خبرگزاری کار ایران

معاون حقوقی قوه قضاییه:

دستگاه قضایی مرجع رسیدگی به همه مشکلات شده است

کد خبر : ۲۰۳۲۰۴

ما باید در تدوین قوانین به معیارها و استانداردهای بین‌المللی توجه داشته باشیم اما این قوانین باید با فرهنگ، دین و مذهب ما بومی‌سازی شوند.

معاون حقوقی قوه قضاییه گفت: ما باید در تدوین قوانین به معیارها و استانداردهای بین‌المللی توجه داشته باشیم اما این قوانین باید با فرهنگ، دین و مذهب ما بومی‌سازی شوند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ذبیح‌الله خداییان در معارفه خود معاونت حقوقی قوه قضاییه با آرزوی سلامتی برای رهبر معظم انقلاب یادآور شد: وظیفه اصلی دستگاه قضا اجرای عدالت و ایجاد امنیت است. قانون ابزار کار قاضی است. یک قاضی زمانی می تواند به اهداف خود جامه عمل بپوشاند که قانون بی‌عیب و نقص باشد. در حالیکه مشکل اول ما پراکندگی قانون و تعدد آنها در موضوعات خاص است.
وی افزود: گاهی ما در یک مورد خاص چندین قانون وجود دارد. اما ما انتظار داریم یک قاضی تازه کار در مناطق دور دست در میان کوهی از قوانین بتواند حکم لازم را پیدا کند. طبیعی است که نتیجه ای موارد اطاله دادرسی و احکام سست و بی اساسی است که در مراجع عالی مرتبا نقض می‌شود.
خداییان با بیان اینکه وظیفه ما در معاونت حقوقی قوه قضاییه، جمع آوری قوانین و تنقیح آنها و شفاف سازی در این خصوص است، گفت: متاسفانه هم‌اکنون ما مجموعه قوانینی را داریم که از سوی معاونت حقق رئیس جمهور تنظیم می‌شود و زحمت بررسی آن با قوه قضاییه است در حالیکه معاونت حقوقی همین قوه بهتر می‌تواند وارد کار شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر قوانینی داریم که متروک شده و رعایت نمی‌شوند، گفت: فرهنگ جامعه و ادارات ما مجازات‌گرایی است. ساده‌ترین راه جهت الزامی کردن ارزش‌های اخلاقی را مجازات می‌دانند در حالیکه مجازات باید زمانی اعمال شود که اساسی‌ترین ارزش‌های جامعه نقض شود.

معاون حقوقی قوه قضاییه با تاکید بر ضرورت جرم‌زدایی و کیفرزدایی گفت: در بعضی موارد هم که نمی‌شود جرم‌زدایی کنیم باید ببینیم که آیا می‌توان مجازات را خفیف‌تر کنیم یا خیر و اگر این کار امکان‌پذیر است آن را انجام دهیم.

خداییان با بیان اینکه دستگاه قضایی مرجع رسیدگی به همه مشکلات شده است، گفت: ما با حجم انبوهی از پرونده‌ها روبرو می‌شویم و هر چه قاضی اضافه کنیم فایده‌ای نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه باید نگرش موجود در بین مسئولان را تغییر بدهیم، گفت: نیازی نیست که در همه موارد برای دستگاه قضایی کار بتراشیم. دستگاه قضایی ملجاء و پناهگاه مردم در جامعه است و جایگاه آن باید در جامعه حفظ شود و برای این کار اطلاع‌رسانی به موقع، آموزش عمومی و دانش‌افزایی ضروری است.

معاون حقوقی قوه قضاییه با بیان اینکه ما برای هر موضوع یک عنوان مجرمانه تعیین کنیم به مصلحت جامعه نیست، گفت: حداکثر یک قسمت از اکثر لوایح، قضایی است و به همین دلیل ما باید با مجلس و دولت تعامل بیشتری داشته باشیم.

خداییان بر اهمیت وجود یک اتاق فکر در معاونت حقوقی قوه قضاییه اظهار کرد: این اتاق فکر قبلا در معاونت حقوقی وجود داشته اما بعدا از آن گرفته شده است. باید یک مرکز وجود داشته باشد که شب و روز کار کند، اساتید دانشگاه را دعوت کند و نمایندگان مجلس و دولت را دعوت و نسبت به قوانین مورد نیاز توجیه کند.

وی با اشاره به اهمیت نظریات مشورتی اداره حقوقی قوه قضاییه، گفت: اداره حقوقی نیاز به استفاده از نظرات صاحب‌نظران دارد. باید بهترین‌ها در اداره حقوقی قوه قضاییه حضور داشته باشند. اگر نظرات اداره حقوقی متقن نباشد در رسیدگی به پرونده‌ها مشکل ایجاد می‌شود و دچار اطاله دادرسی می‌شویم.

معاون حقوقی قوه قضاییه ادامه داد: درست است که نظر اداره حقوقی برای محاکم لازم‌الاجرا نیست ولی این نظرات می‌تواند بسیار مفید باشد و اگر می‌خواهیم به قضات و دستگاه قضایی خدمت کنیم باید از بهترین قضات در اداره حقوقی استفاده کنیم تا آرای متقنی داشته باشیم؛ زیرا این آرا علاوه بر محاکم در دانشگاه‌ها نیز مورد استفاده، نقد و بررسی قرار می‌گیرد.

خداییان اظهار کرد: ما باید در تدوین قوانین از معیارها و استانداردهای بین‌الملی استفاده کنیم، اما طبیعی است که این قوانین باید منطبق با فرهنگ، دین و مذهب ما بومی‌سازی شوند.

وی با اشاره به تذکرات محسنی اژه‌ای نسبت به مواردی که باید مورد توجه معاونت حقوقی قرار گیرد، گفت که این تذکرات حتما در دستور کار ما قرار خواهد گرفت.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز