خبرگزاری کار ایران

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه در جمع نمایندگان کشورهای درحال توسعه مقیم تهران:

با مکانیزم های گزارشگری سازمان ملل مشکلی نداریم

asdasd
کد خبر : ۲۲۱۸۷۲

با شخص گزارشگر مشکلی نداریم بلکه اصولا با مکانیزم های گزارشگری سازمان ملل مشکل نداریم، اما معتقدیم کشورهای غربی اجازه و فرصت بروز و ظهور به مکانیزم «یو. پی. آر» را ندادند و بر اساس روش ها و رویکردهای سیاسی خود گزارشگر ویژه برای ما تعیین کردند که ما علاوه براین به نحوه کار حرفه ای، متدلوژی و رفتار جانبدارانه اش علیه ایران در رسانه ها اعتراض داشته ایم.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه در جمع سفرا و نمایندگان کشورهای درحال توسعه مقیم تهران با تشریح و تبیین دلایل ایران برای نپذیرفتن گزارشگر ویژه افزود: با شخص گزارشگر مشکلی نداریم و اصولا با مکانیزم های گزارشگری سازمان ملل مشکل نداریم، اما معتقدیم کشورهای غربی اجازه و فرصت بروز و ظهور به مکانیزم «یو. پی. آر» را ندادند و بر اساس روش ها و رویکردهای سیاسی خود گزارشگر ویژه برای ما تعیین کردند که ما علاوه براین به نحوه کار حرفه ای، متدلوژی و رفتار جانبدارانه اش علیه ایران در رسانه ها اعتراض داشته ایم.

به گزارش ایلنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر قوه قضائیه، محمدجواد لاریجانی با اشاره به قطعنامه حقوق بشری ضد ایرانی که در آخر آبان ماه در کمیته سوم سازمان ملل علیه ایران مطرح می شود گفت: اگر شما به روشی که غربی ها علیه ایران در پیش گرفته اند نگاه کنید کاملا به جهت دار و سیاسی بودن آن پی می برید. یک بار گزارشگر گزارش می دهد آن هم براساس شنیده ها و گفته ها و مسائل احساسی، یک بار دیگر دبیرکل سازمان ملل علیه ما گزارش می دهد و به همین گزارش گزارشگر استناد می کند و باز یک جای دیگری همینطور این گزارش ها را که ماهیت همه آنها یکی است علیه ایران منتشر می کنند و مدام حجم آن را نیز زیادتر می کنند.

لاریجانی گفت: آخر ما چطور می توانیم گزارشگری را بپذیریم که تروریست هایی را که دستشان به خون ملت ما آلوده است و یا در خانه آنها بمب و تسلیحات پیدا شده است را مدافعان حقوق بشر می نامد. این موضوع مایه تاسف سازمان ملل باید باشد.

وی همچننی نسبت به تضعیف مکانیزم مثبت «یو. پی. آر» و شورای حقوق بشر سازمان ملل توسط برخی کشورهای غربی هشدار داد و افزود: کشورهای غربی درصدد تحریف مکانیزم «یو. پی. آر» هستند زیرا برای اولین بار مجبور شده اند در موقعیتی قرار بگیرند که سایر کشورهای جهان به راحتی رفتارهای ضد حقوق بشری آنها را نقد کنند و این موضوع به هیچوجه مطلوب آنان نیست.

وی با بیان اینکه آمریکا، انگلیس و برخی دیگر از متحدان غربی آنها همین نگاه را به شورای حقوق بشر سازمان ملل نیز دارند، گفت: آنها از تبدیل شدن کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل به شورای حقوق بشری نیز چندان راضی نبودند و حتی آمریکایی ها در ابتدا حاضر به عضویت در آن نبودند.

لاریجانی حضور یک هیأت عالیرتبه حقوق بشری از ایران در بیستمین نشست «یو. پی. آر» حقوق بشر سازمان ملل را نشانه اهتمام جدی ایران به این موضوع دانست و ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران از ابتدای تشکیل شورای حقوق بشر و ایجاد مکانیزم «یو. پی. آر» از آن استقبال و حمایت کرده است، اما غربی ها همچنان بدنبال اجرای روش های گزینشی و تبعیض آمیز خود با رویکردهای سیاسی علیه دیگر کشورها و از جمله ایران هستند.

دبیر ستاد حقوق بشر با تاکید بر اینکه بزرگترین تجربه تاریخی ملت ایران تشکیل یک نظام سیاسی مدنی بر پایه عقلانیت اسلامی بوده، گفت: از روز اول پیروزی انقلاب اسلامی که در کشور یک دموکراسی بر پایه عقلانیت اسلامی برپا شد کشورهای غربی به رهبری آمریکا و انگلیس به صورت گسترده و دائمی قصد ضربه زدن به آن و نادیده گرفتن این تجربه را داشته اند و از همه حربه ها از جمله تهاجم نظامی، ترور، اعمال بدترین تحریم های ضد بشری در طول تاریخ برای رسیدن به این هدف استفاده کرده اندو اکنون از حقوق بشر نیز در همین راستا علیه این تجربه گرانبهای ملت ایران به صورت ابزاری استفاده می کنند.

لاریجانی افزود: تاکید من بر ابتنای این تجربه دموکراتیک ایران بر عقلانیت اسلامی به این دلیل است که غربی ها نیز دارای تجربه دموکراسی هستند اما مبنای دموکراسی آنها بر پایه عقلانیت سکولار لیبرال است که پنج قرن از آن می گذرد حال آنکه از تجربه دموکراسی ما تنها ۳۵ سال می گذرد.

دبیر ستاد حقوق بشر با بیان اینکه این تجربه نو و تاریخ ساز کشور در حال پیشروی است و اکنون ایران را از کشوری حاشیه ای در خلیج فارس به یکی از پیشرفته ترین کشورهای منطقه از لحاظ علم و فناوری تبدیل کرده، گفت: امروز ایران در واقع بزرگترین و مهمترین دموکراسی منطقه است و همه نهادهای حکومتی آن با رأی مستقیم و غیر مستقیم مردم تعیین می شوند.

وی ادامه داد: تجربه دموکراسی ما در واقع احترام به تجربه سایر ملل را در خود دارد، ضمن اینکه این حق ما است که روش جدیدی را برای توسعه کشورمان و روش زندگی خود داشته باشیم. ما معتقدیم مختلف بودن و وجود تفاوت از موهبت های بزرگ الهی است و یکی از دستاوردهای بزرگ برای تجربه بشری محسوب می شود.

دبیر ستاد حقوق بشر سپس این سوال را مطرح کرد که چرا با وجود اینکه ما به تجربه غربی ها احترام می گذاریم آنها نه تنها به تجربه ما احترام نمی گذارند بلکه آن را مورد تهاجم قرار می دهند؟ آیا جرم ما این است که نمی خواهیم روش زندگی ما مثل مردم آمریکا، انگلیس و فرانسه باشد؟ ما معتقدیم در پس این تهاجامات حقوق بشری، مسئله جهانگشایی و سلطه طلبی غرب نهفته است.

لاریجانی با اشاره به آیه شریفه «ولقد کرمنا بنی آدم» در سوره اسراء گفت: کرامت انسانی ودیعه ای الهی است و حقوق بشر نیز موضوع خاص کشورهای آمریکا و انگلیس و غرب نیست. این کرامت صدقه هیچ کشوری نیست بلکه از طرف خدا به انسان اعطا شده اما این کرامت اکنون میدان کریه ترین صحنه سازی ها و تبلیغات سوءاستفاده های سیاسی قرار گرفته است. این مساله تاسف آمیزی است که کشورهایی با بدترین رکوردهای حقوق بشری مانند آمریکا و انگلیس با آن فضاحت ها در خصوص نقض حقوق شهروندی، زندان های ابوغریب و گوآنتانامو، بازجویی های غیرمتعارف مثل غرق مصنوعی، پرچمدار حقوق بشر در دنیا باشند.

دبیر ستاد حقوق بشر افزود: این کشورهای بد سابقه، در حالی از حقوق بشر دم می زنند که امروز شدیدترین تحریم های ضدبشری را علیه ملت ما اعمال کرده اند که همه آنها با استناد به اسناد حقوق بشری سازمان ملل غیرقانونی است. آنها حتی دامنه این تحریم های ضد انسانی را به کریه ترین شکل ممکن به دانشجویان ایرانی خارج از کشور که در رشته های غیر مرتبط با هسته ای تحصیل می کنند گسترش داده اند، حال آنکه حتی منع آنها از تحصیل در رشته های هسته ای نیز غیرقانونی است زیرا مگر می شود انسانها را از حق تحصیل و توسعه محروم کرد و بعد داعیه دار حقوق بشر بود.

به گفته لاریجانی، مکانیزم تعامل جمهوری اسلامی ایران با مکانیزم های حقوق بشری بر سه اصل ورود و مشارکت کامل در همه فرایندهای حقوق بشری، همکاری کاملا محتوایی و همکاری مبتنی برجهانشمولی چندفرهنگی استوار است.

دبیر ستاد حقوق بشر با تاکید براینکه نباید جهانشمولی حقوق بشر به این معنی باشد که فقط یک نوع شیوه زندگی به جهان تحمیل شود، افزود: این را جهانگشایی می دانیم نه جهانشمولی و معتقدیم همه کشورها در امر ارتقاء حقوق بشر باید در این فرایند شرکت داشته باشند.

وی گفت: همه ما باید در امر ارتقاء حقوق بشر مشارکت کنیم چرا که این موضوع مختص کشورهای غربی نیست.

لاریجانی خاطرنشان کرد: حقوق بشر و کرامت انسانی متعلق به همه انسانها است و به همین دلیل باید حقوق بشر چندفرهنگی باشد و در این راه همه کشورها باید در مسیر تولید محتوای جدید در اسناد مربوط به این موضوع مشارکت داشته باشند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز