خبرگزاری کار ایران

کواکبیان در مراسم شب هفتم رحلت آیت‌الله نصیری:

پاسداری از اخلاق مهمترین وظیفه حاکمان نظام جمهوری اسلامی ایران است

asdasd
کد خبر : ۲۰۵۹۵۳

معنویت و اخلاق مهمترین وجه تمایز نظام مردم‌سالاری دینی بر سایر نظام‌های سیاسی است. لذا اگر ما می‌خواهیم برای ملت‌های دیگر الگو باشیم صرفا با پیشرفت‌های مادی نمی‌توانیم بلکه باید همه کارگزاران و دست‌اندرکاران جمهوری اسلامی، حفظ فضایل اخلاقی را مهمترین وظیفه خود بدانند.

دبیرکل حزب مردم‌سالاری با بیان اینکه پاسداری از اخلاق مهمترین وظیفه در جمهوری اسلامی است، گفت: معنویت و اخلاق مهمترین وجه تمایز نظام مردم‌سالاری دینی بر سایر نظام‌های سیاسی است.

به گزارش ایلنا، مصطفی کواکبیان در آئین شب هفتم رحلت آیت‌الله نصیری که با حضور نماینده ولی فقیه در استان، جمعی از علما و روحانیون، مسوولان اجرایی استان و شهرستان و اقشار مختلف مردم برگزار شد با اشاره به معنویت و اخلاق به عنوان مهمترین وجه تمایز نظام مردم‌سالاری دینی بر سایر نظام‌های سیاسی، «اخلاق‌مداری»، «دین‌محوری «، مردم‌داری»، «ایثارگری»، و «اعتدال‌گرایی» را از ویژگی‌های مهم آیت‌الله نصیری برشمرد.

نماینده مردم سمنان در مجلس هشتم با اشاره به آیه ۱۸ سوره مبارکه حشر گفت: بدون شک فلسفه اصلی بعثت پیامبر اکرم(ص) و سیره عملی امامان معصوم علیهم‌السلام اتمام مکارم اخلاق و پاسداشت فضایل اخلاقی بوده است کما اینکه امام‌خمینی(ره) انقلاب اسلامی را بر پایه ارزش‌های اخلاقی شکل داد.

دبیر کل حزب مردم‌سالاری با اشاره به مقدمه و برخی اصول قانون اساسی گفت: پاسداری از اخلاق مهمترین وظیفه حاکمان نظام جمهوری اسلامی ایران است. کما این که معنویت و اخلاق مهمترین وجه تمایز نظام مردم‌سالاری دینی بر سایر نظام‌های سیاسی است. لذا اگر ما می‌خواهیم برای ملت‌های دیگر الگو باشیم صرفا با پیشرفت‌های مادی نمی‌توانیم بلکه باید همه کارگزاران و دست‌اندرکاران جمهوری اسلامی، حفظ فضایل اخلاقی را مهمترین وظیفه خود بدانند.

کواکبیان با اشاره به آشنایی خود با آیت‌الله نصیری از دوران طفولیت و نوجوانی گفت: ایشان همسایه ما در محله جهادیه بود و بنده در طول آشنایی فقط خوش خلقی، خوش‌رویی، خوش‌زبانی، بشاشیت و ابتدا به سلام بودن و رعایت همه معیارهای اخلاقی و زی‌طلبگی را از ایشان سراغ دارم و لذا اخلاق‌مداری را باید اولین و مهمترین ویژگی‌ آیت‌الله نصیری بدانیم و حقیقتا ایشان به عنوان یک روحانی وارسته همواره سمبل اخلاق اسلامی جوانان و مردم سمنان بود.

این عضو هیات علمی دانشگاه با اشاره به سختی‌های دوران تحصیل آیت‌الله نصیری از دامغان تا مشهد و از مشهد تا قم، آیت‌الله شاهچراغی و آیت‌الله واعظ طبسی را از هم مباحثه‌‌‌ای‌های ایشان دانست و گفت: «دین‌محوری» را باید از دیگر ویژگی‌های آن عالم ربانی بدانیم ایشان همواره دغدغه دین داشت. تاسیس حوزه علمیه، امامت جماعت، تبلیغ در مجالس مختلف، تدریس و تربیت صدها طلبه و روحانی و… از جمله شاخصه‌های زندگی علمی و حوزوی آن عزیز از دست رفته بود. آقای دکتر روحانی رئیس‌جمهور محترم که در مجلس ختم تهران شرکت نمود و پیام تسلیت داد از جمله کسانی بود که در پای درس آیت‌الله نصیری تلمذ کرده است کما این که بهر‌ه‌مندی از بزرگانی همچون امام‌خمینی(ره) و آیت‌الله بروجردی، درد دین داشتن و حرکت در مسیر صراط مستقیم دین را برای ایشان یک مساله اصلی جلوه می‌داد.

مدیر مسوول روزنامه مردم‌سالاری، «مردم‌داری» را سومین ویژگی‌آیت‌الله نصیری دانست و گفت؛ منزل آن مرحوم همواره پناهگاه افراد محروم بود - بنده خبر دارم که ایشان ازمنابع مختلف مبالغی تهیه می‌کرد تا بین مردم مستضعف توزیع کند. هیچگاه درب خانه ایشان به روی مردم بسته نبود. اساسا ایشان منبر و امام جماعتی را برای این که در میان مردم باشد هرگز رها نکرد. ایشان از پذیرش مقام و پست دولتی و حکومتی پرهیز می‌کرد تا بتواند بی‌واسطه در خدمت مردم باشد. هر گاه شما می‌خواستید با ایشان تماس تلفنی داشته باشید خودش گوشی را برمی‌داشت و پاسخگوی یکایک مردم بود. حتی بسیاری از طلاب غیرایرانی و افغانی نیز با ایشان مراوده داشتند و از کمک‌‌های مادی و معنوی برخوردار می‌شدند. کواکبیان با تشکر از قدرشناسی مردم سمنان در مراسم تشییع جنازه آیت‌الله نصیری گفت: خودم در تشییع جنازه ده‌ها نفر از طلاب و روحانیون را دیدم که با اشک و اندوه با پیکر مطهر آن روحانی والامقام وداع می‌کردند. عظمت این تشییع جنازه در یکشنبه ۲۳ شهریور ماه همواره در خاطر مردم باقی خواهد ماند و این‌ها همه از ویژگی «مردمی بودن» و روحیه «مردم‌داری» ایشان حکایت می‌کرد.

نماینده سابق مردم سمنان در مجلس با اشاره به سابقه دوستی خود با شهید محمدصادق نصیری در دوران انقلاب و فعالیت در حزب جمهوری اسلامی خانواده آیت‌الله نصیری را برخوردار از چندین شهید گرانقدر دانست و شهید مداح، شهید سید مهدی اکرمی، شهید قزوه‌ای، شهید جلال دهرویه، شهید محمد کاظم نصیری از جمله شهدای وابسته به این خاندان برشمرد و با تکیه بر ویژگی «ایثارگری» آیت‌الله نصیری گفت؛ افتخار ابوالشهید بودن در بین روحانیون پیشکسوت سمنان از جمله افتخارات آقای نصیری بود. البته همانگونه که خداوند سبحان تاکید می‌فرمایند همه انسانها باید محاسبه کنند که برای فردای قیامت چه چیزی را تقدیم می‌کنند. باید بگویم خوشبختانه آیت الله نصیری «باقیات الصالحات» فراوانی داشت و با دست پر و اندوخته‌های معنوی زیاد به دیدار خداوند شتافت، همین شهیدان، همین شاگردان و طلاب و فضلا، همین حوزه علمیه همه جزو با قیات الصالحات ایشان بود. در روایات داریم علاوه بر مال و فرزند صالح موضوع «علم» که همواره جامعه از آن منتفع شود جزو باقیات الصالحات افرادست که خوشبختانه ایشان در این زمینه سرآمد بود.

این استاد علوم سیاسی «اعتدال گرایی» را مهمترین ویژگی آیت‌الله نصیری دانست و گفت: هرچند واژه «اعتدال» از انتخابات یازدهم ریاست جمهوری در ادبیات سیاسی ما بیشتر مطرح شده است اما آیت الله نصیری از همان ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی با همین شیوه حرکت می‌کرد و همواره ما را به اعتدالگرایی تشویق می‌کرد.

کواکبیان با اشاره به خاطره‌ای از دوران مبارزات ضد رژیم ستم شاهی گفت: در همین چهار راه مازندران سمنان وقتی ایشان متوجه شدند که ماموران شهربانی قصد تیراندازی و حمله به تظاهر کنندگان را دارند بلافاصله عمامه خویش را بلند کردند و ما جوانان را به آن قسم دادند که دیگر تظاهرات را متوقف کنیم. البته ما هم در آن دوران نوجوانی باید اعتراف کنم که تندروی می‌کردیم. اما منش و روش «اعتدال» در سراسر زندگی ایشان فراموش نشد. ایشان علی‌رغم اینکه در مواقع انتخابات ریاست جمهوری و یا مجلس شورای اسلامی مواضع شجاعانه‌ای را اتخاذ می‌کرد که با موضع‌گیری دیگران فرق می‌کرد؛ اما هیچگاه از خط امام راحل(ره) و مقام معظم رهبری فاصله نگرفت و هیچگاه موضع‌گیری‌هایش کوچکترین زاویه‌ای از امام و رهبری نداشت.

کواکبیان در پایان سخنان خویش با اشاره به منزلت و جایگاه علمی و مبارزاتی آقایان نصیری و عالمی گفت: بنده از مسوولان اجرایی سمنان به ویژه شورای شهر سمنان می‌خواهم که حتما به نام این عزیزان که دین‌داری را به مردم آموختند خیابانی را جداگانه نامگذاری کنند و انشاءالله از این نکته غفلت نورزند.

وی همچنین با تسلیت مجدد به خانواده عزادار آیت‌الله نصیری گفت: از فرزندان و آقای حجت‌الاسلام مداح می‌خواهم که زیر نظر جناب حجت‌الاسلام والمسلمین اکرمی حتما بنیادی را به نام آیت الله نصیری تاسیس کنند و آثار قلمی، نوشتاری و گفتاری آن عالم وارسته را جمع‌آوری و منتشر سازند و مخصوصا سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های ایشان و دیگران و پیام‌های تسلیت آیات و مراجع تقلید و مقام معظم رهبری و مطالب مربوط به مراسم نکوداشت ایشان که در چند سال قبل برگزار شد و آرشیو آنها در روزنامه پیام استان سمنان موجود است برای درس آموزی نسل‌های آینده و ماندگاری یاد و خاطره این روحانی محبوب و افتخار استان سمنان را جاودانه سازند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز