خبرگزاری کار ایران

سیداحمد خاتمی در خطبه‌های اول نمازجمعه:

باید بین سلایق مختلف آشتی ایجاد شود

asdasd
کد خبر : ۲۳۲۷۴۸

در مسیر ایجاد آشتی بین جناح ها باید مراقب نفوذی‌ها بود که نانشان در تفرقه است و در مقابل کسانی که حرفشان بسیار تاثیرگذار است باید مراقب حرفهایشان باشند و با نیش و کنایه باعثتفرقه نشوند.

خطیب موقت نماز جمعه این هفته تهران تاکید کرد: اختلاف سلیقه نباید زمینه حذف فیزیکی را مهیا کند که متاسفانه در طول این ۳۷ سال ما شاهد آن بوده‌ایم که بحثاین دولت و آن دولت نیست اما باید تاکید کنم اختلاف سلیقه‌ها نباید محور قرار بگیرد بلکه محور با شایسته سالاری و تقوا می‌باشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت‌الاسلام و المسلمین سید احمد خاتمی در خطبه اول نماز جمعه این هفته تهران گفت: باید خودمان را برای روز قیامت آماده کنیم که بهترین توشه برای آن روز تقوا است.

وی ادامه داد: در خطبه‌های قبلی به مسئله تفرقه در اجتماع مسلمین اشاره کردم که عوامل بد زبانی، عصبانیت‌های بی‌مورد و سخن‌چینی‌ها باعثتفرقه بین مردم وجامعه است. در این خطبه می‌خواهم به نقطه مقابل تفرقه و قهر یعنی آشتی اشاره کنم که قرآن و پیامبر(ص) بسیار به آن تاکید کردند و ثواب آن را برابر روزه و نماز و صدقه دانستند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه این آشتی دادن ابعادی دارد، یادآور شد: گاهی ممکن است بین اقوام کدورتی پیش بیاید گاهی ممکن است بین همسایگان و یک محله و گاهی بین زوجین کدورتی پیش بیاید که ما باید دغدغه آشتی دادن و صلح و صفا را داشته باشیم.

خاتمی با تاکید بر اینکه عرصه آشتی دادن عرصه‌ای است که می‌شود بر آن دروغ صریح گفت، تصریح کرد: این آشتی دادن بعد چهارمی نیز دارد که امروز در جامعه ما بسیار ضرورت دارد و آن آشتی دادن بین سلیقه‌های مختلف سیاسی است.

عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری افزود: این سلیقه‌های سیاسی مختلف دو گونه هستند. گاهی اختلاف سلیقه بین کسانی است که در داخل نظام حضور دارند. ولایت و قانون و اصول را قبول دارند و گاهی اختلاف سلیقه مربوط به کسانی است که خارج از نظام هستند که من با آن‌ها حرفی ندارم و تاکیدم به کسانی است که در داخل نظام قرار دارند و در اینجا هفت نکته را برای کسانی که می‌خواهند میدان داری کنند بیان می‌کنم.

وی با یادآوری اینکه در جامعه ما از ابتدا همیشه چند سلیقه مطرح بوده است که گاهی مردم در عرصه مدیریتی به هر کدام از آن‌ها رو کرده‌اند، خاطرنشان کرد: هیچ کدام از این سلیقه‌ها حذف کردنی نیست و به عنوان اصول اول در میدان‌داری باید تاکید کنم که اصول اعتقادی و اخلاقی غیرقابل تغییر است و سلیقه‌ها وحی منزل نیستند.

خطیب موقت نماز جمعه این هفته تهران ادامه داد: اختلاف سلیقه نباید زمینه حذف فیزیکی را مهیا کند که متاسفانه در طول این ۳۷ سال ما شاهد آن بوده‌ایم که بحثاین دولت و آن دولت نیست اما باید تاکید کنم اختلاف سلیقه‌ها نباید محور قرار بگیرد بلکه محور با شایسته‌سالاری و تقوا است.

خاتمی تاکید کرد: عرصه سومی که باید مورد توجه قرار گیرد این است که ملاک هر دو جناح باید استدلال باشد که قرآن هم بر آن تاکید دارد و چهارم اینکه ما امروز می‌دانیم محورهای مشترکی بین جناح‌های داخل نظام وجود دارد که باید بر این محور‌ها برای آشتی تاکید شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه در مسیر ایجاد آشتی بین جناح‌ها باید مراقب نفوذی‌ها بود که نانشان در تفرقه است، ابراز داشت: کسانی که حرفشان بسیار تاثیرگذار است باید مراقب حرف‌هایشان باشند و با نیش و کنایه باعثتفرقه نشوند.

وی در پایان خطبه‌های اول نماز جمعه هفته بیان کرد: هفتمین نکته که در این مسیر باید مورد توجه باشد فصل‌الخطاب بودن است که قرآن به آن حبل‌الله می‌گوید که امیرالمومنین(ع) بزرگ‌ترین حبل‌الله بودند و امروز ولایت فقیه ما قطره‌ای از این حبل‌الله امیرالمومنین(ع) است که ان‌شاءالله با رعایت این نکات بتوانیم وحدت امت را پیش‌رو داشته باشیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز