خبرگزاری کار ایران

علیرضا محجوب:

بایستی به سمت پیمان‌های دسته‌جمعی حرکت کرد

asdasd
کد خبر : ۲۳۴۶۳۹

نگاه دولت به سختی کار بر اساس تعیین از طریق بدی آب و هوا بود که منجر به تغییراتی در این بند، شده است. همچنین در ارتباط با بحثمزد، نگاه بایستی به سمت پیمان‌های دسته‌جمعی حرکت کند و این مهم نیازمند بالا رفتن فرهنگ سازمانی و جامعه است.

نشست هم‌اندیشی مدیران حرفه‌ای حوزه منابع انسانی با حضور علیرضا محجوب دبیرکل خانه کارگر و نماینده مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

به گزارش ایلنا، علیرضا محجوب در ابتدای این نشست ضمن تشکر از دعوت برای حضور در جمع مدیران منابع انسانی این فرصت را مغتنم شمرد و گذری تاریخی بر مباحثمنابع انسانی و دیدگاه‌های مدیریتی بر نقش انسان در تولید ثروت گفت: این نقش به مرور از جایگاه نگاه ماشینی به نگاه انسانی، تغییر پیدا کرد. دیالوگی که در مجامع جهانی کارگری به دنبال آن هستند، پیمان‌های دسته‌جمعی است که محورهای آن سه‌جانبه‌گرایی(دولت، کارگر، کارفرما) است و نتایج آن می‌تواند در قالب قانون، کمک به قانون یا مواردی که در قانون مشخص نیست، ظهور پیدا نماید.

سعادت، مدیرعامل مجتمع فنی تهران نیز در این نشست گفت: اقتصاد دانش‌بنیان دارای سه مولفه انسان، فناوری و فرآیند است ولی نقش انسان نسبت به دو مولفه دیگر پر رنگ‌تر است.

وی ادامه داد: در عرصه کنونی جامعه و سازمان‌ها به سمت اقتصاد دانش‌بنیان پیش می‌روند بنابراین نقش سرمایه‌های انسانی در بنگاه‌های اقتصادی از اهمیت بیشتری برخوردار می‌گردد و سرمایه انسانی " سبز " تاکید بر آموزش نیروی انسانی در جهت حفاظت بیشتر از محیط زیست دارد.

مدیرعامل مجتمع فنی تهران با اشاره به حضور این مجتمع در تهران و کشور اظهار داشت: مجموعه برند مجتمع فنی تهران با بیش از ۷۰ نمایندگی در گستره کشور و شعب متعدد در تهران بالاترین سطح آموزش مهارت‌های حرفه‌ای را به متقاضیان برای کسب مهارت ارایه داده و دکترین خود را کارآفرینی و توسعه اشتغال قرارداده است.

در ادامه اعضای هسته مرکزی مدیران حرفه‌ای منابع انسانی به صورت محتصر مطالب خود را عنوان کردند.

علی محمدی با اشاره به تعاریف نامشخص از مشاغل سخت و زیان‌آور تصریح کرد: کارگران در پروژه‌ها با پایان پروژه به راحتی جذب فعالیت دیگر نمی‌شوند.

وی همچنبن در خصوص بیمه بیکاری کارگران نیز یادآور شد: در ارتباط با بیمه بیکاری، آراء متناقضی، صادر می‌شود.

میرخانی از ایران خودرو با بیان اینکه در حالی که در جوامع کارگری، نگاه حداقلی بر مزد است ولی در مقابل، نگاه حداکثری به پرداخت بیمه و مشارکت در فعالیت و آموزش(توانمندسازی) و توقع نوآوری وجود دارد.

وی تاکید کرد که نگاه‌ دستگاه‌های نظارتی بر قراردادها، سلیقه‌ای است.

نظیری رئیس بیمارستان تهران کلینیک نیز در سخنانی با اشاره به وضعیت روانی کار محیط کار خاطرنشان کرد: به بهداشت روانی کار در قوانین توجه نشده است علی‌الخصوص در جوامع پرستاری با وجود چند شیفت بودن، دائماً در استرس شغلی بسر می‌برند.

منصوری از شرکت موننکو نیز بر ضرورت تعیین وضعیت در مورد قرارداهای مدت معین و شفاهی و قرارداد دائم تاکید کرد.

یونسی نیز از شرکت ایتوک هم در سخنانش به اختلاف سلیقه در مورد پرداخت بیمه بیکاری اشاره کرد و خواستار تعیین وضعیت برای نیروهای ایرانی شاغل در پروژه‌های خارج از کشور شد.

کرباسیان و ایروانی از شرکت پتروپارس و فراب هم در سخنانشان خواستار رسیدگی به مشکلات کارگران در پروژه کارگاهی و قرارداد موقت شدند.

جواد محجوب، از مجتمع فنی تهران نیز در سخنانش، با تاکید بر تعیین تکلیف سند توسعه منابع انسانی کشور ابراز داشت: وجود یک سیستم کارآمد حاکمیتی برای نظام کاریابی ضروری است.

وی با بیان اینه لازم است تا رعایت پرداخت بیمه بیکاری برای کارکنان شش‌ماه سابقه خدمت صورت گیرد، عنوان کرد: الزام سازمان‌ها به پرداخت اصل و جریمه هزینه بیمه، بدون اینکه سابقه برای ذینفعان منظور شود، امری واجب است.

در ادامه این نشست، علیرضا محجوب، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به سخنان حاضران در نشست، با تأکید بر اینکه در بسیاری از موارد مشکل قانون وجود ندارد ولی بعضاً برداشت‌های مختلف از قانون به‌وجود می‌آید؛ بیان کرد: البته برخی از نکات اشاره شده توسط مدیران، نیازمند توجه بیشتر از طریق قانون‌گذاران است. همچنین برخی در برخی از موارد نیز، قانون وجود دارد ولی اعمال آن براساس برداشت‌های متفاوت است که مجلس و نهادهای نظارتی می‌بایست توجه بیشتری داشته باشند.

دبیرکل خانه کارگر در رابطه به مسئله سختی کار گفت: نگاه دولت به سختی کار بر اساس تعیین از طریق بدی آب و هوا بود که منجر به تغییراتی در این بند، شده است. همچنین در ارتباط با بحثمزد، نگاه بایستی به سمت پیمان‌های دسته‌جمعی حرکت کند و این مهم نیازمند بالا رفتن فرهنگ سازمانی و جامعه است.

وی تاکید کرد: در تلاش هستیم تأثیر آموزش را در حقوق ارتقاء دهیم.

رئیس فراکسیون کارگری در خصوص قراردادهای کار اظهار داشت: به استناد ماده ۷ در تنظیم قرارداد قانونی به دوگونه است: قرارداد شفاهی و کتبی موقت در حال حاضر، شفاهی هستند.

محجوب با بیان اینکه در بحثتحقیق و تفحص مجلس بحثپرداخت بیمه بیکاری یا حداقل شش ماه کارکرد تأکید شده است، تصریح کرد: موارد تخلفات در تحقیق و تفحص مشخص شده و به مراجع ذی‌الصلاح ارایه شده است.

دبیرکل خانه کارگر یادآور شد: برداشت‌ها و آراء متفاوت به جهت این است که انسان‌ها تصمیم‌گیر هستند بنابراین آراء متفاوت طبیعی است البته بایستی سیستم‌های نظارتی، حوزه‌های عملیات خود را توسعه دهند.

وی با در ارتباط با سند توسعه منابع انسانی، راه ورود به آن را گفتگوی اجتماعی دانست و افزود: به وجود آمدن تفاهم بر روی حقوق بنیادین و تنظیم قرارداد به سمت " پیمان‌های سه‌جانبه " می‌تواند مشکلات را حل کند.

این نماینده مجلس تاکید کرد: نظام کاریابی در دنیا بیشتر در حوزه کارفرمایان است و دولت‌ها کمتر در این موضوع دخالت دارند.

نوابخش از مجتمع فنی تهران نیز به مباحثانگیزشی و روانی کارکنان در سازمان اشاره داشت و در ادامه در ارتباط با برگزاری دومین کنفرانس ملی آموزش و توسعه سرمایه‌ انسانی مطالب خود را بیان کرد.

در پایان جلسه، مقرر شد اطلاعات ارتباطی اعضاء برای هسته اصلی گروه ارسال شود و انتظارات از یک کارگروه تهیه شود و اعضاء کمیته که نظرات خود را در ارتباط با کارگروه‌ها ارایه کرده‌اند، برای مابقی اعضاء برای تکمیل نظرات ارسال شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز