خبرگزاری کار ایران

در پیش کنگره حزب ندای ایرانیان چه گذشت؟

خرازی: تنها حزبی هستیم که برآمده از دولت‌ها نیست / فراهانی: در سی ویژگی با احزاب دیگر متفاوت هستیم

asdasd
کد خبر : ۲۳۲۶۷۳

جهان بینی ندای ایرانیان با آگاهی و هوشیاری و هوشمندی پیوند خورده است که نگاه میلیون‌ها انسان در بیرون سرزمین ما به تحولات فکری ما ایرانیان است.

اعضای ندای ایرانیان امروز در اولین پیش کنگره این حزب پیش نویس نهایی مرامنامه را در سالن اجتماعات روزنامه اطلاعات به بحثگذاشتند.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ندای ایرانیاین، در ابتدای مراسم حسن یونسی سخنگوی حزب ندای ایرانیان، گزارشی از روند شکل گیری حزب در یک سال گذشته، مواضع اعضای حزب و تحولات روز کشور ارائه داد. سپس مجید فراهانی، سید محمد صادق خرازی و سید شهاب الدین طباطبایی پیش از بررسی مرامنامه اولیه توسط اعضای حزب به ایراد سخنرانی پرداختند و مواضع ندای ایرانیان را به طور مشخص بیان کردند:

در سی معیار با احزاب دیگر متفاوت هستیم

مجید فراهانی عضو هیات موسس حزب ندای ایرانیان در ابتدا ضمن خوش آمد گویی به اعضای حزب خواستار تشریح مواضع ندای ایرانیان در جبهه اصلاحات شد.

وی گفت «حزب ندای ایرانیان نیاز دارد گفتمان متمایزی را در درون جبهه اصلاحات ارائه دهد و به همین دلیل بحثخودم را در سه قسمت توضیح می‌دهم، اول باید بدانیم چرا لازم است ما گفتمان متمایزی را به جامعه ارائه دهیم. دوم معیارهای گفتمان جدید چیست و معیار‌ها چگونه باید باشد و چگونه باید ارائه شود.

دلایل تفاوت ما

عضو سابق دفتر تحکیم وحدت سپس به تشریح هر کدام از دلایل ارائه گفتمان متمایز پرداخت: همه می‌دانند که ندای ایرانیان خودش را در ذیل گفتمان اصلاح طلبی تعریف کرده است. با توجه به مواضع و دیدگاههای ما ندای ایرانیان یکی از احزاب درون جبهه اصلاحات تعریف می‌شود.

وی در ادامه افزود: هر اصلاح طلبی می‌داند که جریان اصلاحات متشکل از پاردایم‌ها و نظرات متفاوت است. بعضا اختلاف نظرهای شدیدی هم میان افراد حاضر در این جریان وجود دارد.

وی سپس با گلایه از رفتار چند ماه گذشته برخی از فعالین سیاسی گفت: هیچ گروهی حق ندارد، خودگفتمان‌اش را گفتمان غالب اصلاحات بداند و دیگران را از اظهار نظر نفی کند. بنابراین ما معتقدیم اصلاحات یک تبار مشخص و یک جریان مشخص دارد. ما به عنوان ندای ایرانیان اصول عینی اصلاحات را در حزب و گفتمان خود پذیرفته‌ایم و به کار می‌بندیم، اما در عین حال باید گفتمان خود را ارائه دهیم و حرف‌های خود را در چارچوب این گفتمان بزنیم چرا که اصلاحات یک جریان زنده و پویا است. بنابراین ندای ایرانیان متمایز از بقیه گروه‌ها است و گفتمان جدیدی را ارائه می‌دهد.

دلایل تمایز ندای ایرانیان با بقیه گفتمان‌ها

مجید فراهانی در خصوص معیارهای تمایز ندای ایرانیان با بقیه احزاب گفت: ۶ معیار اصلی و کلان که تمایز بخش ما با دیگران عبارتند از: ۱ - اصلاحات تدریجی و قانونی ۲ - نوسازی گفتمان اصلاحات۳ - تعامل هویت مدارانه با حاکمیت ۴ - حمایت از فضیلت‌ها و تحولات جهانی ۵ - خودسازی دینی و تشکیلاتی ۶ - محوریت توسعه همه جانبه کشور همه این موارد تاکید بر اصلاحات است. در بحثاول ندای ایرانیان تاکید کرده است، که اصلاحات باید قانونی باشد بی‌تردید اصلاحات ساختار شکنانه در جامعه ما نتیجه نمی‌دهد اصلاحات گفتمانی گام به گام و مرحله به مرحله است قطعا با تاکید بر قانون اساسی می‌توانیم در راه اصلاحات گام برداریم. از سوی دیگر ما خواهان بازخوانی گفتمان اصلاحات هستیم.

عضو موسس ندای ایرانیان افزود: اینکه ما حزب تشکیل دادیم به عقیده من کافی نیست باید بتوانیم گفتمان اصلاحات را بازخوانی کنیم. اکنون ندای ایرانیان تاکید می‌کند بر صندوق رای به عنوان مهم‌ترین اصل در اصلاحات تدریجی.

وی ادامه داد: قطعا ندای ایرانیان در طول فعالیت سیاسی خود از هرگونه حرکت تند، انقلابی و ساختار شکنانه را محکوم می‌کند و مشی گفت‌و‌گو و اعتدال را بر می‌گزیند. از سوی دیگر ما تلاش می‌کنیم ظرفیت‌های بالقوه قانون اساسی را به صورت بالفعل در آوریم. اگر ایران در شرایط فعلی قرار گرفته است به این دلیل است که زمانی تندروی و دوری از عقلانیت بر فعالیت سیاسی ما سایه افکنده بود.

اصلاحات در گفتار، کردار و پندار

وی در ادامه افزود: ندای ایرانیان، عقلانیت را جایگزین تندروی سیاسی کرده است. معتقدم اصلاحات در شرایطی پیشرو خواهد بود که بر عقلانیت و آرامش تاکید کند. اصل مهم‌تر نوسازی گفتمان اصلاحات در پندار، گفتار و کردار است. معتقد هستم گفتمان اصلاحات در سه حوزه گفتار، کردار و اندیشه باید نوسازی شود. قطعا برای این کار باید درس آموخته‌های جنبش اصلاحات را قبل و بعد از انقلاب بازخوانی کنیم.

وی همچنین در خصوص بندهای دیگر تمایز ندای ایرانیان با دیگر احزاب گفت: ما راه تعامل با حاکمیت را برگزیده‌ایم و معتقدیم در چارچوب عقلانیت می‌توان این را با درس گرفتن از تجربه گذشته ادامه داد. ما باید با حفظ هویت تاثیر بگذاریم و تاثیر بپذیرم. ما اگرچه در اندیشه آرمان گرا هستیم اما باید توجه کنیم که در روش عمل گرا هستیم.

فراهانی ادامه داد: ما توسعه متوازن آنچنان که باید و شاید نپرداخته‌ایم بنابراین دیگر وجه تمایز ندای ایرانیان با دیگر احزاب پرداختن به توسعه متوازن و همه جانبه است.

ندای ایرانیان ریشه در طبقه متوسط جامعه دارد

صادق خرازی سخنران بعدی جلسه بود وی در ابتدای سخن‌اش با پایگاه اجتماعی اعضای ندای ایرانیان اشاره کرد و گفت: حزب ندای ایرانیان ریشه در طبقه متوسط اجتماعی دارد و برخلاف احزاب تاریخ ایران یک حزب دولت ساخته نیست. بلکه برآمده از بطن اجتماع است. در طول تاریخ سیاسی کشور ما از زمان قوام السطلنه که حزب دموکرات را پدید آورد تا با امروز احزاب با دولت‌ها برآمدند و با تغییر آن‌ها فرو نشستند. اما نخستین حزبی که دولت ساخت نیست و با این گستردگی فعالیت خودش را آغاز کرده است ندای ایرانیان محسوب می‌شود.

وی همچنین در ادامه افزود: اگر بخواهیم عملکرد فعالین سیاسی ما طی دو دهه گذشته بررسی کنیم بی‌تردید پی خواهیم این عملکرد با فراز و فرودهای متعددی همراه بوده است اکنون نیاز داریم تا با کار جدی گذشته را بازخوانی کرده وهمچون یک حریان زنده راه جدیدی را در پیش بگیریم.

مشی ندای ایرانیان

صادق خرازی سپس به مشی ندای ایرانیان اشاره کرد و گفت: در آغاز تشکیل هر حزبی همه از مشی و انگیزه افراد می‌پرسند؛ همه از ماموریت و چشم انداز آن حزب می‌پرسند. بینش و ماموریت جمعی در رابطه با تحزب، جغرافیای سیاسی ایران، ارزیابی ما از تحولات جهان، ماموریت ما در آینده و حال روشن می‌کند.

تحولات آینده

وی افزود: اگر بخواهیم در امروز حرکت کنیم ناچاریم تاریخ گذشته را مطالعه کنیم. منظور من تاریخ امروز نیست؛ جهان بینی ندای ایرانیان با آگاهی و هوشیاری و هوشمندی پیوند خورده است که نگاه میلیون‌ها انسان در بیرون سرزمین ما به تحولات فکری ما ایرانیان است.

ورود به دستور جلسه

سپس هر کدام از اعضای ندای ایرانیان نظرات خود را پیرامون مرامنامه پیشنهادی ارائه نمودند. پس از نماز ظهر و نهار کارگروه‌های اولیه سیاسی، استان‌ها تشکیل شد و هر نمایندگان حزب در هر کدام از استان‌ها ی کشور به بیان مواضع و دغدغه‌های خود پرداختند. این جلسه در ۱۸ عصر امروز با جلسه هیات موسس پایان پذیرفت.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز