خبرگزاری کار ایران

معاون دانشگاه آزاد در همایش سازمان اسلامی دانشجویان:

دانشجویان باید تفاوت‌های بین آرای سیاسی و اندیشه‌های سیاسی بدانند

asdasd
کد خبر : ۲۳۶۱۴۴

در فعالیت‌های سیاسی باید بر دو مساله توجه داشت؛ دانشجویان باید تفاوت‌های بین آرای سیاسی و اندیشه‌های سیاسی بدانند؛ در حقیقت اندیشه سیاسی امری غیرقابل تغییر بوده اما آرای سیاسی همیشه تغییر می‌کنند.

رئیس مرکز آزمون دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به برخی مخالفت‌ها با توسعه تحصیلات تکمیلی در دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: مخالفت با توسعه تصیلات تکمیلی به نوعی تئوریزه کردن عقب ماندگی است.

به گزارش ایلنا؛ مجتبی علوی فاضل در اختتامیه همایش سازمان اسلامی دانشجویان ایران(سادا) که در مشهد برگزار شد، اظهار کرد: امروز مساله توسعه تحصیلات تکمیلی در دانشگاه آزاد هم به عنوان یک مزیت و هم به عنوان ابزاری برای حمله به این مجموعه شناخته می‌شود.

وی ادامه داد: برنامه دانشگاه آزاد در این خصوص براساس اسناد بالادستی نظام جمهوری اسلامی است.

علوی فاضل تصریح کرد: طبق برنامه پنجم توسعه قرار بود ۲۰ درصد توسعه تحصیلات تکمیلی به دانشگاه آزاد محول شود که در سال ۹۳ این میزان به ۱۵ درصد رسیده است؛ در نقشه جامع علمی کشور نیز سهم دانشگاه آزاد در توسعه تحصیلات تکمیلی مشخص است که تاکنون یک چهارم از آن محقق شده است.

رئیس مرکز آزمون دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه «دانشگاه آزاد در این زمینه بر مبنای منویات مقام معظم رهبری گام بر می‌دارد» گفت: مقام معظم رهبری در این خصوص بر توسعه تحصیلات تکمیلی براساس علاقه دانشجویان تاکید داشتند؛ علاوه بر این رعایت اسناد بالادستی برای ما یک وظیفه است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر دانشگاه آزاد ۱۹.۴ درصد متقاضیان مقطع کار‌شناسی ارشد و ۷.۴ درصد متقاضیان مقطع دکتری را جذب کرده است.

علوی فاضل با تاکید بر اینکه «تحصیل، یک حق است» خاطرنشان کرد: برخی از مخالفین به ما می‌گویند، با افزایش پذیرش دانشجو تعداد بیکاران زیاد خواهد شد؛ سوال ما این است که آیا شما برای ایجاد اشتغال برای دیپلمه‌ها برنامه‌ای داشته‌اید؛ دانشگاه آزاد با توسعه تحصیلات تکمیلی در راستای احقاق این حق فعالیت می‌کند.

رئیس مرکز آزمون دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: متاسفانه برنامه دقیقی برای اجرای اسناد بالادستی اجرا نشده است؛ در حال حاضر در مجموع حدود ۱.۵ میلیون تقاضا برای تحصیل در مقطع کارشانس ارشد وجود دارد؛ این میزان در مقطع دکتری تخصصی ۳۲۰ هزار نفر است؛ این در حالی است که کل ظرفیت دانشگاه‌های کشور برای این منظور کمتر از ۲۴ هزار نفر است.

علوی فاضل تصریح کرد: به چه حقی عده‌ای به خود اجازه می‌دهند که بگویند جوانان کشور توان ندارند و نباید درس بخوانند؛ مقام معظم رهبری همیشه بر امیدبخشی تاکید داشته‌اند؛ چرا با این سخنان جوانان را ناامید می‌کنید.

رئیس مرکز آزمون دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه سخنان خود با اشاره به انعقاد توافق‌نامه همکاری بین دانشگاه آزاد اسلامی و وزارت علوم، اظهار کرد: طبق این توافق‌نامه قرار شد تا اردیبهشت ماه سال ۹۴ واحدهای علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد که مجوز شورای گسترش وزارت علوم را ندارند به پردیس علوم و تحقیقات تبدیل شوند.

وی افزود: همچنین طی این توافق ما بر آن شدیم، ۵۰۰۰ عضو هیات علمی تا پایان امسال جذب کنیم که تاکنون ۲۳۰۰ نفر جذب شدند.

علوی فاضل با بیان اینکه «نگاه دولتی صرف به تحصیلات دانشگاهی، آن را دچار شکست می‌کند» بیان کرد: دانشگاه آزاد هیچ بودجه‌ای از دولت دریافت نمی‌کند و عمده تکیه‌اش بر دریافت شهریه‌هاست.

وی ادامه داد: در حال حاضر بین ۱۶۰ تا ۱۷۰ واحد دانشگاهی ضررده داریم؛ نباید بخش خصوصی را با استانداردهای بخش دولتی مورد سنجش قرار داد؛ این در حالی است که از سال ۶۵ تا ۹۳ ظرفیت ورود دانشگاه‌های دولتی بین ۱۰۰ تا ۱۱۰ هزار نفر در نوسان بوده است؛ در این خصوص دانشگاه آزاد در راستای تحقق اسناد بالادستی گام برداشته است.

علوی فاضل در بخش دیگری از سخنان خود با تکید بر لزوم آموزش برای فعالیت در تشکل‌های دانشجویی، خاطرنشان کرد: در فعالیت‌های سیاسی باید بر دو مساله توجه داشت؛ دانشجویان باید تفاوت‌های بین آرای سیاسی و اندیشه‌های سیاسی بدانند؛ در حقیقت اندیشه سیاسی امری غیرقابل تغییر بوده اما آرای سیاسی همیشه تغییر می‌کنند.

وی با بیان اینکه «گاهی اوقات مرز بین آرا و اندیشه سیاسی مخلوط می‌شود» گفت: ما اصلی به نام انقلاب اسلامی داریم که هر جریانی باید خود را در چارچوب آن معرفی کند؛ ما باید اندیشه سیاسی انقلاب را شناخته و نگذاریم برخی آرای سیاسی خود را به اسم اندیشه سیاسی به انقلاب تحمیل کنند.

رئیس مرکز آزمون دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: در سال‌های گذشته سعی شد برخی آرا به عنوان اندیشه سیاسی انقلاب معرفی شود؛ باید توجه داشت که ممکن است عناوینی چون اصلاح‌طلبی، اصول‌گرایی و اعتدال‌گرایی تغییر کنند اما اندیشه انقلاب نباید تغییر کند.

علوی فاضل تاکید کرد: رفتار سیاسی ما نباید به اندیشه سیاسی انقلاب ضربه بزند.

رئیس مرکز آزمون دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به کتاب جاذبه و دافعه حضرت علی(ع) شهید مطهری، عنوان کرد: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از مظاهر واقعی اینجاذبه و دافعه بوده است؛ در دوره‌ای یکی از طیف‌های سیاسی تخریب وی را در دستور کار خود قرار داد و در دوره بعد، خلاف این جریان شکل گرفت.

وی با بیان اینکه «هزینه برای کار دانشجویی بسیار کم است» بیان کرد: دانشگاه محل تمرین است.

علوی فاضل با اشاره به رویکرد اعتدالی، آن را برقرارکننده ارتباط بین دو جریان اصلاح‌طلب و اصول‌گرا دانست و افزود: الگوی جمهوری اسلامی در دنیا نمونه‌ای جدید است؛ در این مدت نیز دشمنی‌های زیادی بر علیه انقلاب شده است که مقابله با این مساله فعالیت بیشتر تشکل‌های دانشجویی را می‌طلبد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز