خبرگزاری کار ایران

ظریفیان در گفت‌وگو با ایلنا:

نباید درگیر مسائل حاشیه‌ای شد / به دلیل تندوری‌های دولت گذشته دست افراطیون امروز خالی است

asdasd
کد خبر : ۲۰۹۱۲۰

اصلاح‌طلبی یکی از ریشه‌دارترین جریانات کشور است / دامنه اصلاح‌طلبی نسبت به گذشته گسترده‌تر شده است / اصلاح‌طلبان، تلاش خود را در راستای کارامدی حداکثری قرار داده‌اند / باید از شرایط فعلی و وفاق نانوشته‌ای که دامنه وسیعی از مردم، روشنفکران و دلسوزان انقلاب اسلامی و کشور را دربرگرفته استفاده کرد و در پی تقویت آن بود.

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه امروز اصلاح‌طلبی از پختگی بیشتری برخودار است، تاکید کرد: باید به اصلاح‌طلبی جامعه‌نگر و همه‌جانبه‌محور متوجه بود و می‌توان گفت امروز اصلاح‌طلبان با این نگاه و استفاده از تجارب سال‌های قبلی در کنار هم قرار گرفته‌اند.

اصلاح‌طلبی یکی از ریشه‌دارترین جریانات کشور است

غلامرضا ظریفیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در خصوص وضعیت امروز اصلاح‌طلبان گفت: اصلاح‌طلبی هم در عرصه‌های نظری و تاریخی و هم عرصه عملی به دلیل تلاش‌ها و حضورهایی که در تحقق آرمان‌های اصلاح‌طلبانه پس از انقلاب اسلامی و بالاخص گام بلندی که در دوم خرداد ۷۶ برداشته است، یکی از ریشه‌دارترین جریانات کشور است.

وی با بیان اینکه اصلاحات از پشتوانه و محتوای نظری خوبی برخودار است، اظهار داشت: اصلاحات همواره از بازیگران خوبی در عرصه اجرا و عمل در طول تاریخ برخوردار بوده و هم‌اینک نیز این بازیگران در عرصه‌ها و حیات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی و…جامعه نقش‌آفرین و جریان‌ساز بوده‌ و هستند.

معاون وزارت علوم در دولت اصلاحات با اشاره به فراز و فرودهای اصلاح‌طلبی تصریح کرد: گاهی اصلاح‌طلبان به خاطر برخی مسائل و همچنین عدم‌توجه به فرازهایش، فرودهای را تجربه کرده که نمونه روشن آن را می‌توان در انتخابات سال ۸۴ مشاهده کرد.

ظریفیان ادامه داد: در دوره جدید(دوره اعتدال)، اصلاح‌طلبی با استفاده از تجارب سال‌های قبل و بالاخص تجارب هشت سال گذشته، دوره تکاملی خویش را طی کرده و باید این مسیر را با تانی و تامل بیشتر و استفاده از خرد جمعی بپیماید.

دامنه اصلاح‌طلبی امروز نسبت به گذشته گسترده‌تر شده است

عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها با بیان اینکه دامنه اصلاح‌طلبی امروز نسبت به گذشته گسترده‌تر شده است، یادآور شد: دامنه اصلاح‌طلبی امروز فقط مختص به یک جریان سیاسی نیست بلکه می‌بینیم لایه اصلاح‌طلبی در میان مردم و افکار عمومی بیش از پیش پررنگ‌تر می‌شود و مردم روزبه‌روز به اصلاحات و آرمان‌های اصلاح‌طلبی علاقه‌مند و متمایل می‌شوند و از طرف دیگر، کسانی که در سال‌های پیش آنها در جریان میانه‌رو می‌دانستیم اینک نیز امروز در پی تحقق آرمان اصلاح‌طلبی هستند.

وی با تاکید بر اینکه امروز اصلاح‌طلبی از پختگی بیشتری برخودار است، خاطرنشان کرد: امروز امید بیشتری در جامعه وجود دارد چراکه مردم به اندیشه اصلاح‌طلبی جواب می‌دهند و به تحقق آن نیز امیدوارترند و از سوی دیگر، تجربیات سال‌های اخیر در سطح ملی و بین‌المللی موجب شده تا اصلاح‌طلبان در حفظ دستاوردهای انقلاب اسلامی و مبانی و مطالبات مردم بیشتر توجه کنند و در پی پر کردن گسست‌های گذشته و عدم‌تکرار اشتباهات باشند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: امروز باید از شرایط فعلی و وفاق نانوشته‌ای که دامنه وسیعی از مردم، روشنفکران و دامنه‌ وسیعی از دلسوزان انقلاب اسلامی و کشور را دربرگرفته استفاده کرد و در پی تقویت آن بود.

ظریفیان درباره انسجام درونی میان اصلاح‌طلبان نیز بیان کرد: تجربه هشت سال گذشته، در کنار آثار مخربی که داشت، آثار مثبتی را هم فراروی جامعه و اصلاح‌طلبان قرار داد. یکی از آن آثار، این بود که به دلیل تندروی‌ها و افراط‌گری‌های دولت قبل، جامعه از افراطی‌گری و تندروی‌های که در سطح منطقه مشاهده می‌شود مصونیت یافت و ظرفیت‌های افراطی‌گری خالی شد و امروز دست تندروها خالی است.

ضرورت پیگیری ظرفیت اصلاح‌طلبی در ابعاد فرهنگی، هنری، اجتماعی و…

معاون وزارت علوم در دولت اصلاحات با بیان اینکه اصلاح‌طلبان متوجه شده‌اند که عدم‌شناخت کافی از فرصت‌های زمانه و نگاه صرفا سیاسی به اصلاحات از جمله دلایل ناکامی هشت سال گذشته بوده است، به ضرورت پیگیری ظرفیت اصلاح‌طلبی در ابعاد فرهنگی، هنری، اجتماعی و… اشاره کرد و ابراز داشت: ‌ باید به اصلاح‌طلبی جامعه‌نگر و همه‌جانبه‌محور متوجه بود و می‌توان گفت امروز اصلاح‌طلبان با این نگاه و استفاده از تجارب سال‌های قبلی در کنار هم قرار گرفته‌اند.

امروز اصلاح‌طلبان، تلاش خود را در جهت کارامدی حداکثری قرار داده‌اند

وی در خصوص دغدغه‌های امروز اصلاح‌طلبان تاکید کرد: مهمترین بحثامروز اصلاح‌طلبان این است که امروز جامعه نیازهای متعدد و متنوعی دارد. امروز نسل سوم و چهارم انقلاب اسلامی وارد عرصه زندگی اجتماعی شده‌اند که این جامعه را متنوع کرده و از سوی دیگر، مردم در معرض امواج جهانی شدن قرار دارند و بنابراین امروز اصلاح‌طلبان، تلاش خود را در جهت کارامدی حداکثری قرار داده‌اند.

عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها اضافه کرد: کشور و جامعه ما در طول تاریخ، کشور و جامعه پیشرو و پیشتاز در عرصه‌های مختلف بوده و از ظرفیت‌های غنی در عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی و… برخوردار است و زیبنده ایران و انقلاب اسلامی نیست که کشورمان در رتبه‌بندی‌های جهانی در موقعیت مناسبی قرار نگیرد.

غفلت، مهمترین آسیب و چالش پیش‌روی اصلاح‌طلبان

ظریفیان غفلت را مهمترین آسیب و چالش پیش‌روی اصلاح‌طلبان دانست و عنوان کرد: اگر دچار غفلت شویم و فرصت‌ را غنیمت نشماریم و مشغول و درگیر مسائل حاشیه‌ای و فعالیت اجرایی سنگین روزمره شویم، موجب می‌شود تا متوجه توجه ویژه جامعه به پیام‌های اصلاح‌طلبی نشویم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز