خبرگزاری کار ایران

در دیدار نماینده ایران در کنفرانس الازهر؛

آیت الله صافی گلپایگانی خواستار تقویت روابط ایران و مصر شد

asdasd
کد خبر : ۲۳۲۴۵۶

بارها گفته ام مسوولان ما باید در زمینه رفت و آمد زائران به مصر و بالعکس اقدام کرده و این را بدانند که قطع رابطه با کشور بزرگ اسلامی همچون مصر به مصلحت نیست.

آیت الله صافی گلپایگانی در دیدار حجت الاسلام والمسلمین ' احمد مبلغی '، نماینده کشورمان در کنفرانس بزرگ الازهر مصر، با اشاره به فرصت پیش آمده برای تقویت روابط دینی و مذهبی بین مصر و ایران، افزود: باید بسیار عالمانه و باتدبیر درجهت تقویت این روابط گام برداریم و همه بدانند که اختلافی با هم نداریم، بلکه همه نشانه های موجود دلالت بر نزدیکی دو ملت با هم است.

به گزارش ایلنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی آیت الله صافی گلپایگانی٬ وی تاکید کرد: ما باید با همه کشورهای اسلامی بویژه مصر ارتباط داشته باشیم و دولت باید هر چه زودتر نسبت به تقویت روابط با مصر اقدام کند.

وی اضافه کرد: بارها گفته ام که مسوولان ما باید در زمینه رفت و آمد زائران به مصر و بالعکس اقدام کرده و این را بدانند که قطع رابطه با کشور بزرگ اسلامی همچون مصر به مصلحت نیست.

آیت الله صافی گلپایگانی با اشاره به خصلت های ممتاز مردم مصر، بیان کرد: ملت مصر از ابتدا دوستدار خاندان پیامبر(ص) بوده اند و هم اکنون هم حضور باشکوه و پر شور و اشتیاق آن ها در مشاهد مشرفه آنجا، نشان از همین دارد.

این مرجع تقلید در بخش دیگری از سخنان خود، گفت: وجود مقام سیده زینب(س)، مسجد بزرگ راس الحسین(ع) و حرم حضرت سیده نفیسه(س) و اماکن مقدسه دیگر در این کشور، عامل مهمی برای تقویت رابطه بین ملت ما و مصر است.

وی افزود: در مجله ای نقل کرده بودند که مدیر پست قاهره گفته بود در یکی از سال ها حدود یک میلیون عریضه خطاب به حضرت سید الشهدا(ع) توسط پست ارسال شده بود که همه را تحویل تولیت مسجد راس الحسین(ع) دادیم، اینها همه نشانه های دوستی خاندان پیامبر(ص) توسط مردم مصر است.

وی ضمن اشاره به فعالیتهای درخشان و بی نظیر حضرت آیت الله العظمی بروجردی(ره) در زمان حیاتشان نسبت به تقریب بین مذاهب، گفت: فعالیت ها و برنامه های ایشان نسبت به روابط بین مذاهب مختلف اسلامی و نیز رابطه وی با الازهر مصر در حد بسیار عالی بود و باید همان برنامه ها هم اکنون الگو برای روابط فیمابین قرار گیرد.

آیت الله صافی با اشاره به وجود علمای بزرگ در مصر، گفت: شما کتاب های بزرگان و دانشمندان این کشور مثل ' الاتحاف بحب الاشراف '، شیخ اسبق الازهر را بخوانید، تمام آن پر است از عشق به اهل بیت پیامبر(ص) حتی قضیه مهمی را هم نسبت به احترام به زیارت مشاهد مشرفه آنجا بیان می کند.

وی ادامه داد: یا کتب دانشمند بزرگ مصر و الازهر ' عبد الرحمن الشرقاوی ' را بخوانید؛ کتاب ' علی امام المتقین ' که خود آن مرحوم به حقیر اهدا کرده بود و نیز کتاب ' الحسین ثائرا و شهیدا ' وی را؛ بزرگان و دانشمندان مصر محب پیامبر و خاندان آن حضرت بوده اند و هستند.

آیت الله صافی گلپایگانی ضمن تقدیر و تشکر از حجت الاسلام والمسلمین مبلغی، خطاب به وی گفت: بنده از اینکه به عنوان نماینده شیعه و به جهت نزدیک تر شدن روابط دو ملت دوست ایران و مصر از طرف الازهر دعوت شده و مسافرت کردید، خوشحال شدم و ان شاالله این رفت و آمدها ادامه داشته باشد و باعثتقویت روابط شود.

این مرجع تقلید دراین دیدار ضمن آرزوی توفیق برای حجت الاسلام والمسلمین مبلغی، عزت و عظمت بیش از پیش اسلام را از خداوند متعال مسالت کرد.

وی که به دعوت شیخ الازهر به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران درکنفرانس ' مبارزه با تروریسم و افراطی گری ' جامع الازهر شرکت کرده بود نیز در این دیدار گزارشی از برنامه ها و فعالیت های خود در این سفر مهم ارایه کرد.

کنفرانس مبارزه با تروریسم و افراطی گری با هدف تصحیح مفاهیمی از قبیل مفهوم دولت اسلامی، خلافت، حاکمیت، جهاد، جاهلیت و تکفیر روزهای سوم و چهارم دسامبر(۱۲ و ۱۳ آذر) در قاهره، پایتخت مصر از طرف شیخ الازهر برگزار شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز