خبرگزاری کار ایران

عرب‌سرخی در گفت‌وگوی تفصیلی با ایلنا:

تعامل غیررسمی اصلاح‌طلبان و اصولگرایان معتدل / نقش خاتمی در اجماع اصلاح‌طلبان

asdasd
کد خبر : ۲۳۶۱۶۹

خاتمی در نزدیک کردن نیروهای اصلاح‌طلب و کنترل تندروی‌ها ایفای نقش می‌کند / در فضای سیاسی کشور تعاملی غیررسمی میان نیروهای معتدل اصلاح‌طلب و اصولگرا وجود دارد.

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه جریان تندرو و افراطی نمی‌توانند نقش‌آفرین و بازیگر جدی در تحولات آینده جامعه باشند، تاکید کرد: معتقدم مجلس آینده، مجلسی تندرو نخواهد بود و بنابراین حتما ترکیب آن، ترکیب بهتری از مجلس نهم خواهد بود لذا مجلس دهم را مجلسی تخصصی‌تر، کارآمدتر و میانه‌روتر می‌بینم.

فیض‌الله عرب‌سرخی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در خصوص ارزیابی‌اش از فضای سیاسی کشور در ماه‌های پیش‌رو و منتهی به انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی٬ گفت: عملا فضای انتخابات شروع شده است. این مسئله زودهنگام است اما به هر حال این فضا آغاز شده و نیروهای سیاسی درگیر آن شده‌اند.

وی ادامه داد: البته به دلیل فضای زمانی قابل توجه تا انتخابات، عوامل متعددی بر فضای انتخابات، نحوه مشارکت مردم و رقابت گروه‌ها بر یکدیگر تاثیرگذار هستند. شاید مهمترین مسئله‌ای که پیش‌رو داشته باشیم و بتواند بر انتخابات آتی مجلس نقش تاثیرگذاری داشته باشد، مسئله مذاکرات هسته‌ای است.

نوع توافق با ۱ + ۵ در انتخابات آتی مجلس تعیین‌کننده است

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه رسیدن به توافق یا عدم توافق با گروه ۱ + ۵ بر انتخابات آتی مجلس بسیار تعیین‌کننده است، اظهار داشت: خیلی زود است بگویم چند و چون انتخابات چه خواهد شد ولی به هر حال در کمتر دوره‌ای مشاهده کرده بودیم٬ فضای رقابتی برای انتخابات مجلس چنین زود هنگام شروع شود.

عرب‌سرخی در پاسخ به این سوال که اصلاح‌طلبان برای حضور در عرصه انتخابات چه برنامه‌ای دارند٬ تصریح کرد: اصلاح‌طلبان نیز مانند سایر نیروهای سیاسی دیگر، بررسی‌هایشان را در خصوص وضعیت و شرایط جامعه، خود جریان اصلاح‌طلب، افراد واجد شرایط و سازوکارهای حضور و فعالیت در انتخابات آغاز کرده‌اند و طبیعتا موضوعاتی مانند سازماندهی نیروها برای انتخابات و ساماندهی سامانه‌های اطلاع‌رسانی به مردم٬ برای ارتباط‌گیری و انتقال پیام، امور مهمی هستند که امیدواریم بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

وی در خصوص اینکه آیا اصلاح‌طلبان بر اساس همان عقل اجتماعی که موجب شد در انتخابات ریاست جمهوری اجماع کنند و با وحدت وارد عرصه انتخابات سال ۹۲ شدند، عمل می‌کنند٬ یادآور شد: بله، این امید هست و امیدوارم اصلاح‌طلبان این عقلانیت که به مرزهای بلوغ و پختگی رسیده و خود را در انتخابات سال ۹۲ نشان داد، استمرار دهند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تاکید کرد: ان‌شاءالله این عقلانیت دیگر بار تکرار و تقویت شود و باعثحضور هماهنگ و بر مبنای اجماع اصلاح‌طلبان شود.

خاتمی در نزدیکی نیروها و کنترل تندروی‌ها ایفای نقش می‌کند

عرب‌سرخی در خصوص اینکه نقش سیدمحمد خاتمی در ایجاد اجماع میان اصلاح‌طلبان چیست٬ خاطرنشان کرد: آقای خاتمی به عنوان کسی که مورد حمایت تمامی اصلاح‌طلبان است، همواره نقش متعادل‌کننده‌ای داشته‌اند و طبعا در این انتخابات نیز همین نقش را برای نزدیک و یکدست کردن نیروها و احیانا کنترل تندروی‌ها ایفا خواهد کرد.

در برنامه‌های دولت اعتدال، عناصری از جنس تفکر اصلاح‌طلبی وجود داشته و دارد

وی درباره تحلیل برخی رسانه‌های منتقد دولت و مخالف اصلاحات مبنی بر اینکه انتخابات آتی مجلس، پایان وحدت استراتژیک اصلاح‌طلبان با دولت خواهد بود، ابراز داشت: باید بگویم که هیچ وقت بین دولت و اصلاح‌طلبان ائتلاف رسمی نبوده است که حال نگران شکستن آن ائتلاف باشیم. در برنامه‌های دولت اعتدال، عناصری از جنس تفکر اصلاح‌طلبی وجود داشته و دارد که این عناصر موجب می‌شود تا اصلاح‌طلبان از آقای روحانی و دولت حمایت کنند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: تا زمانی که این عناصر و چارچوب وجود داشته باشد، حمایت اصلاح‌طلبان از دولت ادامه دارد و باید بیان کنم هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که دولت بخواهد دیدگاه‌های اصلاح‌طلبانه را کنار بگذارد.

عرب‌سرخی درباره انسجام درونی جریان اصلاحات٬ بیان کرد: فکر می‌کنم اگر نگاهی به فضای عمومی رسانه‌های اصلاحات به این دلیل که آنها دیدگاه‌های مختلف موجود را بازتاب می‌دهند٬ داشته باشیم، متوجه می‌شویم که تقریبا اجماع نظری بر ضرورت شرکت در انتخابات و کار مشترک و هماهنگ در انتخابات وجود دارد و تمامی طیف‌های جریان اصلاح‌طلب بر ضرورت اجماع سخن می‌گویند.


تعامل غیررسمی میان اصلاح‌طلبان و اصولگرایان معتدل وجود دارد

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه ارزیابی‌اش از سخنان سیدمحمد خاتمی در خصوص ضرورت تعامل و گفت‌وگو با جریان‌های اصیل و دلسوز انقلاب در جریان اصولگرایی٬ عنوان کرد: عملا در فضای سیاسی کشور یک تعامل و گفت‌وگوی غیررسمی میان نیروهای معتدل اعم از نیروهای جریان اصلاح‌طلب و نیروهای اصولگرا وجود دارد و هم‌اینک نیز در جریان است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب اضافه کرد: فکر نمی‌کنم این مسئله به یک گفت‌وگوی رسمی تبدیل شود به این دلیل که نه ساختارها و نه سازوکارهای پذیرفتی در این باره در کشور وجود ندارد. این گفت‌وگو فقط از جنس تعامل فکری است که الان نیز در فضای فکری و رسانه‌ای کشور میان نیروهای معتدل وجود دارد.

عرب‌سرخی در این باره که احتمال اجماع میان نیروهای اصلاح‌طلب و اصولگرا چه میزان وجود دارد٬ گفت: بعید می‌دانم ائتلاف رسمی میان این نیروها در جریان انتخابات شکل بگیرد، چراکه نه ممکن است٬ نه مفید. معتقدم حضور نیروهای معتدل در هر دو جریان٬ نفس حضورشان بیشتر کارساز است تا برقراری یک پیوند در قالب ائتلاف. به عبارتی، فکر می‌کنم نیروهای معتدل باید در جریان سیاسی خودشان نقش‌آفرین باشند.

وی در ارزیابی‌اش از وضعیت درونی جریان اصولگرا در انتخابات آتی مجلس٬ اظهار داشت: فکر می‌کنم فضای کلی جامعه به سمت نوعی از اعتدال و میانه‌روی پیش می‌رود و جریان تندرو و افراطی نمی‌توانند نقش‌آفرین و بازیگر جدی در تحولات آینده جامعه باشند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به پیش‌بینی‌اش از ترکیب و آرایش مجلس آتی یادآور شد: معتقدم مجلس آینده، مجلس تندرویی نخواهد بود و بنابراین حتما ترکیب آن، ترکیب بهتری از مجلس نهم خواهد بود و مجلس دهم را مجلس تخصصی‌تر، کارآمدتر و میانه‌روتر می‌بینم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز