خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در گفت‌وگو با ایلنا: / تکرار /

امکان جعل سند برای زمین‌خواری دیگر وجود ندارد

کد خبر : ۲۲۷۱۷۹

زمین‌خواری دو چهره بارز دارد؛ اول بحثتعدی به اراضی دولتی و دیگری در خصوص تغییر کاربری این اراضی است. در حال حاضر امکان صدور اسناد معارض و جعل سند در سیستم ثبت الکترونیک اسناد از بین رفته است

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: نظارت‌ها و کنترل‌های سیستمی اجازه نمی‌دهد اشتباهاتی که در سیستم دفتری و دستی ایجاد می‌شد، تکرار شود.

احمد تویسرکانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به پرونده‌های موجود در خصوص زمین‌خواری عنوان کرد: زمین‌خواری عمدتا دو چهره بارز دارد؛ اول بحثتعدی به اراضی دولتی و دیگری در خصوص تغییر کاربری این اراضی است ما در رابطه با تعدی به اراضی دولتی معتقدیم با توجه به اینکه قانون‌گذار برای هر بخش از اراضی دولتی متولی خاصی را قرار داده است.

وی افزود: بنابراین این دستگاه‌های متولی باید به شکل دقیقی اراضی تحت مدیریت خود را رصد و کنترل کنند و مالکیت دولت را در این بخش‌ها تثبیت کنند و برای سند دار کردن این اراضی اقدامات لازم را انجام دهند تا از بحثزمین‌خواری جلوگیری شود.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تاکید کرد: بحثحفظ کاربری‌های اراضی و جلوگیری از تبدیل اراضی کشاورزی به مسکونی نیز از دیگر موضوعات مهم برای ما است. چراکه معتقدیم استقلال ما در گروه اتکا به بخش کشاورزی است. در این بخش هم سازمان‌ها و نهادهایی متولی هستند از جمله سازمان امور اراضی، شهرداری‌ها و دهداری‌ها باید در این حوزه‌ها دقت و مراقبت لازم را داشته باشند.

تویسرکانی با بیان اینکه در صورت رعایت الزامات قانونی ما دیگر شاهد پدیده زمین‌خواری نخواهیم بود، گفت: مجموعه این اقدامات به علاوه " طرح کاداستر " اگر به مرحله اجرا برسد ما می‌توانیم زمین‌خواری‌ها را مهار کرده و اجازه ندهیم تعدی به بخش‌های دولتی و اراضی عمومی وارد شود.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور عنوان کرد: ما معتقدیم که در بحثتصرف اراضی دولتی باید در لحظه و به شکل فوری اقدام شود یعنی اجازه ندهیم افرادی پس از تصرف اقدام به ساخت و ساز کنند و ما مجبور به اخذ حکم قضایی و تخریب بنای ساخته شده شویم. دستگاه‌ها باید به جایی برسند که محدوده مالکیت خود را بدانند. در بسیاری از موارد دستگاه‌ها بعد از مدت‌ها متوجه می‌شوند که تصرفی در اراضی آنها رخ داده و یا نحوه اطلاع‌رسانی آنها به دستگاه قضا با تاخیر است که نباید اینطور باشد.

وی گفت: ما در سازمان ثبت٬ زیرساخت‌ها را آماده کردیم تا اسناد مالکیت تحت سیستم " کاداستر " برای همه بخش‌ها صادر شود. الان طرح " کاداستر " در حوزه شهرها و روستاها انجام شده و ما " کاداستر " خارج از شهرها را هم شروع کرده‌ایم. تقاضای ما از دستگاه‌های دولتی این است که اسنادمربوط به پلاک‌های دولتی را به سازمان ثبت ارائه بدهند تا برای هر بخش اسناد مالکیت صادر شود.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ادامه داد: الان در سیستم الکترونیک و بانک‌هایی که ایجاد شده است، امکان صدور اسناد معارض و جعل سند در سیستم ثبت الکترونیک اسناد از بین رفته است و اگر موردی خلاف قانون در این میان صورت گرفته باشد، به فوریت کشف می‌شود.

وی ادامه داد: ثبت الکترونیک اسناد و املاک از سال ۹۲ یعنی به مدت یکسال و یک ماه است که اجرا می‌شود و تقریبا در تمامی اسنادی که در این سیستم ثبت شده و به حدود بیست میلیون سند می‌رسد هیچ‌گونه تخلف و جعلی کشف نشده است. همچنین قریب به هشت میلیون سند مالکیت در سیستم کاداستر برای مردم صادر شده است که در هیچ یک از آنها سند معارضی وجود ندارد. چراکه نظارت‌ها و کنترل‌های سیستمی اجازه نمی‌دهد اشتباهاتی که در سیستم دفتری و دستی ایجاد می‌شد، تکرار شود.

تویسرکانی در مورد پرونده محمدجواد لاریجانی اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: بنده در این خصوص مطلبی نشنیدم و شما باید این مساله را از دادگاه سوال کنید.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز