خبرگزاری کار ایران

سیداحمد خاتمی در خطبه‌های دوم نماز جمعه تهران:

طبع دانشجویی آزادی فکر و روشنفکری است / آمریکا خجالت بکشد دم از حقوق بشر می‌زند

asdasd
کد خبر : ۲۳۲۷۵۴

هر نظامی که به فسادآلوده شود، ‌نابود شدنی است / نظارت اولین و اساسی‌ترین راه مبارزه با فساد است / کسانی وارد شده‌اند که می‌خواهند قبح فتنه را بریزند ولی من با قاطعیت می‌گویم قبح فتنه از بین رفتنی نیست / آمریکا امروز نمایشگاه بزرگ زیر پا گذاشتن حقوق بشر است

خطیب موقت نماز جمعه تهران با بیان اینکه آمریکا امروز نمایشگاه بزرگ زیر پا گذاشتن حقوق بشر است، تاکید کرد: آمریکا خجالت بکشد دم از حقوق بشر می‌زند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت‌الاسلام و المسلمین سید احمد خاتمی در خطبه‌های دوم نماز جمعه این هفته تهران با اشاره به راهپیمایی میلیونی محبان امام حسین(ع) برای مراسم اربعین حسینی گفت: این همایش میلیونی و بی‌بدیل جهانی گویای این واقعیت است که حق گمشدنی نیست.

وی با بیان اینکه رزمایش پایداران دین و عشق به اهل بیت(ع) همایش ضد تفکیر است، اظهار داشت: در کشوری که در گوشه‌ای از آن داعشی‌ها جا خوش کرده‌اند، مردم بدون توجه به تهدید‌ها خود را به کربلا می‌رسانند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به برگزاری همایش ملی ارتقای سلامت اداری و مبارزه با فساد تصریح کرد: هشت نکته در این باره گفتنی است. نکته اول، اصل این دغدغه ستودنی است و کسانی که دغدغه با فساد را دارند. نکته دوم، باور کنیم که فساد اداری خوره هر نظامی است و هر نظامی که به فسادآلوده شود، ‌نابود شدنی است. شهید بهشتی در سال ۵۸ در یک سخنرانی بیان کرد که مهم‌ترین عامل سقوط نظام شاهنشاهی فساد اداری بود.

خاتمی ادامه داد: سومین نکته، این است که مبارزه با فساد برنامه‌ریزی و قاطعیت و عزم برای مبارزه می‌خواهد. با همایش، ‌با تحلیل و مچ‌گیری چیزی حل نمی‌شود. چهارمین نکته، این است که مبارزه با فساد یک مسئله ملی است و اختصاص به یک قوه ندارد و هر سه قوه باید بسیج شوند. پنجمین نکته، باید دقت کرد که در مبارزه با فساد افراط و تفریط نشود. اینکه فساد هست جای انکار ندارد اما اینکه برخی افراد طوری حرف می‌زنند که گویی فساد همه نظام را گرفته است این خود یک فساد و منکر است.

خطیب این هفته نماز جمعه تهران اضافه کرد: ششمین نکته، از جمله عوامل فساد عزل و نصب‌های باندی و جناحی است تا وقتی که عزل و نصبهای باندی و جناحی ادامه دارد فساد نیز ادامه دارد و تاکید می‌کنم که این مسئله تعریض به کسی نیست و در ۳۷ ساله گذشته شاهد این مسئله بوده‌ایم که دعوای این مسئله شایسته سالاری و تقوای الهی است.

وی با بیان اینکه بی‌نظارتی طغیان می‌آورد یادآور شد: اگر یک نفر را ریاست بدهیم ولی نظارت نکنیم این فساد آور است نظارت اولین و اساسی‌ترین راه مبارزه با فساد است و هشتمین نکته این است که در مقابله با مفسد قاطعیت لازم است و هیچ مفسدی نباید درحاشیه امن باشد.

عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری با اشاره به روز دانشجو خاطر نشان کرد: هیچ کسی منکر تاثیرگذاری و نقش مهم دانشگاه نیست آنچه مهم است این است که دانشگاه سیاسی باشد چون طبع دانشجویی اقتضای این را دارد ولی باید مراقب بود دانشگاه باشگاه این گروه و آن گروه و محل وزن‌کشی باند‌ها وجناح‌ها نشود که اگر شد به علم و تولید علم ضربه می‌زند.

خاتمی با تاکید براینکه طبع دانشجویی آزادی فکر و روشنفکری است ابراز داشت: روشنفکری با خفقان خود ساخته یکی نیست باید همه نظراتشان را بیان کنند خفقان خود ساخته و جناح ساخته چیز بدی است. ۱۶ آذر امسال از سلایق مختلف در دانشگاه‌ها سخنرانی کردند اگر چه کفه یک سلیقه سنگین‌تر بود ولی در شش دانشگاه کسانی که هم سلیقه نبودند را راه ندادند قطعا این مسئله از بالا نبوده و سلیقه‌ای بوده است. دانشگاه‌هایی که این مسئله را انجام دادند صمیمانه عذرخواهی کنند و البته منتقدان به گونه‌ای انتقاد کنند که همانطور که مقام معظم رهبری بیان کردند منصفانه باشند.

خطیب موقت نماز جمعه تهران در خصوص مسئله فتنه نیز بیان کرد: کسانی وارد شده‌اند که می‌خواهند قبح فتنه را بریزند ولی من با قاطعیت می‌گویم قبح فتنه از بین رفتنی نیست. آمریکا، ‌انگلیس و رژیم صهیونیستی از فتنه حمایت کردند و می‌کنند کلینتون وزیر خارجه سابق آمریکا در خاطراتش ابراز پشیمانی می‌کند که چرا بیشتر از فتنه حمایت نکرد کیست که نداند فتنه سران خارجی ندارد اما کیست که نداند سران داخلی هم نداشته و طوری حرف می‌زنند که گویی رهبری با آن‌ها هم‌نظر است.

وی اضافه کرد: چرا آن همه نظر آقا را در مورد فتنه نادیده می‌گیرید. در روز روشن نظرات رهبری را تحریف می‌کنید با قاطعیت می‌گویم با سخنرانی‌های آنجا و اینجا و شعارهای آتشین فقط نفرت مردم روز به روز از شما بیشتر می‌شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه به انتشار گزارش مجلس سنا در مورد شکنجه‌ها و زندان‌های مخفی‌ آمریکا در خارج از آمریکا اشاره کرد و گفت: آمریکا امروز نمایشگاه بزرگ زیر پا گذاشتن حقوق بشر است پلیس آمریکا، ‌سیاه‌پوستی را می‌کشد و دادگاه قاتل را تبرئه می‌کند و با کسانی که اعتراض می‌کنند برخورد می‌شود.

خاتمی با بیان اینکه آمریکا ۱۰ زندان مخفی در خارج از آمریکا دارد، تاکید کرد: شکنجه‌ها شکنجه‌های قرون وسطایی است. تازه چیزهای بد‌تر را هم حذف کردند. این چهره آمریکا است و آمریکا خجالت بکشد دم از حقوق بشر می‌زند و آمریکا امروز در خط مقدم نقض حقوق بشر در جهان است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز