خبرگزاری کار ایران

سعید زیباکلام:

حق غنی سازی ایران در توافق ژنو به رسمیت شناخته نشده است

asdasd
کد خبر : ۲۰۶۹۸۱

در ابتدای این دولت وعده فروپاشیدن تحریم‌ها داده شد که این مساله با بهبود معیشت مردم گره می‌خورد این آغاز بسیار کجی بود و این شالوده کج بنای کجی را هم به دنبال خواهد داشت و ما باید منتظر کرنش‌ها، کوتاه آمدن‌ها، زیاده‌خواهی‌های آمریکا و توجیه آن‌ها از سوی دیپلمات‌ها و وزارت خارجه‌مان باشیم.

یک فعال سیاسی اصول‌گرا مدعی شد که حق غنی‌سازی ایران در توافق ژنو به رسمیت شناخته نشده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سعید زیباکلام در کنفرانس خبری «راه و چاه» که توسط کمیته صیانت از منافع ایران در حال برگزاری است با طرح این سوال که سیاست خارجی دولت تدبیر و امید به کجا می‌رود؟ گفت: اگر به این سوال پاسخ داده شود دیگر انتظارات واهی که برخی از دولت دارند از بین می‌رود و دیگر انتظار تامین حقوق ایرانیان از سوی دولت را ندارند.

وی ادامه داد: در ابتدای این دولت وعده فروپاشیدن تحریم‌ها داده شد که این مساله با بهبود معیشت مردم گره می‌خورد این آغاز بسیار کجی بود و این شالوده کج بنای کجی را هم به دنبال خواهد داشت و ما باید منتظر کرنش‌ها، کوتاه آمدن‌ها، زیاده‌خواهی‌های آمریکا و توجیه آن‌ها از سوی دیپلمات‌ها و وزارت خارجه‌مان باشیم.

این استاد دانشگاه تهران با اشاره به توافق ژنو اظهار داشت: پس از انعقاد این توافق یک پایکوبی صورت گرفت و گفته شد که نظام تحریم‌ها ترک برداشت و از بین رفت و حق غنی سازی ما نیز احراز شد در حالی که با یک بررسی ابتدایی ولی با دقت مشاهده می‌کنیم که نه تنها هیچ کدام از تحریم‌ها فرو نریخته است و قرار است تحریم‌های مرتبط با مساله هسته‌ای رخ ندهد.

زیباکلام افزود: اما پس از ۷،۸ روز دیدیم که تحریم‌های جدیدی صورت گرفت و این تحریم‌ها همچنان در حال اضافه شدن است.

این فعال سیاسی اصول‌گرا تاکید کرد: نه تنها ساختمان تحریم فرونپاشیده بلکه حق هسته‌ای ما نیز به رسمیت شناخته نشده است.

وی اضافه کرد: علیرغم تمام صحبت‌هایی که در چند روز گذشته از تریبون های رسمی دولت بیان شد که حق غنی سازی به رسمیت شناخته شده و ما حقوق ملت ایران را با منطق و استدلال به کرسی نشانده‌ایم امروز مشاهده می‌کنیم که امریکایی‌ها سفت و محکم مطرح می‌کنند که برنامه غنی‌سازی اساسا پذیرفته نیست و حتی آنها زیر ۵ درصد را هم زیر سوال برده و آن را مورد مذاکره می‌دانند.

این فعال اصول‌گرا بیان کرد: امروز فراتر از توافق‌نامه ژنو صحبت‌هایی می‌شنویم که بیان می‌شود اساسا برنامه غنی سازی جمهوری اسلامی ایران مورد قبول نیست مگر اینکه نمایشی باشد یا تحقیقاتی باشد که در این حالت تمام برنامة‌های ایران در اختیار امریکا قرار خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه در اینجا سوالی به ذهن می‌رسد که بنابراین این مذاکرات به کجا خواهد رسید؟ گفت: این مذاکرات حتما به جایی خواهد رسید اما آنجا جایی است که منافع ایران و جمهوری اسلامی ایران و نظام اسلامی رعایت نشده است.

وی گفت: حتما توافق‌نامه ای حاصل خواهد شد که این توافق‌نامه نانوشته‌هایی خواهد داشت که آن نانوشته‌ها تعیین کننده هستند.

وی در پایان به موضوع داعش و ائتلاف اشاره کرد و گفت: ما باید هوشیار باشیم که در این مساله و این موضوعاتی که مطرح می‌شود مبنی بر اینکه " باید با امریکا در مورد داعش همکاری کنیم و رابطه در حال بهبود است " بدانیم که باید نگران برنامه هسته‌ای باشیم که با توافق‌نامه‌ای به زودی به حداقل خواهد رسید و به مرور زمان از بین خواهد رفت.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز