خبرگزاری کار ایران

ولایتی در مراسم گرامیداشت پژوهش:

ایران در منطقه نمره اول را کسب کرده است / در حوزه اقتصادی خیلی پیشرفت نداشته‌ایم

asdasd
کد خبر : ۲۳۴۲۰۶

تحریم ابزاری است تا کشور ما قدرتمند نشود وگرنه غرب در مسائل هسته‌ای چیزی مبنی بر تسلیحات هسته‌ای پیدا نکرد. آن‌ها می‌خواهند این فناوری را از ما بگیرند که ما به هیچ عنوان حاضر به چنین مساله‌ای نیستیم.

رئیس مرکز مطالعات استراتژیک در خصوص برخی رفتار‌ها در استرالیا تصریح کرد: استرالیا در حوزه بین‌المللی کشور قابلی نیست٬ بلکه تبعیت از کشورهایی چون آمریکا دارد و وضعیت تبلیغاتی عمومی غرب را بر عهده دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی‌اکبر ولایتی در حاشیه مراسم گرامیداشت پژوهش که در مرکز مطالعات استراتژیک برگزار شده بود با حضور در جمع خبرنگاران و در پاسخ به حاشیه‌های گروگان‌گیری اخیر سیدنی٬ متهم اصلی را یک فرد روانی خوانده و گفت: اقدام زشت این فرد مورد استفاده غرب و آمریکا قرار گرفت، رفتار این فرد آنقدر آشکار بود که مورد انتقاد دستگاه قضایی و وزیر کشور استرالیا قرار گرفت. بعید است چنین فردی که قاتل بوده و سابقه تجاوز داشته٬ مورد بی‌اطلاعی مسئولان کشور مذکور قرار داشته است.

رئیس مرکز مطالعات استراتژیک ادامه داد: این فرد با کارهای غیرمعقول بسیاری از خانم‌های شهروند کشور استرالیا را مورد آزار و تجاوز قرار داده بود. گاهی یک کشتی یا قایقی که افرادی را برای ورود به استرالیا حمل می‌کند٬ با سختگیری‌های بیش از حد آن کشور٬ موجبات غرق شدن آن فراهم می‌شود و خیلی‌ها کشته می‌شوند٬ اما فردی را که اختلالات روانی داشته و زمینه آن را فراهم می‌کند تا ابزار دست دیگران بوده و دستوراتی را اجرایی کند٬ با وجود قتل‌ها و جرایم مختلف آزاد کردند که حتی خود او نیز ضمن تایید این آزادی٬ ادعای روحانیت داشته است.

وی در ادامه تصریح کرد: این در حالی است که به هیچ وجه این فرد در حوزه علمیه درس نخوانده بود بلکه فقط یک ایرانی بوده که با اختلال روانی و تهیه تصاویری از او اعلام داشتند وی به عضویت داعش درآمده ولی با این وجود در خیابان‌های شهر آزادانه رفتار می‌کرد و پلیس به او کاری نداشت. این مساله کاملا قابل تردید است و نقشه‌ای شناخته شده و مبتذل است که نهادهای امنیتی استرالیا پیاده کرده‌اند.

به گفته ولایتی؛ استرالیا در حوزه بین‌المللی کشور قابلی نیست٬ بلکه تبعیت از کشورهایی چون آمریکا دارد و وضعیت تبلیغاتی عمومی غرب را بر عهده دارد. مسئولان این کشور معمولا در هر کاری که بنا باشد علیه جهان اسلام و جهان سوم انجام می‌دهند لذا استرالیا از جمله کشورهایی است که در این امور مشارکت کرده لیکن قابلیتش در همین حد است و هر کار مبتذلی انجام می‌دهد تا در سایه آن سوءاستفاده تبلیغاتی کند و دیگران را مورد انتقاد قرار دهد.

وزیر خارجه اسبق کشورمان همچنین در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه با توجه به نزدیکی سالگرد نهم دی چرا همچنان فتنه٬ خط قرمز شناخته می‌شود گفت: هر کشور و نظامی خطوط قرمز مشخصی دارد. خطوط قرمز هر کشور به صورت عموم این است که قانون اساسی اگر مورد حرمت‌شکنی قرار بگیرد و کسی خلاف قانون اساسی عمل کند٬ مورد پذیرش نیست. حال ممکن است کسی قانون اساسی را قبول نداشته باشد اما برخلاف قانون اساسی در یک امر مهمی مثل انتخابات ایجاد آشوب کند که منجر به قتل عده‌ای شود و اینکه کشورهای بیگانه را تحریک کند یک امر نابخشوندی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ولایتی٬ ضمن تشکر و قدردانی از حسن روحانی به عنوان یکی از پایه‌گذاران موثر این مرکز گفت: در طول یک‌سال اخیری که بنده ریاست این مرکز را بر عهده دارم٬ یکسری تغییرات در مسیر ایجاد کردیم که این تغییرات نه به معنای تغییر در مسئولیت‌ها و اقدامات٬ که به معنای افزودن بخشی از پژوهش‌های علمی به این مجموعه بود.

آقای روحانی از پایه‌گذاران موثر این مرکز بودند که لازم است از ایشان تشکر کنم چرا که اگر ایشان نبودند ما نیز امروز نمی‌توانستیم این مسیر را به این شکل ادامه دهیم.

رئیس مرکز مطالعات استراتژیک در ادامه از زحمات آیت‌الله هاشمی رفسنجانی تشکر کرد و افزود: ‌شخص ایشان نیز همواره قدردان زحمات ما بوده و از ما حمایت کرده‌اند. و با نگاه تیزبینانه‌ای که داشتند پیگیر مسائل بودند. ما و همکاران بنده دلگرم همین حمایت‌ها هستیم و در مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز که دو بال آن را دبیرخانه و این مرکز ایفای نقش می‌کنند همواره در خدمت مقام معظم رهبری هستند که در سیاست‌های کلان تحت مشورت ایشان عمل می‌کنند.

ولایتی افزود: مقام معظم رهبری نیز از عملکرد این مرکز رضایت داشته و چنانچه که قبل‌تر صورت گرفته بود نظارت بر اجرای سیاست‌های کلان در قوای سه‌گانه را به مجمع تشخیص مصلحت نظام واگذار کرده‌اند.

وی ادامه داد: همچنین از آقای یاسر هاشمی و تلاش‌های ایشان در مرکز تحقیقات استراتژیک تشکر می‌کنم. ایشان نقش خوبی در ارتباط این مرکز با مجمع و ارتباط مستقیم با شخص آیت‌الله هاشمی رفسنجانی داشتند و همچنین در هماهنگی بین معاونت‌ها با ما همکاری‌های خوبی به عمل آورده‌اند.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه بودجه سال آینده را مورد ارزیابی قرار داد و تصریح کرد: دولت آنچه در وسع داشت به ما کمک کرد و آقای نوبخت نیز به ما وعده دادند که کمبود بودجه امسال را در سال آینده جبران کنند. بودجه سال آینده با توجه به محدودیت‌هایی که برای دولت وجود دارد٬ نسبتا بودجه خوبی است.

رئیس مرکز مطالعات استراتژیک با بیان اینکه کشور در شرایط عادی قرار ندارد٬ گفت: به لحاظ سیاسی و از زعم کشورهای چه دوست و چه دشمن٬ ایران قدرت اول منطقه و متنفذ‌ترین کشور در غرب آسیا و خاورمیانه است که به عنوان مثال ارتباط با کشورهایی چون لبنان٬ سوریه٬ یمن و عراق و ارتباط با کشورهای قفقاز را می‌توان مورد توجه قرار داد.

وی ادامه داد: بر این اساس اگر بخواهیم نمره‌ای فارغ از تعصب در این حوزه به کشور بدهیم٬ ایران نمره اول در منطقه را کسب می‌کند.

ولایتی در عین حال عملکرد کشور در حوزه اقتصادی را مورد نقد قرار داد و تاکید کرد: اگر به چشم‌انداز ۲۰ ساله توجه کنیم برخی از حوزه‌ها چون حوزه اقتصادی در طول ۹ سال گذشته مانند حوزه‌های سیاسی و امنیتی پیشرفت نداشته است.

عضو مجتمع تشخیص مصلحت نظام با انتقاد از ارزیابی برخی منتقدان حوزه علمی کشور درباره پیشرفت‌های علمی جمهوری اسلامی خاطرنشان کرد: تعداد مقالات چاپ شده در ISI‌ ملاک پیشرفت علمی نبوده و درست نیست چنین مساله‌ای را ملاک اصلی خود قرار دهیم. به هر حال یک تحقیق یا پژوهشی صورت می‌گیرد که اگر نتایج آن درست نباشد در مجلات معتبر چاپ نمی‌شود. البته در همین زمینه نیز به لحاظ سیاسی٬ پژوهشگران ما تحت فشار هستند و مجلاتی تحت نفوذ لابی اسرائیل حتی‌المقدور از چاپ مقالات ایرانی پرهیز می‌کنند٬ مگر آنکه مقاله آنقدر ارزشمند باشد که آنان را مجاب به چاپ کند.

به گفته وی در سال ۲۰۱۲ ایران در حوزه چاپ مقالات حرف اول را در منطقه می‌زد که در سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ این اقتدار به مراتب کم‌رنگ‌تر شد و ما امید به جبران این مساله را داریم. حلقه مفقوده در این بخش ارتباط بین صنعت و دانش است.

ولایتی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی درحوزه اقتصادی٬ در محاصره قرار گرفته است٬ اظهار کرد: همه مشکلات اقتصادی ما محدود به مشکلات اجرایی و مدیریتی نمی‌شود. تحریم ابزاری است تا کشور ما قدرتمند نشود وگرنه غرب در مسائل هسته‌ای چیزی مبنی بر تسلیحات هسته‌ای پیدا نکرد. آن‌ها می‌خواهند این فناوری را از ما بگیرند که ما به هیچ عنوان حاضر به چنین مساله‌ای نیستیم. همه ایرانیان چه در داخل کشور و چه خارج از کشور به فناوری هسته‌ای افتخار می‌کنند چرا که ایران جزو ۱۳ کشور هسته‌ای دنیا و ۱۲ کشور بر‌تر در حوزه دفاعی است. آن‌ها می‌خواهند ایران را مستعمره خود کنند در حالی که ایران هیچ‌گاه مستعمره نبوده و فقط در بازه‌هایی از زمان تحت نفوذ برخی کشور‌ها قرار گرفته است.

عضو مجتمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه با تاکید بر اینکه سیاست تک‌بعدی٬ مثل اقتصاد تک‌محصولی٬ کشور را دچار ضرر می‌کند٬ گفت: باید سیاست به صورت چندبعدی دنبال شود کما اینکه کسی پس از فروپاشی شوروی باور نمی‌کرد روسیه و چین رژه مشترک برگزار کنند. آمریکا که مدعی بود پس از فروپاشی شوروی٬ قطب اصلی قدرت در جهان می‌شود٬ امروز چنین ادعایی ندارد که سند آن عقب‌نشینی در نفوذ به کشورهای منطقه است.

رئیس مرکز مطالعات استراتژیک با تاکید بر اینکه فرهنگ و تمدن٬ هویت یک کشو را برای ماندگاری می‌سازد٬ گفت: ما به فرهنگ ۱۰ هزار ساله خود افتخار می‌کنیم چرا که تنها کشورهایی به تعداد شاید انگشتان یک دست در جهان وجود دارند که تمدن و فرهنگی بدون گسست دارند. درباره فرهنگ و تمدن نباید کوتاه بیاییم و مراقب باشیم این هویت ماست و باید بدانیم که در دنیا بیش از هر مساله دیگری٬ ایران تحت تهاجم فرهنگی قرار دارد و اگر فرهنگ نباشد٬ ریشه خودمان را از دست می‌دهیم و نمی‌توانیم ماندگار بمانیم.

وی با اشاره به راهپیمایی میلیون مسلمانان در اربعین حسینی در کربلا تاکید کرد: یک زمان اگر هزار نفر را برای یک راهپیمایی بتوانیم جمع کنیم به خود افتخار کرده و می‌بالیم اما در اربعین حسینی هیچ کسی فردی را اجبار نکرد با این وجود ۲۰ میلیون نفر در این مراسم حاضر شدند که بسیار ارزشمند است. وجود انحرافات فرهنگی برای بر هم زدن انسجام ملت ما و مسلمانان است که باید مراقب آن باشیم.

رئیس مرکز مطالعات استراتژی همچنین آمادگی هرگونه همکاری و مشورت با مراکز پژوهشی را اعلام کرده و افزود: در همین راستا مرکز تحقیقات استراتژیک هفته آینده جلسه‌ای با کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس برگزار می‌کند علاوه بر این با حوزه‌های دانشگاهی نیز جلساتی در هفته‌های آینده خواهیم داشت تا بتوانیم هماهنگی بیشتری با مراکز پژوهشی ایجاد کنیم.

علی‌اکبر ولایتی پایان جلسه را با این شعر اعلام کرد که مجلس تمام گشت و به آخر رسید ما در اول وصف تو مانده‌ایم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز