خبرگزاری کار ایران

دبیر ستاد حقوق بشر در گفتگو با فرانس ۲۴:

با تصویب قانون مواد مخدر٬ ۸۰درصد اعدام‌ها از بین می‌رود

asdasd
کد خبر : ۲۳۰۵۸۳

مذاکرات درباره حل و فصل اختلافات در باره موضوع هسته‌ای است و ربطی به حقوق بشر ندارد. این مذاکرات خود از پیچیدگی های خاص خود برخوردار است و ما نباید به پیچیدگی های آن بیافزاییم.

دبیر ستاد حقوق بشر در گفتگو با فرانس ۲۴ در پاسخ به این سوال که آیا حملات هوایی ایران به مواضع داعش در شمال عراق را تایید می‌کنید یا نه؟ گفت: اول از همه اینکه ما این ادعاهای پنتاگون را تایید نمی‌کنیم اما باید بگویم که این بحران انسانی نتیجه سیاست‌های شکست خورده و اشتباه آمریکا و شماری از متحدان اروپایی‌اش است.

به گزارش ایلنا، محمد جواد لاریجانی در این گفت‌و‌گو تاکید کرد: این سیاست در نتیجه تلاش آن‌ها برای جایگزینی حکومت بشار اسد با نیروهای بی‌رحم صورت گرفته است. آن‌ها به جای حمایت از یک حکومت دمکراتیک و طرفدار مردم از گروه‌هایی تروریستی حمایت و آن‌ها را تسلیح کرده‌اند.

لاریجانی افزود: آن‌ها می‌خواهند که چه کسی را جایگزین چه کسی کنند؟ آیا آن‌ها می‌خواهند که داعش را جایگزین بشار اسد کنند؟ این می‌تواند بزرگ‌ترین اشتباهی باشد که آن‌ها تاکنون مرتکب شده‌اند. از روز نخست بهار عربی ما از پشتیبانان مردم در تمامی کشورهای اسلامی از مصر گرفته تا تونس و لیبی و هرکجا بوده‌ایم. اما در جائیکه خشونت نظامی متاسفانه با حمایت آمریکا همراه است ما نتایج حاصل از آن را مطلوب ارزیابی نمی‌کنیم. به نظر ما تمامی فعالیت‌های تروریستی و تمامی دشمنی‌ها باید به فوریت متوقف شوند و آنگاه باید امکان حضور مردم در یک جریان سیاسی فراهم شود.

دبیر حقوق بشر کشورمان ادامه داد: ما از تمامی جنبش‌های مردمی برای رسیدن به دمکراسی در تمامی کشورهای اسلامی حمایت می‌کنیم. اما کاملا مخالف هرگونه استفاده از زور و به ویژه استفاده از فعالیت‌های تروریستی برای جایگزینی دولتی به جای دولت دیگر هستیم.

وی درباره شمار اعدام‌ها در ایران گفت: هیچکس دوست ندارد که شمار اعدام‌ها بالا باشد. این موضوع غمباری است که ما شاهد شمار زیاد اعدام‌های مرتبط با جرایم مواد مخدر بر اساس قانون موجود هستیم. ما در تلاشیم که این قانون را تغییر دهیم و اگر در تصویب این قانون در پارلمان موفق شویم آنگاه هشتاد درصد اعدام‌ها از بین خواهد رفت. این می‌تواند خبر مهمی باشد.

لاریجانی درباره شمار روزنامه نگاران بازداشتی در ایران و از جمله جیسون رضائیان خبرنگار واشنگتن پست گفت: برخی از خبرنگاران از طرف ماموران اطلاعاتی به جرایمی متهم می‌شوند. در ابتدا قضات جرایم افراد را تفهیم کنند و بازجو‌ها اینکه این افراد مجرم هستند یا نه بررسی می‌کنند و اگر جرایم آن‌ها ثابت شود آنگاه به طور رسمی اتهامات به آن‌ها تفهیم می‌شود و آنگاه قاضی در پایان تصمیم گیری می‌کند. امیدوارم که مورد او(جیسون رضائیان) هر چه سریع‌تر در دادگاه مطرح شود و امیدواریم که در تمامی موارد از وی رفع اتهام شود.

لاریجانی افزود: هرگونه آزادی وی تنها در گرو تصمیم قاضی خواهد بود. بار‌ها وضعیت وی را از سازمان زندان‌ها جویا شده‌ایم، وضعیت سلامتی وی در حال حاضر خوب است و به حمایت‌های قضایی لازم دسترسی دارد.

وی درباره تمدید مذاکرات هسته‌ای هم گفت: در رابطه با موضوع هسته‌ای ما آماده شفاف‌سازی هستیم. ما آماده همکاری هستیم اما خواهان محدودکردن قدرت و امکانات خود نیستیم.

وی در این باره که آیا موضوع حقوق بشر هم می‌تواند در کنار مذاکرات هسته‌ای مطرح شود؟ گفت: این مذاکرات درباره حل و فصل اختلافات در باره موضوع هسته‌ای است و ربطی به آن موضوع ندارد. این مذاکرات خوداز پیچیدگی‌های خاص خود برخوردار است و ما نباید به پیچیدگی‌های آن بیافزاییم.

وی در پاسخ به این سوال که با روی کار آمدن جمهوری خواهان در سنای آمریکا آیا تصور می‌کنید که امکان رسیدن به توافق هسته‌ای پس از تمدید آن باشد؟ گفت: این موضوع به اوباما ربط پیدا می‌کند. اگر آنهاخواهان توافق نیستند بسیار خوب ما سالهاست که تحت تحریم قرار داریم. ما به راه و روش خود ادامه می‌دهیم تا زمانی که آن‌ها آماده مذاکره باشند و بیایند و در را بزنند. این فشاری است که اوباما باید آنرا تحمل کند و ما نگران نیستیم. مسائل داخلی هرکشوری به خودش مربوط می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز