خبرگزاری کار ایران

محمد مجتهد شبستری در مراسم برزگداشت آیت الله طالقانی:

باید به فکر نجات اسلام از خرافه و فتاوای ضد انسانی بود

asdasd
کد خبر : ۲۰۳۸۱۷

کسانی که قدرت دارند باید به فکر نجات اسلام از خرافه‌ها وفتواهای ضد انسانی باشند.

فیلسوف و پژوهشگر مسائل دینی با بیان اینکه افتخار به گذشته و آثار آن دوره دردی را از این بحران حل نمی‌کند گفت: کسانی که قدرت دارند باید به فکر نجات اسلام از خرافه‌ها وفتواهای ضد انسانی باشند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد مجتهد شبستری عصر روز گذشته در مراسم برزگداشت آیت‌الله طالقانی که درکانون توحید برگزار شد بیان داشت: خوشحالم که امروز بعد از هفت، ‌هشت سال انسداد سیاسی و انحطاط فرهنگی که در دولت گذشته گرفتار آن بوده‌ایم، توانسته‌ایم دور هم جمع شویم و یاد بزرگی همچون طالقانی را گرامی بداریم.

وی ادامه داد: در پنجاه یا شصت سال گذشته درجهان اسلام تفسیر‌های گوناگون ارائه شده است که می‌توان آن را در همه کشورهای بنام اسلامی از اخوان المسلمین درمصر گرفته تا در ترکیه، ایران، تونس و…مشاهده کنیم.

شبستری اضافه کرد: بنابراین تنها مرحوم طالقانی نبود که در دوره خودش به دنبال تفسیر جدیدی متناسب با دنیای خود از اسلام را جستجو می‌کرد.

این پژوهشگر دینی اظهار کرد: امروز ما در مرحله‌ای قرار داریم که از این تفسیر‌ها بهره‌ها برده‌ایم ولی باید به دنبال یک بازنگری انتقادی در همه آن‌ها باشیم و باید به این موضوع توجه کنیم و بخواهیم بدانیم که از این تفسیر‌ها چه نتیجه‌ای بیرون آمده وآثار آن‌ها چه بوده است.

وی با ابیان اینکه اسلام در بحران است تصریح کرد: برخی از علمای اسلام نتوانسته‌اند اسلام را به درستی ارائه و آن را از موضوعاتی که به آن چسبانده و خرافی هستند، رهایی بخشند و این یکی از نشانه‌های بحران اصلی دین اسلام است.

این پژوهشگر بیان کرد: ما امروز به جایگاهی رسیده‌ایم که باید سوال کنیم و دنبال چرایی این باشیم که این تفسیر‌ها در این نیم قرن به کجا رسیده و نتیجه آنچه بوده است که باید مورد توجه همه قرار گیرد.

شبستری با بیان اینکه ما در دنیای پیچیده‌ای زندگی می‌کنیم تصریح کرد: افتخار به گذشته و آثار آن دوره دردی را از این بحران حل نمی‌کند. بنابراین باید آنچه که در همه جهان اسلام گفته شد از جمله مرحوم طالقانی و دیگران گفته اند مورد بازنگری قرار گیرد و نباید تنها در این دوران به آن‌ها اکتفا کرد.

وی گفت: باید همه کسانی که به نوعی دارای اثر گذاری فرهنگی و سیاسی هستند در راستای این بازنگری همه جانبه و جدی قدم بردارند و گرنه جامعه مسلمانان زیر خروار‌ها پیچیدگی دوران امروز دفن خواهد شد.

شبستری گفت: در دنیای امروز با رساله پشت رساله مشکلی از زندگی ما حل نمی‌شود. ما باید بدانیم امروز در جامعه ما چه می‌گذرد. گاهی حرف‌هایی می‌شنویم که باید از آن‌ها تعجب کنیم.

وی در پایان با بیان اینکه کسانی که قدرت دارند باید به فکر نجات اسلام از خرافه‌ها وفتواهای ضد انسانی باشند گفت: ما نیاز به تفکر دینی داریم تا بتواند راه یک تفکر سیاسی عقلانی را باز کند تا نسل آینده بتواند در دین صحیح فکر کند و در سیاست صحیح عمل کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز