خبرگزاری کار ایران

فیاض زاهد در گفت و گو با ایلنا:

اقلیت با سکوتشان به رای مردم احترام بگذارند

asdasd
کد خبر : ۲۱۳۶۹۹

زاهد در همه جای دنیا احزاب با چهرها و برنامه‌های مشخص وارد انتخابات می‌شوند. در این حالت جریانی که رای اکثریت را داشته باشند هیچ گاه در تشکیل کابینه اکثریت را به گروه رقیب نمی‌دهند چون اصولا این کار اخلاقی نیست.

یک استاد دانشگاه تاکید کرد: اگر در یک دوره ای مردم تشخیص دادند به یک جریان سیاسی رای بدهند اقلیت باید با این رای احترام بگذارد، و اگر زمینه های توفیق آن جریان سیاسی را فراهم نمی کند حداقل سکوت کند.

فیاض زاهد در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره صحبت‌های اخیر رئیس جمهور درباه رعایت قواعد بازی از طرف همه جنا‌ح‌ها گفت: این قواعدبازی را در سه محور می‌توان جمع بندی کرد که به نظر من مهمترین‌ آن این است که همه جناح‌ها باید منافع ملی را خط قرمز خود بدانند و اگر اختلافی دارند در این امر موضع واحدی را اتخاذ کنند.

وی ادامه داد: باید از کشورهای پیشرفته یاد بگیرم که اگر اختلاف‌نظری بین جناح‌ها وجود دارد در مورد منافع ملی صدای واحدی دارند.

زاهد گفت: محور دوم قواعد بازی این است که همه جناح‌های سیاسی باید یاد بگیرند به رای اکثریت احترام بگذارند، این به معنای آن است که اگر در یک دوره‌ای مردم تشخیص دادند به یک جریان سیاسی رای بدهند اقلیت باید به این رای احترام بگذارد، و اگر زمینه‌های توفیق آن جریان سیاسی را فراهم نمی‌کند حداقل سکوت کند.

وی افزود: اگر جریان سیاسی اقلیت بخواهد با سنگ اندازی، ایجاد مزاحمت کند نشان می‌دهد به رای ملت احترام نمی‌گذارد.

این روزنامه نگار بیان کرد: نکته سومی که می توان آن را جرء محورهای اساسی قواعد بازی سیاسی دانست، این است که ما باید به همان نکته کلیدی امام برگردیم که هیچ معیاری بالاتر از پذیرش مردم نیست.

زاهد در پاسخ به این سوال که چطور باید از حرکت جامعه به سمت آرایش خشم جلوگیری کرد، گفت: ما به شکل بنیادی طی ۳۵ سال گذشته نسبت به برخی موراد غافل بوده‌ایم و در آن عرصه‌ها دچار ناکارآمدی هستیم، که یکی از مهمترین این موراد آن است که ما فاقد فضای گفت‌وگو هستیم.

وی افزود: ما یاد نگرفته‌ایم که برخلاف اختلاف نظر به سخن یکدیگر گوش کنیم، متاسفانه مشاهده می‌کنیم که در یک تصادف چطور مردم با یکدیگر درگیر می‌شوند.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: در حوزه فرهنگی تصویر خشن و برهنه از آموزهای دینی خودمان منعکس کرده‌ایم. ما حتی در مراسم‌های شادی نیز روش شادی را بلد نیستیم.

زاهد با تاکید بر اینکه اساسا جامعه ایران یک جامعه افسرده و غمگین است، تصریح کرد: ما نیازمند کارهایی برای تلطیف فضا هستیم که همه باید دست به دست هم داده و شادی بیشتری در جامعه ایجاد کنیم. باید سعی کنیم سطح تنش در جامعه را کاهش دهیم.

وی درباره صبحت‌های رییس جمهور که در آن به همکاری و تعامل همه جناح‌ها تاکید داشت، خاطرنشان کرد: اگر منظور آقای روحانی این است که کابینه ایشان برآیند معدل اجتماعی است و همه جریان‌ها متناسب با وزن خود سهمی دارد، حرفی منطقی است، اما نباید گروه اقلیت فکر کند که می تواند با سهمی که دارد، کارشکنی کند.

این روزنامه نگار گفت: اما اگر منظور آقای روحانی این است که دولت وی رنگ و بوی سیاسی ندارد و یک دولت اخلاق کل است درست نیست چون اقای روحانی نماینده یک جریان سیاسی است که شعار آن اداره کشور با اصول خاص و روش خاص بود.

زاهد افزود: بنابراین برای دست یابی به آن اصول که مردم به آن رای داده‌اند نیازمند مردانی هستم که آن اصول را قبول داشته باشند که در این موضع مطرح کردن هماهنگی و تعامل تام می‌تواند خطر افرین باشد.

زاهد بابیان اینکه در همه جای دنیا احزاب با چهرها و برنامه‌های مشخص وارد انتخابات می‌شوند، تصریح کرد: در این حالت جریانی که رای اکثریت را داشته باشند هیچ گاه در تشکیل کابینه اکثریت را به گروه رقیب نمی‌دهند چون اصولا این کار اخلاقی نیست.

این استاد دانشگاه بابیان اینکه من برای آقای روحانی خطری را می‌بینیم، گفت: اینکه کسی مطرح کند کابینه غیرسیاسی دارم و با رایزنی و لابی‌گری مشکلات را حل می کنم کار درستی نیست.

وی در پایان گفت: کار با همه جناح‌ها موضوع مبارکی است و اینکه همه جناح‌ها متناسب با وزن خود در صحنه اجرایی حضور داشته باشند کارصحیحی است اما این نباید به معنای بی‌خاصیتی باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز