خبرگزاری کار ایران

آذر منصوری در گفت‌وگو با ایلنا:

ساختار احزاب در کشور مردانه است

asdasd
کد خبر : ۲۰۱۸۸۴

مشارکت سیاسی در کشور ما جنسی مردانه دارد / در یک دهه گذشته برخی احزاب تلاش کرده‌اند، ساختار مجلس و یا نهادهای دموکراتیک را از شکل کاملا مردانه خارج کنند.

یک فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان اینکه مشارکت سیاسی در کشور جنسی مردانه دارد، گفت: ساختار احزاب در کشور نیز مردانه است.

آذر منصوری در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در مورد مشارکت سیاسی زنان در ایران گفت: مشارکت سیاسی در کشور ما جنسی مردانه دارد و نمی‌توان آن را با کشورهای توسعه یافته مقایسه کرد.

وی با تاکید براینکه ساختار احزاب در کشور مردانه است، افزود: در یک دهه گذشته برخی احزاب تلاش کرده‌اند با توجه به خلاء موجود در این زمینه، ساختار مجلس و یا نهادهای دموکراتیک را از شکل کاملا مردانه خارج کنند.

به گفته وی، ایجاد رکنی مربوط به مسائل زنان و یا اختصاص سهمیه به زنان در ارکان احزاب از جمله تلاش‌هایی است که می‌تواند، این خلاء را پر کند.

منصوری با تاکید براینکه بی‌تردید نقش احزاب در عدالت جنسیتی بسیار تاثیر گذار است، افزود: احزاب، به ویژه احزاب اصلاح‌طلب اگر بتوانند برای حضور زنان در انتخابات برنامه داشته باشند و مکانیزم عدالت جنسیتی را در ساختار احزاب بر قرار کنند، می‌توان این انتظار را داشت که درانتخابات آینده، ۲۰درصد کرسی‌های مجلس به زنان اختصاص یابد، البته این بحثفارغ از بالا بردن کیفیت فعالیت و نوع رویکرد نمایندگان زن است.

وی با بیان اینکه رویکرد احزاب نسبت به افزایش مشارکت سیاسی زنان از یک دهه قبل آغاز شده است، گفت: قبل از این نمی‌توان ادعا کرد که احزاب برنامه مشخصی برای مشارکت سیاسی زنان داشتند. به هر حال با توجه به مطالبه فعالان زن برای مشارکت سیاسی، احزاب تلاش کرده‌اند که این خلاء را پر کنند و از این جهت نمی‌توان میان احزاب اصلاح طلب و اصولگرا تفاوت چندانی قائل شد، زیرا جریان اصولگرا هم مانند جریان اصلاح طلب به مشارکت سیاسی زنان توجه دارد.

وی ادامه داد: زمانی که آرایش مجلس ایران را با پارلمان افغانستان مقایسه می‌کنیم، خلاء حضور زنان در این قوه به شدت احساس می‌شود، زیرا اکنون سهم زنان در مجلس به ۴ درصد هم نمی‌رسد.

منصوری با اشاره به اینکه به نظر می‌رسد اکنون میان جریان‌های سیاسی توافقی شکل گرفته که بتوانند آرایش حضور زنان در مجلس را تغییر دهند، افزود: احزاب اصلاح طلب نیز ناگزیر به مورد توجه قرار دادن این موضوع هستند، البته گفتمان اصلاح طلبی همواره مدافع حضور سیاسی زنان در ساختار قدرت بوده است.

این فعال سیاسی اصلاح طلب تصریح کرد: اصلاح طلبان با توجه به رویکرد توسعه محوری که دارند، اساسا مدافع ایجاد فرصت‌های برابر برای آحاد جامعه هستند، بنابراین بر نقش زنان در تصمیم سازی و برنامه ریزی نیز تاکید دارند، که این موضوع در برنامه چهارم توسعه که در زمان اصلاحات نوشته شد، مشهود است.

وی یادآورشد: همچنین در سال آخر دولت اصلاحات نیز برنامه‌ای اجرا شد، که بر اساس آن همه دستگاه‌های زیر مجموعه دولت موظف شدند، برنامه یکساله خود را برای ایجاد عدالت جنسیتی و توانمند سازی زنان ارائه دهند، به هر حال اکنون هر جریان سیاسی که به این موضوع توجه نکند، اقبال نیمی از جامعه را از دست خواهد داد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز