خبرگزاری کار ایران

حسین کاشفی در گفت وگو با ایلنا:

رقیب پنداشتن احزاب از سوی دولت به جامعه ضرر می‌رساند

asdasd
کد خبر : ۲۰۳۸۸۹

آنچه در انتخابات شورای شهر تهران رخ داد به دلیل عدم انسجام اصلاح‌طلبان نیست بلکه به این دلیل است که تعداد غیراصلاح‌‌طلبان موجود در شورای شهر از تعداد اصلاح‌طلبان بیشتر است / در سخنرانی‌های آقای روحانی بعضا مشاهده می‌کنیم که رئیس جمهور صحبت‌هایی می‌کند که نشان از عدم رضایتمندی ایشان از اقدامات در بخش سیاست داخلی است.

حسین کاشفی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در خصوص ارزیابی‌اش از وضعیت کنونی اصلاحات گفت: اگر انتخابات را معیار قرار دهیم که طی آن، مردم نظر و گرایش‌شان را بیان می‌کنند؛ مشاهده می‌کنیم که مردم به اصلاحات گرایش نشان داده و به اصلاح‌طلبی رای دادند.

وی با اشاره به سابقه اصلاح‌طلبی در تاریخ معاصر کشور و نهضت اصلاح‌طلبی در تاریخ عاشورا اظهار داشت: مردم گرایش و گفتمانی را می‌خواهند که اخلاق، قانون، خردگرایی، دوستی و تعامل را در جامعه به وجود آورد و از فساد و رانت جلوگیری کند و در صورتی که در یک گرایش و گفتمان این مسائل وجود داشته باشد، مردم از آن استقبال و حمایت می‌کنند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با یادآوری اقدامات دولت در بیش از یکسال گذشته تصریح کرد: دولت یازدهم طی مدتی که امور اجرایی کشور را برعهده گرفته است اقدامات خوب و مثبتی در عرصه سیاست خارجی کرده و برای خروج از رکود و کاهش تورم تلاش داشته و در حوزه مسائل درمانی گام خوبی برداشته است ولی جا دارد تا در مسائل سیاست داخلی نیز گام‌های خوبی بردارد.

کاشفی ادامه داد: در سخنرانی‌های آقای روحانی بعضا مشاهده می‌کنیم که رئیس جمهور صحبت‌هایی می‌کند که نشان از عدم رضایتمندی ایشان از اقدامات در بخش سیاست داخلی است. هم‌طراز اقدامات و فعالیت‌های صورت گرفته در سایر بخش‌های دولت، در حوزه سیاست داخلی اقداماتی صورت نگرفته که این شامل احزاب، نهادهای مدنی و اصناف است.

دبیرکل خانه احزاب ایران با بیان اینکه انتظار جامعه مدنی و نهادهای مدنی این است که در حوزه سیاست داخلی اقدامات گسترده‌تری صورت گیرد، خاطرنشان کرد: ‌ وقتی از جامعه توسعه یافته سخن می‌گوئیم که این جامعه قانون‌گرا، آگاه و منتقد باشد و مردم مشارکت داشته باشند، نیازمند است که مردم این نقش‌ها را از طریق نهادهای مدنی و احزاب بتوانند ایفای نقش کنند.

وی با تاکید بر اینکه دولت باید به توسعه احزاب و جامعه مدنی کمک کرد، یادآور شد: توسعه احزاب و نهادهای مدنی یعنی توسعه جامعه و وقتی دولت احزاب را رقیب خود پندارد و مانع از توسعه آنان شود - همانند آنچه در دولت سابق رخ داد -؛ به جامعه ضرر رسانیده‌ایم.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه انتظار بود تا دولت با سرعت بیشتری به احیا و رشد و قوام نهادهای مدنی و احزاب اقدام کند، تاکید کرد: در این حوزه، حرف‌هایی زده شده است ولی این حرف‌ها باید برون‌دادی می‌داشت و انتظار این است که دولت تدبیر و امید در سال دوم خویش توجه ویژه‌ای به این مسائل داشته باشد تا با اقدام در این حوزه، هم موجب نشاط، شادابی و پویایی در جامعه شود و از سوی دیگر، با جامه عمل پوشاندن به این مسائل، به وعده‌ها و شعارهای خود پاسخی داده باشد و موجب انسجام و اعتماد بیشتر رای‌دهندگانش شود.

کاشفی در خصوص ارزیابی‌اش از انسجام درونی اصلاح‌طلبان عنوان کرد: اصلاح‌طلبان در پروسه انتخابات سال ۹۲ و پس از پیروزی در انتخابات نشان دادند که نگاه مبتنی بر منافع ملی و مصالح کشور بر نگاه سهم‌خواهانه و منفعت‌های حزبی و جناحی غلبه دارد که نمونه این موارد را می‌توان در اقدام آقای عارف دید. با وجود این مسائل فکر می‌کنم این نگاه و رویکرد موجب شده تا انسجام خوبی در میان اصلاح‌طلبان شکل بگیرد و با این نگاه نیز فعالیت کنند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به این سوال که برخی‌ها می‌گویند که شکست در انتخابات هیات رئیسه شورای شهر تهران نشان از بی‌برنامگی و عدم انسجام اصلاح‌طلبان است، نظر شما چیست؟ گفت: آنچه در انتخابات شورای شهر رخ داد به دلیل عدم انسجام اصلاح‌طلبان نیست بلکه به این دلیل است که تعداد غیراصلاح‌‌طلبان موجود در شورای شهر از تعداد اصلاح‌طلبان بیشتر است. البته اگر اصلاح‌طلبان برای چینش نیروها در لیست‌های انتخاباتی‌شان حساب‌شده‌تر عمل می‌کردند و کسانی که سابقه حزبی‌ را داشتند، مد نظر می‌گرفتند شاهد وضعیت بهتری بودیم ولی اینکه شکست در هیات رئیسه شورای شهر ناشی از عدم انسجام اصلاح‌طلبان بوده را قبول ندارم.

کاشفی در خصوص اینکه چه آسیب و چالشی ممکن است اصلاحات را مورد تهدید قرار دهد؟ اظهار داشت: اگر اصلاح‌طلبان بحثخودمحوری و بی‌توجهی به مسئله خردجمعی را مدنظر قرار ندهند، رویه شکنندگی و تفرق بجای وحدت رخ می‌دهد که در این صورت، توان اصلاحات از بین می‌رود.

وی با تاکید بر اینکه خودمحوری موجب تفرق می‌شود، تصریح کرد: تاکنون در سال‌های اخیر خودمحوری‌ای در میان اصلاح‌طلبان را شاهد نبوده‌ایم.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پایان تاکید کرد: باید تلاش این باشد که وحدت حول محور قانون و اخلاق در جامعه شکل بگیرد و ایجاد شود تا افراد تعامل و سازگاری داشته باشند. وحدت جامعه موجب هم‌افزایی توانمندی‌ها می‌شود که این هم‌افزایی، سبب قدرت و توانمندی جامعه می‌شود و جامعه توانمند موجب نشاط و پویایی و توسعه کشور می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز