌های مهم برشمرد و تصریح کرد: معظم‌له پیش از این نیز در جمع مسئولان قضایی چنین نکته‌ای را بیان فرمودند و این دلالت بر این دارد که حرکت کند در قوه قضائیه قابل قبول نیست بلکه باید با اقدامات پرشتاب، جهشی برای بهبود امور در قوه قضائیه ایجاد شود.

رئیس دیوان عدالت اداری تاکید کرد: یکی از وظایف ما در دیوان عدالت اداری نسبت به جهت‌گیری‌هایی که مقام معظم رهبری ترسیم فرمودند این است که در کمترین‌زمان راه حلی برای کاهش زمان رسیدگی در دیوان بیابیم.

وی با اشاره به اینکه ممکن است یکی از موضوعاتی که موجب ارایه تصویر ناخوشایند از عملکرد دیوان عدالت اداری شود، اطاله دادرسی و دادن اوقات طولانی برای رسیدگی به پرونده مراجعان است، از معاونان و قضات دیوان عدالت اداری خواست تا طرح‌ها و پیشنهادهای خود را به‌منظور برنامه‌ریزی برای کاهش زمان رسیدگی به دادخواست‌های مطروحه در دیوان را ارایه کنند.

منتظری همچنین با اشاره به فرمایشی از حضرت امیرالمومنین(ع) مبنی بر اینکه مردم با حاکمان همانگونه رفتار می‌کنند که از آنان می‌بینند، گفت: حضرت امام علی(ع) فرمودند «دلهای مردم گنجینه‌های حاکمان است. آنچه که از عدل و داد یا جور و ستم در این دلها و خزائن ریخته شود، در آنها خواهند یافت».

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز