خبرگزاری کار ایران

کامران دانشجو در مراسم ۱۶آذر؛

تمام بورسیه‌های دوران ما قانونی بوده است / نام بابک زنجانی را پس از اعلام تلویزیون شنیدم

asdasd
کد خبر : ۲۳۱۴۴۱

احترام رییس جمهور بر همه واجب است. مجلس باید نظارت کافی داشته باشد و بررسی کند که چرا وزرای قبلی را رد کرد و چرا به فرد پیشنهادی اخیر رای اعتماد داد.

وزیر اسبق علوم و تحقیقات با حضور در دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتی در مراسمی که به همت بسیج دانشجویی این دانشگاه به مناسبت روز دانشجو برگزار شده بود٬ گفت: امام(ره) می‌فرمایند که " سرنوشت یک ملت باید از دانشگاه تعیین شود "؛ همچنین می‌فرمایند " اگر دانشگاه اصلاح شد جامعه نیز اصلاح می‌شود " همه ما می‌دانیم که امام اهل اغراق نبود از این فرمایش امام نتیجه می‌گیریم که رابطه مستقیمی میان دانشگاه و جامعه وجود دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کامران دانشجو در مراسم روز دانشجو در دانشگاه بهشتی گفت: البته یک عده به این قائل هستند که دانشگاه حلقه‌ای از جامعه است اما فرمایش امام کاملا این مطلب را رد می‌کند بنابراین به نظر می‌آید دانشگاه پایه و ریشه یک جامعه است.

وزیر پیشین علوم و تحقیقات با اشاره به اینکه دانشگاه همواره دو وظیفه اصلی برعهده دارد گفت: تولید علم و تربیت نیروی انسانی همواره جز وظایف دانشگاه تعریف شده است نظام جمهوری اسلامی ما محصول انقلاب است اگر قرار است این نظام پایدار و پویا بماند باید گفتمان امام و انقلاب در دانشگاه‌ها حاکم باشد و این محقق نمی‌شود جز اینکه ما اساتید و مدرسینی در دانشگاه‌ها داشته باشیم که به ارزش‌ها و آرمانهای انقلاب اسلامی متعهد باشند.

وی افزود: در دانشگاه انقلابی اساتید و دانشجویان از نظر روحی و روانی آرامش دارند وتفکر انقلاب اسلامی نیز بر آن حاکم است موتور محرکه انقلاب گفتمان امام و انقلاب است که اگر آن را فراموش کنیم این موتور بازگشت خواهد داشت نمی‌توان با یک ادبیات انقلاب کرد و با ادبیات دیگری حکومت. نمی‌توان با یک ادبیات رزمنده به میدان فرستاد وبا ادبیات دیگری مدیریت کرد.

دانشجو با تاکید براینکه ما نمی‌توانیم دین را اوراق کنیم گفت: نمی‌توان در نظر اسلامی بود اما در عمل سکولار.

وزیر پیشین علوم و تحقیقات تاکید کرد: عده‌ای در یک دوره هشت ساله به دنبال این بودند که بگویند گفتمان امام برای موزه است آن‌ها اصل مطلب را می‌دانستند اما می‌خواستند ملت از مسیر خود منحرف شود اگر روزی دشمن به دانشگاه‌های ما طمع کند ایراد از ماست.

وی با تاکید براینکه فضای دانشگاه نباید به گونه‌ای باشد که در آن فتنه‌گر و منافق به عنوان آزادی و فرهیختگی٬ فعالیت سیاسی انجام دهد و دانشجوی بسیجی و حزب‌اللهی مهجور شود٬ گفت: چنین فضایی فضای یک دانشگاه انقلابی نیست.

دانشجو در بخش دیگری از صحبتهای خود تاکید کرد: مشکل دیگر ما ایجاد فضاهای بسته آموزشی و پژوهشی در دانشگاه‌ها است متاسفانه عده‌ای هیچ کسی در گروه‌های آموزشی خود راه نمی‌دهند در حالی که این حلقه‌های بسته باید شکسته شود تا دانشگاه بتواند نفس بکشد و پویایی داشته باشد من در دوره خود حدود ۱۸ هزار عضو هیات علمی جذب کردم.

وی افزود: شورای عالی انقلاب فرهنگی نه نظارت درستی را اعمال می‌کند و نه ابزار درستی برای نظارت دارد اگر نظارت درست وجود داشت شاهد تشکیل کلاس‌های دکترا با ۸۰ نفر دانشجو نبودیم و مصوبات شورا ی عالی انقلاب بعد از ۲۰ سال باقی نمی‌ماند.

وی گفت: تعاریف دیگر در مورد دانشجوی سیاسی، جنبش دانشجویی و دانشگاه مستقل بود این طور ارزش‌گذاری شده بود که دانشگاهی مستقل است و جنبش دانشجویی جنبش است یا دانشجویی فعال سیاسی است که در عرض نظام و در تقابل با آن حرکت کند.

دانشجو یادآورشد: ما دو نوع حکومت داریم اول حکومت برآمده از اراده ملت و دوم حکومت در تقابل با اراده ملت حکومت دوم حکومتی است که در آن دانشجو ارزش خود را بر این می‌بیند که مطالبات مردم را دنبال کند مانند زمان شاه این ملت چند با ر باید ثابت کند که این نظام پس از انقلاب برآمده از اراده آن‌ها ست آیا ۹ دی و ۲۲ بهمن‌ها کافی نبود.

وزیر پیشین علوم و تحقیقات تاکید کرد: دانشگاه مستقل یعنی دانشگاهی که از نظر فرهنگی مستقل از غرب باشد و فرهنگ و باور اسلامی در رفتار فرد فرد جامعه نمود پیدا کند و مناسبات درون دانشگاه براساس احکام شرعی باشد و از نظر سیاسی نیز دانشگاهی مستقل است که به پایگاه سیاسی تبدیل نشود اما برخی می‌خواستند دانشگاه را توپخانه حزبی خود کنند اما فعالیت سیاسی در دانشگاه باید مستقل از فعالیت سیاسی احزاب باشد.

وی با تاکید بر اینکه در دانشگاه‌ها باید زمینه ارتقای سطح بینش و تحلیل سیاسی دانشجو فراهم شود٬ گفت: نباید به دنبال این باشیم که دانشجو را در یک جناح خاص ببریم حداقل به شکل تطبیقی باید اجازه داد که علوم انسانی اسلامی در منابع تدریس شود.

وی ضمن تعریف جنبش دانشجویی یادآور شد: جنبش دانشجویی جنبشی است که در طول نظام حرکت می‌کند و شاخصه دین‌مداری استکبارستیزی را در خود جای داده است یک عده می‌خواستند جنبش دانشجویی را به نفع آمریکا مصادره کنند اما جنبش دانشجویی علاوه بر این‌ها باید شاخصه دشمن‌شناسی نیز داشته باشد یعنی دانشجو باید شمر و یزید زمان خود را بشناسد و در مقابل دشمن کوتاه نیاید یکی می‌گفت اگر با ما ۱۰ بار هم مخالفت کنند راه خود را ادامه می‌دهیم در حالی که این افتخار ندارد.

دانشجو گفت: ‌وقتی نخست وزیر انگلیس ملت ایران را به تمسخر گفت باید به دهان آن زد این افتخار دارد جنبش دانشجویی باید نقشه دشمن را بشناسد با دشمن می‌شود صلح کرد‌ام صلح به معنای عدم ایستادگی مقابل دشمن و از بین بردن توانایی خودی نیست صلح فرصتی است برای تقویت توانایی‌های خودمان صلح و توافق فرصتی است برای نفس کشیدن و نه خفه شدن.

دانشجو شجاعت را از دیگر شاخصه‌های جنبش دانشجویی برشمرد و گفت: یک دانشجو باید شجاعت این را داشته باشد که فاصله میان خود و دشمن را به شکل شفاف بیان کند تا دشمن نتواند از آن سوء‌استفاده کند جنبش‌های دانشجویی باید شجاعت داشته باشند و نقد منصفانه را در دستور کار خود قرار دهند.

وی در تعریف دانشجوی سیاسی گفت: عده‌ای به دنبال این بودندکه بگویند دانشجوی سیاسی کسی است که مقابل نظام بایستد اما آنها می‌خواستند برای خودشان مبلغ حزبی درست کنند در حالی که دانشجوی سیاسی سیاست‌گری را از سیاست بازی می‌شناسد و دانش را در بالا‌ترین درجه خود دارد دشمن را می‌شناسد وسکوت نمی‌کند همواره حرف منطقی می‌زند و ضمن انتقاد از دولت و نظام مواظب است که ارکان نظام را سست نکند و حرف دشمن شادکن نزند.

دانشجو تاکید کرد: یک دانشجوی سیاسی انتقاد می‌کند اما هیچ‌گاه انتقاد را با فحاشی اشتباه نمی‌گیرد و هیچ‌گاه به دامن غرب پنا نمی‌برد.

وی یادآور شد: در نگاه معطوف به قدرت که مردم رعیت دیده می‌شوند و دانشجویان سرباز و دانشگاه سربازخانه اما در نگاه معطوف به خدمت دانشگاه جای کادرسازی برای سربازان امام زمان است. در این جامعه فرد خود را رعیت و مردم را ارباب می‌بیند.

وزیر پیشین علوم و تحقیقات عنوان کرد: یکی از مشکلات زیر بنایی ما این است که حدود ۸۵ سال پیش در دوره رضا شاه یک عده ضد دین به اروپا و غرب رفتند و دانشگاههای ایران را عینا از آنجا کپی برداری کردند و دانشگاه‌ها مقلد غرب شد در انقلاب فرهنگی نیز این وضعیت تغییر چندانی نکرد تنها عکس شاه را برداشتند و به جای آن بسم الله گذاشتند در حالی که این انقلاب فرهنگی نمی‌شود.

وی گفت: وقتی یک دانشگاه می‌خواهد تغییر کند مخالفت‌هایی از بیرون و درون می‌شود اما مخالفان درون سه دسته هستند یکی آن‌ها که دانشگاه را تنها محل دانش می‌بینند و بینش از نظر آن‌ها در دانشگاه جایی ندارد. دوم کسانی که بینش خودشان نیز غربی است و در تراز جمهوری اسلامی مخالفت دارند گروه سوم نیز کسانی هستند که نمی‌توانند بینشی داشته باشند ما به دانشگاهی نیاز داریم که هم در بینش و هم در دانش بر تراز جمهوری اسلامی باشد.

دانشجو شجاعت را از دیگر شاخصه‌های جنبش دانشجویی برشمرد و گفت: یک دانشجو باید شجاعت این را داشته باشد که فاصله میان خود و دشمن را به شکل شفاف بیان کند تا دشمن نتواند از آن سوء‌استفاده کند جنبش‌های دانشجویی باید شجاعت داشته باشند و نقد منصفانه را در دستور کار خود قرار دهند.

وی در تعریف دانشجوی سیاسی گفت: عده‌ای به دنبال این بودندکه بگویند دانشجوی سیاسی کسی است که مقابل نظام بایستد اما آن‌ها می‌خواستند برای خودشان مبلغ حزبی درست کنند در حالی که دانشجوی سیاسی سیاست‌گری را از سیاست‌بازی می‌شناسد و دانش را در بالا‌ترین درجه خود دارد دشمن را می‌شناسد و سکوت نمی‌کند همواره حرف منطقی می‌زند و ضمن انتقاد از دولت و نظام مواظب است که ارکان نظام را سست نکند و حرف دشمن شادکن نزند.

دانشجو تاکید کرد: یک دانشجوی سیاسی انتقاد می‌کند اما هیچ‌گاه انتقاد را با فحاشی اشتباه نمی‌گیرد و هیچ‌گاه به دامن غرب پنا نمی‌برد.

وی گفت: وقتی یک دانشگاه می‌خواهد تغییر کند مخالفت‌هایی از بیرون و درون می‌شود اما مخالفان درون سه دسته هستند یکی آن‌ها که دانشگاه را تنها محل دانش می‌بینند و بینش از نظر آن‌ها در دانشگاه جایی ندارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کامران دانشجو در پاسخ به سوال دانشجویی در خصوص بحثمهاجرت دانشجویان به خارج از کشور گفت: من به این مساله قائل نیستم که مهاجرت دانشجویان به خارج از کشور بیشتر شده اگر مهاجرتی هست اشکالی ندارد در همین بحثبورسیه‌ها نگاه کنیم و ببینیم کدام دوره بیشتر افراد بورسیه شده به کشور بر نگشته‌اند ما هم موافق بررسی بورسیه‌ها هستیم اما چرا فقط سال ۸۴ به بعد چرا سالهای قبل از آن را بررسی نمی‌کنید.

دانشجو با تاکید بر اینکه بورسیه‌های ما کاملا قانونی بود گفت: دستگاه نظام و دستگاه قضایی باید از بورسیه‌های قانونی حمایت کند و اگر هم تخلفی وجود داشته فردی که بورسیه شده چه گناهی دارد باید یک دستگاه نظارت مثل بی‌طرف در این خصوص نظارت کند.

در ادامه دانشجویی پرسید که شما در دوران خود برای انقلابی شدن فرهنگ دانشگاه‌ها چه کاری انجام دادید؟ دانشجو پاسخ داد باید روحیه انقلابی را شناخت روحیه انقلابی روحیه هرج و مرج نیست که وقتی رییس جمهور به جایی آمد به او فحش بدهیم، کفش پرت کنیم و عکس او را آتش بزنیم این روحیه هرج و مرج است شورای عالی انقلاب فرهنگی وظییفه دارد روحیه انقلابی را به دانشگاه تزریق کند.

وی افزود: در زمان ما ۱۵ گروه علوم انسانی درست شد و چندین سرفصل از کتب علوم انسانی را بازنگری کردیم اما نمی‌دانم امروز سرنوشت این اقدامات چه شده است.

وزیر پیشین علوم در پاسخ به این سوال که در دوران وزارت خود برای اسلامی کردن دانشگاه‌ها چه اقداماتی صورت گرفت و اینکه آیا با توجه به مشکلات فرهنگی که در دانشگاه‌ها وجود دارد نیاز به انقلاب فرهنگی جدیدی هست گفت: به نظر من هم اکنون تعطیلی دانشگاه‌ها لازم نیست انقلاب فرهنگی در زمان خود حالت دفاعی داشت نه تهاجمی دانشگاه باید باشد و علم تولید کند.

ما در دوره خود مصوبه اسلامی شدن دانشگاه‌ها را به شورای عالی انقلاب فرهنگی رساندیم و وقتی می‌گفتم استاد سکولار نمی‌خواهیم معتقد بودیم که اسلامی شدن دانشگاه‌ها بدون اسلامی شدن عناصر آن میسر نیست.

وی در واکنش به اظهارات امروز رییس جمهور مبنی بر اینکه وزیر فعلی علوم راه وزرای قبل را در پیش خواهد گرفت٬ گفت: احترام رییس جمهور بر همه واجب است. مجلس باید نظارت کافی داشته باشد و بررسی کند که چرا وزرای قبلی را رد کرد و چرا به فرد پیشنهادی اخیر رای اعتماد داد. مجلس باید بررسی کند آیا می‌توند با این نوع صحبت کردن به فعالیت خود ادامه دهد وقتی وزیری برای رای اعتماد به مجلس معرفی می‌شود اولین کار این است که دولت مجلس را برآورد می‌کند اگر برآورد‌ها نزدیک هم باشد٬ لابی می‌کند تا وزیر پیشنهادی رای بیاورد اما اگر فاصله زیاد باشد او را معرفی نمی‌کند الا اینکه منظور سیاسی دیگری پشت آن خوابیده باشد منطبق حکم می‌کند که چنین فردی را معرفی نکند.

دانشجو با تاکید بر اینکه غریب به اتفاق دانشجویان ما از بصیرت لازم برخوردارند و حرف دشمن شادکن نمی‌زند٬ گفت: البته یک عده‌ای معدودی وجود دارند که پرسروصدا هستند.

وی در پاسخ به سوالی در مورد بحثارتباط اختلاس با دولت قبلی گفت: اختلاس هر کجا شکل بگیرد کسی آن را تایید نمی‌کند و در هر زمان و هر مکانی زشت است. سرمایه‌های وزرای دولت دهم را با یکدیگر جمع کنید ببینید به سرمایه یک شخص می‌رسد.

در این میان دانشجویی از میان جمعیت نام بابک زنجانی را صدا زد که در این هنگام دانشجو گفت: بابک زنجانی با وزرا در ارتباط نبود من نام بابک زنجانی را پس از اینکه از تلویزیون اعلام شد٬ شنیدم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز